E-pillereiden vaikutus elämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija24
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija24

Vieras
Olen 24-vuotias nainen ja käyttänyt e-pillereitä lähes yhtäjaksoisesti 16-vuotiaasta 23-vuotiaaksi.
22-vuotiaana minulla todettiin pco, joka ilmenee vaikeahkona aknena ja kuukautisten puuttumisena.

Olen kokeillut olla ilman pillereitä kahteen otteeseen, ensimmäisen kerran kesällä 2007, minkä jälkeen palasin pillereihin saman vuoden syksyllä aknen puhjettua niin pahana. Toisen kerran lopetin pillerit viime vuoden kesällä, kun niillä tuntui olevan liiankin voimakas kuivattava vaikutus ihooni. Käytin Diane Novia.

Ihoni on taas huono, ja olen tympääntynyt tilanteeseen. Kuukautisetkin ovat epäsäännölliset.
Olen miettinyt pillereiden aloittamista uudelleen, mutta samalla mielessäni pyörivät ajatukset pillereiden vaikutuksesta elämään ja psyykeen. Olen lukenut paljon artikkeleita jotka käsittelevät e-pillereiden vaikutusta parinvalintaan ja esimerkiksi masennuksen syntymiseen. Mitään täydellistä faktatietoahan ei toistaiseksi ole, mutta olen alkanut miettiä esimerkiksi sitä, että valitsenko "pillereiden huumaamana" parikseni "väärän ihmisen" tai entä jos minulle oikeanlainen ihminen ei haluakaan minua, koska pillereiden sotkema hormonijärjestelmäni lähettää "vääriä signaaleja?" Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta luettuani uutisen pillereiden vaikutuksesta ihmisen ominaishajujen haistamiseen aloin pohtia ""entä jos?"

Olen myöskin sairastanut elämässäni useita masennusjaksoja ja käyttänyt myös masennuslääkkeitä lyhyen aikaa. Aloin miettiä miten pillerit vaikuttavat masennuksen syntyyn. Kun olen käyttänyt pillereitä 16-vuotiaasta, mistä oikeastaan tiedän mikä on "oikeaa" masennusta ja mikä pillereiden aiheuttamaa?

Tällaiset asiat saavat minut lykkäämään pillereiden aloittamista. Toisaalta tarvitsisin niitä jotta ihoni olisi kunnossa ja jotta minulla olisi säännölliset kuukautiset, toisaalta arveluttaa laittaa moisia aineita elimistööni.

Ovatko pohdintani ihan humpuukia, vai oletteko miettineet samaa?

Olen 35v nainen, käyttänyt pillereitä 16-vuotiaasta ja pitänyt välillä 3 vuoden tauon. En huomannut tauon aikana mitään muutosta itsessäni. Ainoa rasite oli se, että kuukautiskierto lyheni (ennen kuin aloitin pillerit se oli 21-24 päivää, tauolla meni samanlaiseksi) ja toisena vuonna alkoi vielä lisäksi olla välivuotoja joka kk. Jatkuvista suojien käyttämisestä alkoi tulla jatkuvaa hiivaa. Lääkäri sanoi, että välivuodot voi johtua endometrioosista, joten olisi parempi syödä pillereitä. Aloitin ne sitten uudelleen ja vaihdoin jossain vaiheessa merkkiä korkeampiestrogeeniseen koska limakalvoni ovat heikot (olivat myös pitkän pilleritauon aikana), mutta mitään ongelmia ei vieläkään ole. Nykyisiä pillereitä voi syödä 3x3 viikkoa putkeen, joten vuoto tulee vain kahden kk välein, mikä on mulle huippujuttu kun ei tartte siitä hiivastakaan sitten kärsiä.

Hei, olen 25-v. naimisissa oleva nainen. Jätin pillerit tarkalleen kaksi vuotta sitten tarkoituksena saada lapsi. Ei ole lasta kuulunut, kärsin pco-tyyppisistä munasarjoista (kuukautisten epäsäännöllisyys/puuttuminen,akne+ylipaino jne.) Olemme menossa lapsettomuustutkimuksiin.

Itse en suoraan yhdistä pillereitä masennukseen. En huomannut henkisessä voinnissani mitään eroa pillereiden lopetuksen jälkeen. Aloitin masennuslääkityksen vuosi sitten ahdistushäiriön hoitoon.

Summa summa rum: Jos nyt voisin päättää, en olisi koskaan aloittanut pillereitä. Harmittaa, että hormonit ovat näin sekaisin.

Suosittelen pillereitä vain siinä tilanteessa, että ehkäisyä todella tarvitaan. Iho-ongelmien vuoksi kannattaa käydä ihotautilääkärillä.

Elämä on paljon mukavampaa, kun käytän pillereitä.
Minulla oli epäsäännöllinen kierto. Vaihteli 21-35 vuorokauden välillä ja jäi välillä kokonaan pois. Nyt vuoto tulee silloin, kun on tauko.
Taukoa pidän 2-3 laatan välein, koska tauolla yleensä tulee migreeni.
Kuukautiskivut ovat vähentyneet ja vuodon määrä on niukempi.

Ennen odotin huolestuneena ja kärttyisänä kuukautisia. Sitten ne tulivat ja yritin saada kipuihin riittävää lääkitystä. Clotamit vähän auttoivat.

Ei, ei, en halua sitä kurjuutta takaisin.

Yhteistyössä