E-pillereiden lopettaminen ja mahdollinen raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zzzxxxccc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zzzxxxccc

Vieras
Olen etsinyt vastausta e-pillereiden pakkausselosteesta ja netistä, mutta en ole löytänyt kunnon vastausta. Kirjoitin jo suomi24-palstalle, mutta kukaan ei kommentoinut viestiä. Täällä olevilla saattaisi olla kokemusta asiasta, joten kysynpä täältä. Olen siis syönyt e-pillereitä viime kesästä lähtien, mutta lopetin ne n.1,5kk sitten. Nyt kuukautiset ovat viikon myöhässä normaalirytmistä ja pelkään, että olen raskaana. Olen alle 20-vuotias.

Eli: Olin yhdynnässä poikaystäväni kanssa 8 päivää ennen kuin lopetin pillerit. Lopetin pillerit kesken liuskan, mutta söin kuitenkin niitä vielä tosiaan viikon verran edellisen yhdynnän jälkeen. Sen jälkeen olemme käyttäneet kondomia. Kuukautiset tai tyhjennysvuodon kaltainen tuli heti lopetettuani pillereiden syömisen, mutta nyt siitä on kulunut yli kuukausi, eikä seuraavia kuulu. Normaalisti kuukautiskiertoni on ainakin viikon lyhyempi. Kuinka todennäköistä on, että olen raskaana? Pillereiden ohjeissa luki, että niiden syöminen voidaan lopettaa periaatteessa koska tahansa, mutta mitään tarkempaa ei mainittu. Tiedän, että e-pillereiden lopettamisen jälkeen kuukautiset voivat muutenkin tulla myöhässä, mutta lähinnä pohdinkin, lopetinko pillerit jollakin tavalla väärin.

Pillerithän eivät ole 100% ehkäisymenetelmä. Et ole lopettanut niitä mitenkään väärin, mutta raskaana voit olla kuitenkin. Tosin kierto voi olla sekaisin jonkun aikaa pillereiden lopettamisesta. Hae huomenna raskaustesti apteekista, niin saat varmuuden asiaan.

Mulla kesti pari kuukautta ennen kun menkat tuli pillereitten lopetuksen jälkeen ja kierrot oli pitkiä kauan sen jälkeenkin. Tuskinpa raskaana olet kun kuitenkin söit pillereitä vielä 8 päivää yhdynnän jälkeen (siittiöt elävät keskimäärin 2-5 päivää ja kun syöt pillereitä ei sulla ole ovulaatiota)

Kiitos erittäin paljon vastauksista! Helpottivat vähän stressiä. Odotan vielä pari päivää, jos kuukautiset alkaisivat, mutta sitten haen raskaustestin, että saan varmuuden asiasta. Kiitos vielä!

Yhteistyössä