E-pillereiden lopetus & sivuoireena olleiden mielialavaihteluiden tasoittuminen (apua pyydetään!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hormonimonsteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei mites tämmönen tilanne kun raivosin miehelle yhdessä vaiheessa tosi paljon. Sitten se loppui, hiljalleen tai yhtäkkiä. En enää raivonnut. Mies huomasi sen ja itsekin. Varmaan jotenkin vaan kasvoin ihmisenä. Ei siis johtunut pillereistä.

Niin ihminen muuttuu koko ajan tottakai, mutta on se vähän eri asia muuttua 3 kuukaudessa kuin 3 vuodessa noinkin suuresti.. Kyllä mä ainakin tunnistan itsestäni ne samat muutokset nyt raskaana ollessa kuin mitä oli kun niitä ylimääräisiä hormoneja popsin. Tottakai ollaan miehen kanssa molemmat muututtu tänäkin aikana, mutta silti väittäisin että tunnen itseni ihan kohtuullisen hyvin voidakseni tehdä sen "diagnoosin" ettei hormoniehkäisy sovi mulle.

Siinä oli muuten myös yksi pääsyy siihen ettei lähdetty monen vuodenkaan jälkeen lapsettomuushoitoihin. Tiedettiin molemmat että mun pää olisi varmaan lasahtanut ihan vaan niihin hormoneihin. Niin hulluja juttuja olen ystäviltä kuullut jotka ovat niitä prosesseja läpikäyneet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja merimies:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lumevaikuitusta luulisin. Mielestäni nuo raivarit voi johtua ihan miehistännekin. Itekin sain raivareita parisuhteessa. Kun erosin niin ei ole tarvinnut raivota mistään. Kun muistat alitajunnaisesti, että miehes on joskus sua kaltoin kohdellut, niin siitä voi yhtäkkiä alkaa vaan raivoamaan.

Niin ja olen siis käyttänyt Melianea vuosia.

Hmm, mulla on kyllä sama mies edelleenkin. Ja silti raivarit ovat historiaa.

Näin myös meillä söin pari vuotta pillereitä ja lopetin.

Mä söin yli kymmenen vuotta. :( Olin tosi eksyksissä itseni kanssa. Onneksi tajusin, mistä kiikasti.

Minä söin melkein seitsemän vuotta merciloneja, kesällä vaihdoin yasmine-pillereihin (endometrioosin takia ). Seksihaluja minulla ei ole ollut oikeastaan vuosiin ja kesällä merkin vaihdon jälkeen huomasin raivostuvani ihan älyttömistä asioista ihan silmittömästi. Lisäksi olen helposti masennukseen taipuvainen ja muutama viikko sitten päätimme miehen kanssa, että lopetan pillereiden syönnin ja katsotaan kuinka käy. Kondomia käytämme nyt ehkäisynä. Nyt jo muutaman viikon jälkeen olen huomannut seksihalujeni vähitellen palaavan ja lopetuspäätös tuntuu ainakin vielä hyvälle :) Hieman vain huolettaa se endoni, että lisääntyykö kivut pillereiden lopettamisen takia :/ Ylimääräisiä hormoneja en kyllä haluaisi enää koskaan syödä!

Täytyy kyllä sanoa, että herääminen oli tänäänkin helpompaa. Viimeaikoina en ole meinannut saada itseäni sängystä ylös, mutta tänään se ei yllättäen tuntunutkaan niin vaikealta. En tiedä kuvittelenko vain (vasta neljäs päivä ilman pillereitä), mutta tahdon tämän olotilan pysyvän, johtui se sitten mistä tahansa! =)

Onko muilla kokemuksia, että olisi alkanut helpottaa näin pian? Voiko tämä olla mahdollista?

Mulla kanssa pillerielämää takana ja ap:n kaltaisia oireita ollu + masennusta. Tullut sillai hiipivästi ettei osannut heti pillereihin yhdistää.

Lopetin pillerit tossa loppukesästä (vauvalla lupa tulla) ja olo kohen merkittävästi. Kävin sit papakokeessa ja pco-löydöksen takia piti alottaa taas pillerit. Kaks päivää alotuksesta ni alko taas voi järkyttävä käytös :/
Vedin laatan ja lopetin.. alotin parin kk:n jälkee uudellee eikä enää niin pahoja sivuoireita :)
Mutta tuskipa pillereitä tulen enää hirveän helposti ottamaan jos tässä lapsi siunautuu.

Mutsilla sama juttu ettei hormoniehkäsy vaan kerta kaikkiaan sovi.

Parisuhde sitten ainakin on finito. Mies ei jaksa kuitenkaan uskoa tähän. Epäilee, ettei tämä muutu. Taitaa olla vähän sellaisilla fiiliksillä, että "pärjäilehän, katellaan parin kuukauden päästä ja käydään kahvilla, jos muka olet jotenkin tuosta muuttunut". Hieno homma... juuri kun toista nyt tarvitsis...

Ajattelin kirjoitella tilanteeni etenemisestä, jos se jotain toista saman asian kanssa kamppailevaa auttaisi. Olen nimittäin itse ollut harmissani seurattuani keskusteluita, ettei kovinkaan moni ole kertonut, kuinka lopettaminen on sitten vaikuttanut.

Eli minulla on kuudes päivä ilman pillereitä. Olo on ollut jotenkin kevyempi. Nauran enemmän. Olen energisempi. En jauha asioita päässäni, kuten aikaisemmin. En stressaa työstäni, tulevaisuudestani ja raha-asioista, kuten aiemmin tein (aivan ahdistukseen saakka). Illalla menen nukkumaan tyytyväisenä siihen, mitä minulla nyt on, vaikka parisuhteeni onkin pahoissa vaikeuksissa aiempien itkuraivareideni ajamana. Toki katkolla oleva parisuhde tuntuu pahalta, mutta sekään ei varjosta koko elämääni.

Olemme miehen kanssa nähneet nyt pari kertaa ja hänestäkin olen vaikuttanut pirteämmältä ja olevan paremmalla tuulella. Pari kertaa on tullut tippa linssiin hankalan tilanteen vuoksi (itse kun tahtoisin vielä katsoa tuleeko suhteestamme mitään, mutta miehen pää on kyllä syystäkin sekaisin), mutta vanhoja hysteerisiä itkukohtauksia tai raivareita en ole nyt saanut. Myöskään miehen seura ei ole ainakaan vielä tuntunut ahdistavalta. Jonkin verran hellyyden osoituksia on välillämme silti ollut ja ne tuntuvat todella hyvältä. Seksihalutkin ovat kasvaneet järkyttävästi.

Ystävät ja äitikin ovat kommentoineet, että vaikutan vapautuneemmalta. Voihan tämä tietysti johtua aivan lumevaikutuksestakin... Tai siitä, että parisuhde tekeekin minulle tuon pahan olon ja on nyt katkolla, mutta se selviäisi vain kokeilemalla... Toivon tietysti, että saan vielä sen uuden mahdollisuuden mieheni kanssa, mutta jollei niin käy, tuntuu siltä, että elämä jatkuu ja olen joka tapauksessa paremmalla pohjalla nyt kuin vuosiin aiemmin.

Mä aloitin ne uudet Zoely-merkkiset pillerit, joissa estrogeeni on luonnonmukaisessa muodossa siis estradiolina. Kaipa se on sitten se keltarauhashormoni, joka tekee hulluksi. Oon sika mustis ja epäilen miestäni koko ajan, vaikka en yleensä ikinä ole tällainen ja aina kun pidän neljän päivän tauon pillereistä olen niin kuin ennenkin valoisa ja rauhallinen. Nyt ajattelin laitattaa kuparikierukan, koska en yksinkertaisesti pysty syömään niitä enää ja lisäksi olen ihan melankolinen ja alakuloinen tai tuntuu kuin mikään ei liikuttaisi.

Yhteistyössä