Meillä täällä ihmetellään meidän tytön puheenkehitystä. On käynyt puheterapeutin arvioitavana 2v6kk joilloin sanoi että on hiukan viiveistä ja että katsotaan 3v. uudestaan pian ollaan menossa arvioon. Itse olen ruvennut huomaamaan todella selvän eron muihin kolmivuotiaisiin. Kaksi vuotiaana oli jonkin verran yksittäisiä sanoja 2v6kk joitakin lauseita muuta epäselviä ja paljon omaa puhetta josta ei ymmärrä mitään. Pian täyttää 3v. hitaasti jotain sanoja ja lauseita on tullut mutta todella epäselvää ja sekavaa. Välillä näyttää että nyt puhe lähtee sujumaan ja opitaan uutta mutta seuraavalla viikolla ollaan taas samassa kuin ennen. Tässä tytön lausahduksia: Mä hauun piitätä=Minä haluan piirtää, Oman huonesa nukku=Nukun omassa huoneessa, Ammas= Lammas, Leinona=Leijona, Nintu=Lintu, Too kutkuttia on=Kaupassa on jogurttia, Mä en keinua kiikkaa=Minä keinuin, Iilapallo ylet=Ilmapallo ylhäällä, Toi on=Mikä tuo on?, Äiti katoku saa=?, Tässä dedee tollase=?, A tode ukku toi=?, Siimä=Silmä, Eii tannase=?, Toii nintu täätä=?, Ovala piksaa= Orava pitsaa, Kysyin tytöltä mitä hän haluaa kaapista vastauksesi tuli Ton tatan ton=? Tällaista puhetta meillä kuulostaako tutulta? Lisäksi olen huomannut että hän jää välillä hakemaan sanoja suu kävis mutta sanat eivät vain löydä suuhun. Sekoittelee kyllä ja ei, pahaa ja hyvää. Itse tässä mietiskelen olisikohan kyse dysfasiasta. Kertokaa omia kokemuksianne? auttakee!