E-pillereitä useampi laatta putkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pistiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pistiäinen

Vieras
Syön Yasmin-pillereitä ja on sanottu, että niitä voi huoletta syödä vaikka kolme laattaa putkeen ja pitää sitten viikon tauko. Nyt kuitenkin kun aloin syömään toista laattaa heti ensimmäisen perään, vuoto alkoi, vaikka laattaa on vielä yli puolet syömättä. Pitäisikö minun lopettaa nyt tämä toisen laatan syönti kesken ja ottaa jo alkaneet kuukautiset sit kokonaan ja aloittaa sit 7 päivän jälkeen uusi laatta vai mitä pitäisi tehdä? Olen syönyt nyt reilun viikon toisesta laatasta. Vastaavia kokemuksia?

Oot varmaan jo päätöksesi tehnyt...

Ite syön Microgynonia 4-7 viikkoa putkeen. En vaan jaksa kuukautisia neljän viikon välein, mutta 9 viikkoa on mulle liikaa ja alkaa tiputtelemaan. Syön joka kerta eri pituisen ajanjakson, riippuen siitä milloin kuukautisten tulo mulle sopii.

en tiedä kuinka paljon niillä on eroa, itse käytän marvelonia. alussa kun söin pillereitä pari laattaa putkeen tuli välivuotoja, mutta ei enää.

luulisin että 3 laattaa putkeen on vielä ok, mutta emätin (?) paksunee koko ajan eli kannattaa välillä antaa normaalisti vuotaa. joillakin tulee sen verran kipuja ja turvotusta etteivät voikaan syödä montaa laattaa. itse en uskalla kun luonnostaan kuitenkin pitäisi olla ne (epämukavat) kuukautiset.

jos syö esim 1,5 laattaa, niin se on ok, silloin periaatteessa vain siirtää kuukautisia 2 viikolla. mutta kannattaa syödä kokonaisia laattoja jos aloittaa ja sitten aina pitää se 7pvä tauko riippumatta kuinka paljon niitä syö.

toivottavasti oli jollekin apua tästä.

Heips! Tämä vastaus tulee aika myöhässä, mutta toivattavasti siitä on sinulle apua!

E-pillereitä voi huoletta käyttää 2-3 liuskaa putkeen. Se mikä sopii on sitten yksilöllistä ja sitä täytyy kokeilla. Ainoa riesa mikä mieleen tulee on se, että tiputteluvuoto voi esiintyä. Vaarallista putkeen syöminen ei todellakaan ole.

On tehty tutkimuksia, joissa naiset ovat syöneet jopa 13 kuukautta e-pillereitä, ilman mitään pahempia haittoja. Monet gynekologit suosittelevat usean liuskan syömistä putkeen, koska sillä voidaan hillitä pahoja kuukautiskipuja tai tablettitauon aikana joillkin naisilla esiintyvää migreeniä. Myös esim. jotkut endometrioosipotilaat käyttävät pillereitä jopa niin, että heillä on vuoto 2 kertaa vuodessa.

Putkeen syömisestä ei ole mitään vaaraa. Mulla lääkäri antoi ohjeeksi, että syöt niin kauan kunnes vuoto luonnostaan alkaa, ja sitten viikon tauko. Noin kolme laattaa voin yleensä syödä, ja menkat alkaa itsestään.
Pillereitä syövien ei muuten tarvitse ottaa noita menkkoja - munasarjoissa kun ei ole kyspynyt munasolua eikä hormoniheittoja ole tullut, niin kohdun limakalvo on kasvanut vain vähän, eikä sen vuoksi tarvitse erikseen ottaa menkkoja. Enemmän noilla tyhjennysvuodoilla on psykologista merkitystä kuin fysiologista.

Yhteistyössä