Ehkäisypillerit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Onko hyvä ehkäisymuoto yhdistelmäpillerit? Olen käynyt läpi lähes kaikki hormonivapaat sekä keltarauhashormoni ehkäisyt enkä ole ollut tyytyväinen. Nyt jäljelle jää oikeastaan vain yhdistelmäehkäisyt. Hirveän paljon negatiivista vain niistä usein kuulee. Sitten niissä on se laskimotukosriskikin mikä oikeastaan on se kaikista tympein juttu yhdistelmäehkäisyssä.

No jos ne sopii niin ovat hyvä ehkäisymuoto. Minulle aikoinaan sopi oikein hyvin eikä tullut mitään sivuvaikutuksia. Kun sitten otin pillerit uudelleen käyttöön eivät enää sopineet eikä muutkaan merkit ja sivuvaikutukset oli todella rajut.

Itselläni on ollut ennen lapsia ja lasten jälkeen käytössä Meliane pillerit ja olen ollut tyytyväinen. Ei sivuvaikutuksia ainakaan että itse huomaisin. Syön kaksi laattaa peräkkäin ja menkat tulee päivälleen. Ilman pillereitä kierto TODELLA epäsäännöllinen.

Käyn tässä läpi vanhoja reseptejä ja ilmeisesti olenkin saanut ja käyttänyt joskus vuonna 2003 yhdistelmäpillereitä 3kuukautta. Femilar merkkiset. Googletin hieman ja ilmeisesti nuo ei oo ihan samanlaiset ku perinteiset yhdistelmäpillerit sisältävät jotaki erityyppistä estrogeeniä ja kuulemma määrätään vahemmille naisille, oookei oon ollut tuolloin 18v.:D Olen näköjään reseptiin kirjannut ylös sivuoireetkin mitä sain, välivuodot, rutikuiva alapää, hiiva. :D

Miksei tule? Pidätkö lainkaan taukoja?

Noita syödään ilman taukoja, siis että siirrytään laatasta toiseen lennossa, mutta laatan viimeiset pillerit on lumepillereitä. Ovat siellä vaan siksi, että toisilla se helpottaa säännöllisessä rytmissä pysymistä, kun pillerin ottaa joka päivä, kuin että pitäis tauon. Mutta siis ihan normaalisti syön eikä niitä kuukautisia vaan tule. Lääkärin mukaan ihan normaalia tuota merkkiä syöville, että joskus kuukautiset saattavat jäädä kokonaan pois.

No tuo Meliane-merkkinen pilleri ollut itsellänikin jo käytössä yli 10 vuotta :D
Mitä nyt tuttavia on kuunnellut niin jotkut alkaa oikeasti itse kehittelemään niitä sivuvaikutuksia ja jeps, saattaahan ne jotkut turvottaakin mutta liikunta ja terveet ruokailutavat auttaa siinäkin. Kokeilemalla oppii vain mikä itselle sopii.. Mutta avoimin mielin kannattaa olla eikä ainakaan lietsoa itselleen oireita, näin kun moni tekee. :)
Sitten jos ei löydy mieleistä millään niin ukolta piuhat poikki ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ööhhh;29700920:
tuskin kukaan alkaa itselleen migreeniä, kohonnutta verenpainetta tai verisuonitukoksia kehittelemään...?
Aivan. Kyllä sivuvaikutuksiin kannattaa suhtautua vakavasti. Itselle tuli todella vaikea migreeni ja sen lisäksi haluttomuutta, rajua huimausta, pohkeisiin turvotusta ja viiltävää kipua ja lopulta tunnottomuutta. Ja sama toistui 3 eri merkin kanssa. Kaikki oireet katosi noin viikossa, kun lopetin pillerit. Silloin kun ne sopii on helppo luulla muiden vaan kuvittelevan eri oireita.

Yhteistyössä