Dyspraksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on 5-vuotiaalla pojalla lievä dysfasia. Joku kysyi, että mikä ero on dysfasiallanja dyspraksialla. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta dysfasia on kielellinen erityisvaikeus, joka ilmenee sekä puheen tuottamisessa että ymmärtämisessä. Kun taas dyspraksiassa ongelmat on puheen tuottamisen puolella ja epäselvässä puheessa.

Meillä on 5-vuotiaalla pojalla lievä dysfasia. Joku kysyi, että mikä ero on dysfasiallanja dyspraksialla. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta dysfasia on kielellinen erityisvaikeus, joka ilmenee sekä puheen tuottamisessa että ymmärtämisessä. Kun taas dyspraksiassa ongelmat on puheen tuottamisen puolella ja epäselvässä puheessa.
Dysfasiassa voi oll vaikeuksia joku tuottamisessa tai ymmärtämisessä tai molemmissa. Dyspraksia eroaa noista, että se vaikeus on lähinnä motorisia ongelmia, noin minä ainakin olen sen käsittänyt, kun vuosien mittaan käyty noiden asiantuntijoiden hoidossa ja erityiskoulussa.

Itse seurustelen 26v miehen kanssa, joka saanut diagnoosiksi lievän Dyspraksian. Puhe oli epäselvää lapsena ja kävivät puheterapeutissa ja äitinsä oli pidempään lapsen kanssa kotona. Kävi erityiskoulussa koulua ja siirtyi 5. luokalle "normaaliin kouluun" ja käynyt ammattikoulun.

En olisi ikinä uskonut että miehelläni on ollut puheongelmia - on kyllä hiljaisempi persoona ja puhuu vain kun on asiaa, mutta ei arkaile puhua ollenkaan tmv. Että kyllä sitä tekstiä sieltä sitten tulee, kun on tullakseen :)

Mies tosin ei tästä minulle kertonut, vaan äitinsä niin, ettei mies ollut paikalla.
Mies on tosi lahjakas kirjallisesti, lukee paljon ja halajaa jatko-opiskelupaikkaa. Kohtahan sen tietää, pääseekö jatkokouluun vai ei :)

Sain kuulla asiasta vasta äskettäin (muutama päivä) ja ollaan seurusteltu 1v ja 8kk. Googlettelin vaan asiasta, niin ajattelin tänne kirjoittaa, että kovalla työllä se puhe siitä vissiin voi parantua ja että oma mies vaikuttaa todella tyytyväiseltä elämäänsä tällä hetkellä ja on onnellinen :)

Yhteistyössä