Diagnoosi: Raskausdiabetes :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meritähti

Aktiivinen jäsen
09.05.2007
3 722
0
36
Tampere
Voi hitto soikoon :(
Tuli sokerirasituksen tulokset ja kaikki kolme tulosta on raja-arvojen yläpuolella. Se on sitten raskausdiabetes :(
Ja tuskin menee pelkällä ruokavaliolla kun oli kaikki arvot koholla :headwall:
Ketuttaa ihan sikana...

Kurjaa

Mutta tosiaan ole iloinen siitä, että se on vain raskauden aikainen riesa =) Ja jos jatkuu, niin elintavoilla yleensä pystyy pitämään se kurissa. Mutta älä heti pelkää pahinta!

Mitään oireita ei ole ollut. Rasitukseen mentiin, koska oli ylipainoa raskaaksi tullessa, niin se oli automaattisesti edessä varmuuden vuoksi.

Mua alkoi heti hirvittämään, kun menin tyhmä googlettamaan asioita. Löysin mm. sellaisen, että insuliinilla hoidettavista raskausdiabeetikoista 35-40 % synnyttää sektiolla.
Ja ylipainoisista nuorista raskausdiapeetikoista jopa joka toinen saa myöhemmin 2.tyypin diapeteksen, jollei pian synnytyksen jälkeen palaa normaalipainoon yms.

Onko sinulla ylipainoa jo ennen raskautta?

Ei raskaudiapetes välttämättä muutu aikuisiän diapetekseksi. Paino normaaliksi, elintapojen muutos, ruokavalio kuntoon ja liikuntaa elämään.

-Itse olen hyvä esimerkki tästä!

Eka raskaus diapeteksen kanssa, alunalkaen 20kg ylipainoa, tiukasti aloin noudattaa ruokavaliota raskauden aikana, ja menin painonvartijoihin synnytyksen ja imetyksen jälkeen. Laihdutin 26 kiloa. Elämä muuttui täysin, paremmaksi.

uudessa raskaudessa ei diapeteksesta puhuttu, sain automaattisesti kutsun lääkärille toisen raskauden alussa, juuri tuon edellisen rd:n takia.
Lääkäri totesi, että tein elämäni parhaimman päätöksen, ja että laihtuminen ja elämäntavat ovat olleet minulla se ratkaiseva tekijä.

Sinusta kaikki on itsestäsi kiinni! Älä luovuta tai vaivu synkkyyteen, aloita uusi hyvä elämä jo tänään! Itsesi, lapsesi ja läheistesi vuoksi!

Se on vaarallinen syntymättömälle lapselle.. Siitä ei pidä iloita kuten täällä muutama iloitsee. Tietäisittepä mitä vauriota lapset ovat saaneet jo syntymälahjakseen.
Jos ette tiedä niin etsikää netistä tietoa.

Lapseen pakkautuu kaikki sokeri mitä äiti nauttii. Mutta EI insuliinia! Lapsi turpoaa jättimäiseksi mutta elimet, iho, aivot ja hermosto eivät kehity silti yhtään nopeammin. Lapsi saattaa syntyä isona ja vaikeasti hoidettavana.

Kiitos jgh kannustavasta tekstistä. En mä synkkyyteen ole vaipumassa, mutta juuri nyt ketuttaa ihan sikana. Ja jotenkin mulla on ollut tällaisten juttujen kanssa aina niin huono säkä, että pidän jo automaationa että tästä seuraa kaikki mitä voi seurata :ashamed:
Mutta ei se toki estä mua yrittämästä, kun kerran asiaan voi yrittää vaikuttaa.

Pessi parempaa tuuria!

:hug: Mulla ollut kahdessa raskaudessa rd. Toisessa pistin insuliinia ja toisessa oli tabletit. Kuten sulle varmaan on sanottukin niin ruokavalio on ehdottoman tärkeää, siitä kun pidät hyvää huolta niin varmasti hyvin mee kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja jgh:
Onko sinulla ylipainoa jo ennen raskautta?

Ei raskaudiapetes välttämättä muutu aikuisiän diapetekseksi. Paino normaaliksi, elintapojen muutos, ruokavalio kuntoon ja liikuntaa elämään.

-Itse olen hyvä esimerkki tästä!

Eka raskaus diapeteksen kanssa, alunalkaen 20kg ylipainoa, tiukasti aloin noudattaa ruokavaliota raskauden aikana, ja menin painonvartijoihin synnytyksen ja imetyksen jälkeen. Laihdutin 26 kiloa. Elämä muuttui täysin, paremmaksi.

uudessa raskaudessa ei diapeteksesta puhuttu, sain automaattisesti kutsun lääkärille toisen raskauden alussa, juuri tuon edellisen rd:n takia.
Lääkäri totesi, että tein elämäni parhaimman päätöksen, ja että laihtuminen ja elämäntavat ovat olleet minulla se ratkaiseva tekijä.

Sinusta kaikki on itsestäsi kiinni! Älä luovuta tai vaivu synkkyyteen, aloita uusi hyvä elämä jo tänään! Itsesi, lapsesi ja läheistesi vuoksi!

Viilaan pilkkua, se on diaBetes, ei diapetes.

Alkuperäinen kirjoittaja kuulkaas nyt:
Se on vaarallinen syntymättömälle lapselle.. Siitä ei pidä iloita kuten täällä muutama iloitsee. Tietäisittepä mitä vauriota lapset ovat saaneet jo syntymälahjakseen.

Lapseen pakkautuu kaikki sokeri mitä äiti nauttii. Mutta EI insuliinia! Lapsi turpoaa jättimäiseksi mutta elimet, iho, aivot ja hermosto eivät kehity silti yhtään nopeammin. Lapsi saattaa syntyä isona ja vaikeasti hoidettavana.

Riippuu tosi paljon, millainen sokeritasapaino äidillä on raskausaikana. Ei se automaattisesti tarkoita, että mikäli on diabetes niin sikiöstä tulee kehitysvammainen.
Ja kerroppa nyt, että mitä vaurioita lapset saavat synnyinlahjakseen?!
mulla 1-tyypin diabetes ja terveen lapsen sain!!!

Sori, juu, anteeksi kirjoitusvirheeni.
Kirjoituksestani kuitenkin se tärkein tuli selville?

Kannattaa mennä sinne ravintoterapeutille vai daibetes-neuvojako se on, jolta saa hyvät ohjeet.
Kirjastosta löytyy hyviä kirjoja diabeetikon ruokavaliosta.
-Oli muuten helppo jatkaa painonvartijoissa, kun olin jo sisäistänyt tuon ruokavalion, se on aika pitkälle saman periaatteen mukaista.

Kun vain tahtoa löytyy, ja oikeat ohjeet, kyllä se siitä sitten lähtee hyvin etenemään!

Alkuperäinen kirjoittaja kuulkaas nyt:

Ei se kyllä ihan noinkaan ole! Mitähän vaurioita minun lapseni sai jo raskausaikana, kerro?
Olen kyllä hyvin selvillä raskausdiabeteksesta ja tavallisestakin, mutta minulla oli hyvä sokeritasapaino ja vauva oli täysin normaali(kokoinen- ja näköinen) syntyessään.

Tiedän ketutuksen mutta ei onneksi ole maailman loppu! Hoitamattomana saattaa vaurioittaa lasta mutta hoidettuna ei! ainut, että inskaa jos pitää käyttää, joutuu vauva synnyttyään lastenosastolle sokeritippaan.

Ja mua kyllä ärsytti taas erään kirjoitus kuinka olisi tuputettu insuliinia mutta halusi kokeilla muuta. Joillakin kun vaihtoehtoa ei ole. Itse noudatin ruokavaliota erittäin tarkkaan mutta sokerit poukkoili silti ja insuliini jouduttiin aloittamaan. Ei ollut halun asia...

Laihduin n.10kg raskausaikana ja nyt alan olemaan aikalailla normaalipainossa ja elämäni on laadultaan paljon parempaa. Uuden rasituksen kävin kuusi viikkoa synnytyksestä ja oli täysin normaali.

Kuinka usein raskausdiabeetikot pääsee ultraan? Mä pääsin 2-3 vkon välein =)
Synnytys käynnistettiin rv 37 ja vuorokausi käynnistyksen jälkeen lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla sydänäänten romahduksen ja keskeytyneen synnytyksen vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Voi hitto soikoon :(
Tuli sokerirasituksen tulokset ja kaikki kolme tulosta on raja-arvojen yläpuolella. Se on sitten raskausdiabetes :(
Ja tuskin menee pelkällä ruokavaliolla kun oli kaikki arvot koholla :headwall:
Ketuttaa ihan sikana...

Ei oo paha juttu, itselläni oli ensimmäisessä raskaudessa olin piikillä, mutta eipä se mun elämää hirveesti heilutellut. Tässä toisessa ei oo ja melkein toivoisin, että olis... ensimmäisessä nousi paino vähemmän. Mulla ei johtunut ylipainosta, vaan koe tehtiin kun suvussa on diabetestä.

Yhteistyössä