eettiset lahjat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lahja-asiaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lahja-asiaa...

Vieras
heips,
Olen kyllä jo joululahjat melkeinpä hankkinut, mutta minulla on aikuisia sisaruksia, joille en ole mitään hankkinut, kun eivät mitään tarvitse (tai jos tarvitsevatkin, hinta pyörii tuhansissa).

Olen miettinyt noita eettisiä lahjoja, mutta vähän epäilyttää, että onko se mikään lahja oikeasti vai parannanko vain omaa omaatuntoani tekemällä hyvää. Onko se siis kuitenkin itsekäs lahja?

Onko kukaan saanut sellaista, miltä se tuntui?! Entä oletteko antaneet jollekin tuollaisia lahjoja?

Pelkään, että pitäisivät minua ihan tyhmänä :(

Tulisin kyllä itse iloiseksi, kun ostaisin vaikkapa 1000 jäykkäkouristusrokotetta, mutta siinäpä se ongelman ydin onkin, MINÄ tulen iloiseksi :/

Vaikeaa on..

Olen miettinyt samaa. Minusta ne on sikäli vähän riski-lahjoja ellei satavarmasti tiedä lahjansaajan arvostavan elettä. Mutta enemmän niistä tulee lahjan antaja iloiseksi, luulisin.

Ostan mieluiten eettiset lahjani siis maailmankaupoista tms, eli vaikka käsityön jonka tuotot menee suoraan tekijälle.

esim vaikka sellainen huoli-nukke guatemalasta, joka laitetaan tyynyn alle ja joka imee surut yön aikana. pieni lahja sellaiselle jolla on jo kaikkea, mutta siinä on kuitenkin kaunis ajatus siitä että toivoo lahjansaajalle levollisia yöunia. Saa monista maailmankaupoista, ja noissa kaupoissa olevat tuotteet on eettisiä kaikin puolin.

en nimenomaan halua ostaa MITÄÄN tavaraakaan.. esim. veljeni kovaan ääneen muutama päivä sitten mainosti, että parempi olla saamatta mitään, kuin saada jotain turhaa. On kovin tarkka kaikesta, kaikki on merkkikamaa ja kallista, tiedät varmaan tyypin. Ellei halua ostaa 3000e design-tuolia niin kannattaako ostaa mitään..

mutta tosiaan, hankala tapaus tuo eettinen lahja.

Riippuu saajasta ja arvoista.
Itse tiedän muutaman ihmisen kenelle voisin hyvin hankkia tuollaisen lahjan, ja monta joille en todellakaan.

Samoin jos joku minut hyvin tunteva, läheinen ihminen ostaisi "mun nimiini" rokotteita tai vuohia ja lehmiä maapallon toiselle puolen, pitäisin sitä tod.näk. lähinnä v*ttuiluna, tai vähintään antajan oman omantunnon parantamisena.
Mieluummin sitten ei mitään.

Ihan mukava ajatushan tuo on ja minua ilahdutti. Mutta tiedän kyllä montakin, joita ei ilahduttanut... Eräs sukulainen laittoi meille kaikille eettiset lahjat ja kyllä saikin haukkuja monelta taholta. Mutta jos he ovat selkeästi ilmaisseet, etteivät mitään tarvitse niin miksipä ei. Yhtä metsään se tavallinenkin lahja voi mennä :)

Mä olen kanssa ihan pulassa vastaavanlaisten ihmisten kanssa. Ymmärrän kyllä toisaalta, että ihmiset eivät tahdo mitään turhaa kotiinsa, etenkään jos oma maku on valikoitunut ja olis rahaa laittaa sitä omaa kotia sen mukaiseksi. Olen nyt joka joulu ostanut vaan tylsästi jotain suklaata, teetä ja maustekahvia maailmankaupasta, jotain mikä ei jää nurkkiin riesaksi. Varmaan ne syötävätkin pitäis olla jotain merkkigourmetia stockmannin herkusta, mutta ei mulla ole varaa laittaa mitään viittäkymppiä herkkukoriin.

Olenpahan nyt jollain kuitenkin muistanut ja on noi vähän eri asia kuin huoltoasemasuklaarasia.

en nimenomaan halua ostaa MITÄÄN tavaraakaan.. esim. veljeni kovaan ääneen muutama päivä sitten mainosti, että parempi olla saamatta mitään, kuin saada jotain turhaa. On kovin tarkka kaikesta, kaikki on merkkikamaa ja kallista, tiedät varmaan tyypin. Ellei halua ostaa 3000e design-tuolia niin kannattaako ostaa mitään..

mutta tosiaan, hankala tapaus tuo eettinen lahja.

osaisivatko arvostaa jos vaan ilmoittaisit yleisesti joulunvietossa että olet lahjoittanut lahjarahat esim sotaveteraaneille tai johonkin muuhun "lähempänä" olevaan kohteeseen, ja vaikka kertoisit millaisella summalla olet tukenut heidän puolestaan....tosin siinäkin ainakin mulla saattais tulla sellainen jeesustelija-olo...:D mut ainakin omat snobbailuun taipuvaiset tuttavani nielisivät paremmin kotimaassa tapahtuvan avustustyön jostain kumman syystä.

Tai sit ostaisin vain alkosta jotain taikka sitten jotain käsintehtyä suklaata. Joo tuttu ongelma, koita kestää :D

Tai sit ihan piruillakseen voi aina väsätä itse jonkun ihan hirveän räpellyksen ja katsoa sädekehä kallellaan kun toiset yrittävät miettiä miten tähänki nyt pitäisi sitten suhtautua....ajatushan se oli tärkein??? B)

Yhteistyössä