3v ja puhe -milloin puututaan puheen häiriöihin ym?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtii2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohtii2

Vieras
Meidän pari kk vaille 3-vuotiaalla on kyllä laaja sanavarasto ja puhuu pitkiäkin lauseita mutta häntä ei kukaan vieraampi ihminen ymmärrä eikä me vanhemmatkaan aina. Sanoja menee vielä aika paljon väärin (pois= poika sanoo "ovi") ja kolmitavuiset sanat typistyy 2-tavuisiksi (leijona=leijo) mutta toisaalta 4-tavuiset menee oikein (vitamiini, autotalli, myös esim.akkuporakone menee ihan oikein).
Ärrää ei päräytä yhtään, se kuulostaa enemmän jiiltä. Ässä on mennyt aina oikein, sekin kyllä suhahtaa aika korostetusti.

Kuinkahan paljon 3v-neuvolassa kytätään tätä puheenkehitystä ja milloin siihen puututaan ja miten?

Meillä on aina paljon luettu ja laulettu ja loruteltu ja lapselle jutellaan paljon eli virikkeitä puheeseen hän mielestäni saa kotona riittävästi.

mun poika meni tutkimuksiin ollesssaan 2v11kk..sanopja ku ei tullut ku maks 10...dysfasia todettiin,nyt jo oppinut enempi sanoja ja jopa lauseita,puheterapia alkaisi syksyllä.. meillä ei oltas puututtu muuten mut mä vaadin koska mun vanhimmalla pojalla myös dysfasia.

meillä kävi 3 vuotiaana tuolla puh terapiassa 3 kertaa "arvioinnissa" ja sanoi että ottaa tytön sitten uudestaan 4 vuotiaana ettei vielä ole mikään kiire tuon asian kanssa.
meillä tytön puhe hieman puuromaista ja pari äänettä hukassa.
niin ja neuvolassa itse sanoin tuosta,tuon 2 vuotiaan sitten taas neuvolan täti laittoi itse kun pitäisi puhua enemmän kuin nyt sanoo,tulee normi sanoja silloin kun huvittaa,ettei minusta tuon 2 vuotiaan kohdalla vielä olisi puh terapiaan tarvinnut edes.