diabetes/verensokeri asioista tietävät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysymysmerkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysymysmerkki"

Vieras
Elikkäs. Kävin eilen kontrolli sokerirasituksessa kun esikoisesta oli raskausajan diabetes. Toisesta sitä ei onneksi ollut. Minulla oli muutaman viikon myös kovaa huimausta ja päänsärkyä kuukausi sitten ja sille ei mitään selitystä löytynyt. Mittailin sillon verensokereita varmuuden vuoksi, ja sain vähän liian matalia arvoja. Se kuitenkin on nyt mennyt ohi. (Ainakin suurimmaksi osaksi)
Tänään soitin rasituksen tulokset, ja paastoarvo oli 5.3, mutta 2h arvo oli 9.1.
Juttelin sitten lääkärin kanssa tuloksista, ja hän arvuutteli, että jos minulla olisi harvinainen diabetestyyppi joka tulee normaalipainoisille nuorille. (ilmeisesti MODY-diabetesta tarkoitti) Kyseli sukurasitteet (suvussani on diabetesta) ja sanoi, että minun pitää pitää huoli että pysyn normaali painoisena, ja varaan vuoden päähän uuden sokerirasituksen.
Ei muuta. :o Olin jotenkin sen verran hämilläni puhelun aikana, etten ymmärtänyt kysellä oikeastaan mitään. Nyt kuitenkin kysymyksiä heräili. Voiko tuo arvo olla muuten vain noin korkealla? Vai tarkoittaako se aina että on diabeteksen esivaihe tms? Eikö asiaa pysty aikaisemmin toteamaan kun vuoden päästä seuraavassa sokerirasituksessa?
sitä kysyin että tarvitseeko arvoja mittailla kotona tai noudattaa ruokavaliota, mutta ei kuulemma tarvi. Kunhan katsoo ettei liho.¨
Soitan varmaankin huomenna vielä hoitajalle ja kysyn asioista vähän tarkemmin, mutta alkoi kovasti mietityttämään, että ajattelin kysyä täältä onko täällä ketään vastaavista asioista tietäviä paikalla?

näinhän se menee että tilannetta seurataan. mutta kirjoita kysymyksiä paperille ja soita alueesi diabeteshoitajalle (jos teilllä sellainen on) ja kysele mieltäpainavista asioista. toivottavasti et sairastu diabetekseen.

No sinulla ei ole diabetesta, vielä. säännöllinen liikunta ja lihomisen välttäminen on keskeisiä asioita siinä ettet sairastu. Vuoden konttolli on varmasti ihan jees.

Ei ole ei, mutta pelottaa juurikin se, että onko tuo merkki siitä että se on puhkeamassa. Liikun säännöllisesti, ja mittailen kyllä noita arvoja välillä. Soitan vielä huomenna hoitajalle ja keskustelen mieltä askarruttavista kysymyksistä. Kiitos vastanneille :)

Mä olen myös aina ollut ihan normaalipainoinen (ennemminkin hoikka) ja silti mulla oli sokeriarvot koholla (paastoarvo 6,8) ja raskaana sokerirasitus ihan viitearvojen yläarvoissa. Mutta kun aloin karppaamaan (eli vähensin hiilareita reilusta ja lisäsin rasvaa) niin nyt sokeriarvot ovat loistavat! 2 tunnin arvo sokerirasituksessa oli 4,7... Paastoarvokin oli alle 5 :)

Suosittelen siis vähentämään hiilareita ja sokeria eritysesti.

Mulla oli myös ekan raskauden jälkeen (vuosi synnytyksestä) se 2h arvo koholla, muistaakseni oli 8,4. Annettiin vain ohje katsoa ruokavaliota ja jos on ylimääräistä painoa, niin se pois. Tulin sitten uudestaan raskaaksi ja toisessakin raskaudessa oli rd. Synnytyksen jälkeen lisäsin reilusti liikuntaa (paino ei pudonnut) ja vuosikontrollissa se 2h arvo oli tippunut, 6,3. Eli minun tapauksessa liikunnalla on ollut suuri merkitys. Painoa pitäisi ehdottomasti saada pois, mulla on lievä ylipaino. 10kg pois, niin olisi hyvä ja tässä muutama kilo onkin onneksi lähtenyt.

Yhteistyössä