E-pillerit ja aurallinen migreeni (PCOS)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maaari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maaari

Uusi jäsen
13.01.2010
4
0
1
Siis saako niitä e-pillereitä nyt syödä vai ei, jos on aurallinen migreeni? Olen lukenut monia artikkeleita, ja sain niistä aika ristiriitaista tietoa. Minulla on mahdollisesti PCO, ja sen vuoksi ehkä saatan joutua syömään niitä. Olen alipainoinen, en tupakoi, ei korkeaa verenpainetta eikä korkeaa verensokeria (4,2).

Olisi kiva tietää onko muita samassa tilanteessa olevia? Siis sellaisia jotka eivät tällä hetkellä yritä lasta, mutta omaavat monirakkulaiset munasarjat. Niin ja saako niistä e-pillereistä (Diane Nova) kela-korvauksen, jos niitä syö PCO:n "hoitoon".

Luin jostain metformiinista, että sekin voisi auttaa. Määrätäänkö sitä helposti, jos ei ole merkkejä insuliiniresistenssistä ja jos on alipainoa?

Ei saa käyttää e-pillereitä, jos on aurallinen migreeni. Metformiini tuskin on sopiva silloin, kun ei ole tarvetta hoitaa insuliiniresistenssiä. Onhan niitä muitakin lääkkeitä olemassa ja kelakorvaustakin ehkä mahdollista saada. Kysy lääkäriltäsi tai gynekologilta.

Olethan tietoinen, että myös alipaino voi aiheuttaa kuukautishäiriöitä. Kannattaisi siis ehkä koittaa saada paino normaaliksi, niin ehkä kehon toiminta palautuisi ihan sillä ilman lääkkeitä. :)

Lisäys: Miksi haluat lääkkeellisen hoidon, jos et vauvakuumeile?

Koska minulla on hirsutismia ja aknea sekä hiustenlähtöä plus liian pitkä kuukautiskierto. Alipainoa olenkin saanut pois, mutta vielä pitäisi painoa nostaa kilon verran. Ei painon nostaminen ole kuitenkaan auttanut mihinkään ainakaan vielä. En kovin alipainoinen kuitenkaan ole ollutkaan, ja nyt painoindeksi lähentelee 19:ää.

Oletko aivan varma etten saa syödä pillereitä? Kun söin niitä 3 vuotta ja kysyin monelta lääkäriltä että pitäisikö lopettaa/vaihtaa mineihin niin ne vaan sanoivat että voin syödä kun ei ole muita riskitekijöitä...

Ja kun lapsia en aio vielä tehdä ainakaan viiteen vuoteen, niin haluaisin säilyttää hedelmällisyyden.. Vaikka en tiedä auttaako e-pillerit siinä.

Yhteistyössä