Ehkäise lapsen allergioita - ota koira!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jellonainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
13 143
3
36
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/haluatko-ehkaista-lapsesi-allergian-ota-koira/155830

Tämähän se itsessään ole mikään uutinen, mutta iloinen muutos on se, että jopa Allergia- ja astmaliitto kehottaa olemaan tuijottamatta liikaa allergiatesteihin. Vaikka testi näyttäisi positiivista, omalle koiralle voi siedättyä.

Itse olen lapsena ollut pahasti allerginen kissalle, nyt meillä on kaksi kissaa. Kun ensimmäisen otimme, pentua hakiessamme kasvattajan luota sain vielä silmien kutinaa (siellä oli kissoja aika monta). Sittemmin olen tottunut omiin kissoihimme, enkä oikeastaan muidenkaan kissoista saa oireita. Myös aloittaessani ratsastuksen sain jonkin aikaa oireita (en tiedä oliko hevosesta vaiko esim. heinäpölystä ), mutta niin vain sekin loppui.

Mun mies on tosi allerginen kissoille, meillä on 3 kissaa. Alkuun sai hengitysreaktioita sekä silmien ja ihon kutinaa. Nyt kun misset olleet meillä jonkun 6 vuotta niin vain silloin tulee kutinaa jos silittää ja hieroo silmiä sen jälkeen tai jos kissa raapaisee.

Itut! |O
Meillä oli koira, ja oli kisui. Ja kolme lasta tuli.
No, koira sai elää kanssamme 12v, kunnes menehtyi.. :(
Lapsen allergiatulokset saatiin vasta vajaa puoli vuotta Ronjan mentyä pois..
Kissat meni ystäville uusiin koteihin.
Sanon "ITUT!" sillekki tutkimukselle joka sanoo että raskausaikana lapsi siedättyy jo eläimiin elukkaperheissä..
Keskimmäisellä todettiin krooninen astma. :/
Kissoista oireet o tosi pahat, koirista paljon lievimmät.
Mä olen aina ollut elukkaihminen, ja nyt odotelleen reippaasti muutama vuosi, ja otetaan testit uudestaan. Ja vaikka olis alhasemmat luvut kuin ennen, niin menee kauas ennenkuin toteutan koiruuden meille..
Jos vaan joskus edes saisin koiran. :heart:
Hoitokoiria väliaiksesti eka.. ;)

Mutta riskiä en ota, että kotiini vielä karvasta ottaisin. Se o kauhiaa ku kohtaukset tulee. :| Ja se ei ole kutinaa, ja nuhaa. Se o silkkaa yskää. Haukkuvaa ja kuivaa yskää.. :(

Niin, ja siedätyshoitoa saa jokaisen kaverin ja anopin luona eläimistä. Ettei iha steriiliksi tää homma mene. ;)

Ohjeella on myös kääntöpuolensa, ei tässä hirveästi koirien parasta ajatella.

Mutta joo. Meillä pienenä hyvin allerginen lapsi ja oli allerginen kaikille muille yleisille asioille paitsi eläimille. Perheessä koira.

Mä olen ollut lapsena allerginen melkein kaikelle mikä kasvaa karvaa. Eka kissa tuli kun olin n. 9v, koira kun olin 12-v. Hyvin kestin niitä, mitään oireita ei ole ollut. Nyt ei ole vuosiin ollut kissaa, mutta olen alkanut haaveilemaan että uskaltaisiko sellaisen ottaa taas... joskus rupeaa kyllä nenä kutisemaan toisten kissoista. :/

70-luvulla oli ohjeistus etta ryijyt pois ja matotkin lattialta! aitini teki vastoin kaikkia "maarayksia" ja koiraa ei viety piikille kun minulla ja veljella todettiin allergioita. kaytiin jopa naapurissa paijaamassa kissaa ja kaneja. Alussa oireiltiin mutta mita enemman kontaktia niin sen paremmin siedettiin. Aikanaan molemmat taysin oireettomia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Oi miksi tuon liiton piti möläyttää tuollainen. Kohta on läjä koiria kiertolaisina :/

sepä se :headwall:

Tätä samaa ajattelen. Meillä allergiset lapset ja kaksi kissaa siedättäjinä (ja lapset ovat siedättyneet tosi hyvin). Koiralle on edelleen vanhempi allerginen. Mutta silti en halua meille koiraa ottaa. Siis koirat on kyllä tosi ihania ja mutta vaan niin kauan kun ne on jonkun toisen omia. Itse en sellaisesta enää joutaisi huolehtimaan. Kaksi kissaa ja kaksi heppaa saa riittää :whistle: .

Lisään muuten vielä, että jo silloin kun meidän esikon allergia todettiin (5 vuotta sitten) allergialääkäri suositteli koiraa siedättäjäksi ja käski hankkiutua kissoista eroon. Sanoin suoraan, että en halua meille koiraa, johon lääkäri sanoi, että kannattaa harkita, lapsen parhaaksihan se tulisi. Tälläinkö niitä koiria siunaantuu narun jatkoksi ihmisten pihamaille???

tällainen uutisointi. Meillä oli 2 koiraa ennen esikoisen syntymää ja hänestä kehittyi huippuallerginen kaikkea karvaista kohtaan :( Ei voida vierailla missään missä on koira - ei edes lääkityksen kanssa tai tulee sairaalareissu. Ei tämäkään siis kaikkien kohdalla pidä paikkaansa. Itse olin lapsena allerginen kissalle ja olen sitä edelleen. Meille ei siis ikinä voi tulla kissaa eikä koiraa :(

Yhteistyössä