Ei äly tota neuvolaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Ekaks ne ei kerro mulle että mul on pissatulehdus, jättävät antamatta reseptin joka on kirjoitettuna koneelle jo mun EKAN neuvolan jälkeen. Sit kun alan ite muutaman kk päästä sitä epäillä supistusten vuoksi, saan viiä uudet testit. Tulokset oli määrä kysyä viime torstaina. Soitin, ei ollu vielä valmiit, soita pe uudestaan. Soitan ja soitan. Ei vastaa. Sit soitan terveyskeskuksen keskukseen pe iltapäivällä, "joo ei ne siellä neuvolassa enää oo paikalla" :headwall: Vastaanoton hoitsu näkee että on bakteereja mut ei mitään reseptiä. Olen siis vielä viikonlopun ilman lääkkeitä, "Hakeudu päivystykseen jos oireet pahenee". Nyt oon soittanu 5 krt aamulla, välillä varattu, välillä ei vastata. Ei helkkari, MILLÄ mä saan niiltä sen reseptin ULOS :mad::mad::mad:

Pikkusen eroo neuvoloissa, ollaan nimittäin muutettu ja edellisen raskauden ajan neuvolatoiminta oli esimerkillistä.

Sit ko pääset läpi, pyydä heitä soittamaan HETI sinulle lähimpään apteekkiin se resepti. Tämä toimii ainaskin meilläpäin. Ei tartte ite juoksennella turhaan tk:ssa ko voivat aivan hyvin suoraan laittaa sen apteekkiin. Jos nyt aamulla laittavat, sen pitäisi olla saatavilla iltapäivällä. Ompa teillä kyllä kummaa porukkaa tk:ssa ja nla:ssa. Se panee ärsyttämään :/

Tutulla kävi niin että hoitamaton pissatulehdus (neuvolan syy...) aiheutti kohtutulehduksen kohdussa olleen pienen harmittoman reiän kautta ja vauva syntyi reilusti ennenaikaisena. Ole tiukkana ja vaadi se resepti.

No mä jo sovin apteekin silloin mihin se kirjotetaan, mut ei ollut perjantaina vielä tullut mitään, vaikka alunperin lupas jo torstaiks. Pitää koht juosta apteekkiin ruokiksella ja kysyä oisko se NYT siellä niin ei tartte ollenkaan soitella tuonne. On vaan outoa toimintaa, varsinkin kun luin käypä hoito-ohjeista, että kaikki oireettomatkin pissatulehdukset on raskauden aikana syytä hoitaa.

[QUOTE="vieras";21923195]Tutulla kävi niin että hoitamaton pissatulehdus (neuvolan syy...) aiheutti kohtutulehduksen kohdussa olleen pienen harmittoman reiän kautta ja vauva syntyi reilusti ennenaikaisena. Ole tiukkana ja vaadi se resepti.[/QUOTE]

VOI EI!! Älkää nyt enää yhtään pelotelko mua enempää :( Mä en voi käsittää miten ne on jättäny hoitamatta mun tietämättä sen tulehduksen, vaikka se näkyi eka testissä. Viime ke sain kuulla siitä, ja se eka testi on otettu toukokuussa :( Vauva liikkuu kovasti ja maha kasvaa, mut pelkään että on tullut vauvalle joku tulehdus :(

Pyydä soittamaan apteekkkin ns puhelinresepti ja varmista apteekista soitolla, että onko resepti tullut. Vältyt turhalta juoksemiselta.

Toivottavasti nyt saat tulehduksen hoidettua. Minulla pitkään jatkunut oireeton tulehdus aiheutti sen, että vauva syntyi jo rv25 :( Onneksi kaikki meni hyvin ja on nyt ihan terve 6kk ikäinen. Mutta kyllä sitä on monesti miettinyt, että olisiko jostain voinut tietää... ja miten helpommalla olisi päästy, jos vain olisi huomattu ja se lääkekuuri aloissa aloitettu....

VOI EI!! Älkää nyt enää yhtään pelotelko mua enempää :( Mä en voi käsittää miten ne on jättäny hoitamatta mun tietämättä sen tulehduksen, vaikka se näkyi eka testissä. Viime ke sain kuulla siitä, ja se eka testi on otettu toukokuussa :( Vauva liikkuu kovasti ja maha kasvaa, mut pelkään että on tullut vauvalle joku tulehdus :(

Anteeksi, en tarkoittanut pelotella. Tarkoitus oli vaan tuoda esiin se että vaikka kyseessä on "harmiton" tulehdus niin seuraukset voi olla kaikkea muuta kuin harmittomat, jos sitä ei hoideta asianmukaisesti. Voisithan pyytää vaikka lähetettä ylimääräiseen ultraan tämän perusteella, jos asia vaivaa?

Hoitamaton pissatulehdus ei ole neuvolan syy. Jos asiakas ohjataan viemään plv-näyte, odotetaan, että hän myös itse kysyy tuloksista. Ei neuvolassa voida jokaisen perään soitella. Toki virheitäkin sattuu joka ikisessä paikassa ja työssä, mutta pääosin täytyy osata itse pitää itsestään huolta ja kuunnella annettuja ohjeita.

Vähäoireinen vti ei aina vaadi ab-kuuria. Jos toukokuussa on ollut tulehdus (mitä epäilen, puhutkohan nyt kuitenkin u-proteiinista tietämättäsi??) ei se ilmeisestikään ole ollut oireinen, koska näin ollen ap olisi kyllä tiennyt sen olemassaolosta.

Ei minunkaan ollut tarkoitus pelotella. Tuo vain on minun korviini typerää käytöstä neuvolasta. Sinuna valittaisin.
Tulehdus ei välttämäti tee mitään sikiölle. Meille keskolan lääkäri sanoi, että usein tulehdus nopeuttaa sikiön keuhkojen kypsymistä (mikä meidän tilanteessa oli hyvä asia). Hoitamaton tulehdus aoheuttaa ennekaikaisia supistuksia ja voi siirtyä synnytyksessä sikiöön.

EI PEE!!! Nyt sain kiinni sen neuvolan tädin. Mut se ei oo toimittanu sitä vielä lääkärille, eikä osannu sanoo että saanko vai en sen lääkkeen, vaan huomenna varmaan sitten kymmeneltä ois kuulemma vastaus :headwall: Ja ite keskiviikkona luki koneelta että mulle on ollu resepti sillon eka neuvolan jälkeen, mut en oo saanu sitä, mikä tässä voi olla niin vaikeeta!!!

Paha soittaa tuloksia kun kukaan ei sellasesta missään vaiheessa kertonut! Sit vaihtu kesäloman ajaksi toinen neuvola, siel ei asiaa hoidettu. Ja nimenomaan oli bakteeritulehdus, johon on koneelle merkitty mulle lääkitys.

Viimeksi muokattu:
EI PEE!!! Nyt sain kiinni sen neuvolan tädin. Mut se ei oo toimittanu sitä vielä lääkärille, eikä osannu sanoo että saanko vai en sen lääkkeen, vaan huomenna varmaan sitten kymmeneltä ois kuulemma vastaus :headwall: Ja ite keskiviikkona luki koneelta että mulle on ollu resepti sillon eka neuvolan jälkeen, mut en oo saanu sitä, mikä tässä voi olla niin vaikeeta!!!

Mitä se ei oo toimittanu lääkärille? Potilastietojärjestelmästä menee tieto suoraan myös hoitavalle (tässä tapauksessa neuvola)lääkärille. Ei ne kultarakas ehdi päivystään jokaisen labratuloksia 24/7, ihan itte pitää soittaa ja tiedustella niiden valmistumista. Ja jos ei sulla oireita ja lievää muutosta vain virtsassa ni miks ihmeessä sä vonkaat sitä lääkettä?

Ja eikö tosiaan sun äitiysneuvolakortissa ole ilmoitettu puhelinaikaa kun kitiset, ettet saa kiinni. Ei neuvolassa eikä muissakaan vastaanottoa harjoittavissa paikoissa voida vastailla puhelimeen koko päivää, vai olisko susta kiva, että sun käynnillä koko ajan th puhuis puhelimessa ni pääsisit palstalle valittaan siitä(kin)??

Hoitamaton pissatulehdus ei ole neuvolan syy. Jos asiakas ohjataan viemään plv-näyte, odotetaan, että hän myös itse kysyy tuloksista. Ei neuvolassa voida jokaisen perään soitella. Toki virheitäkin sattuu joka ikisessä paikassa ja työssä, mutta pääosin täytyy osata itse pitää itsestään huolta ja kuunnella annettuja ohjeita.

Vähäoireinen vti ei aina vaadi ab-kuuria. Jos toukokuussa on ollut tulehdus (mitä epäilen, puhutkohan nyt kuitenkin u-proteiinista tietämättäsi??) ei se ilmeisestikään ole ollut oireinen, koska näin ollen ap olisi kyllä tiennyt sen olemassaolosta.

Tämän tuttuni tapauksessa oli kyllä neuvolan moka, hänelle maksettiin asian johdosta korvauksiakin. Tulehdus oli todettu mutta lääkitystä ei vaan annettu kun kyseessä oli "harmiton pieni tulehdus". Mikä sitten aiheuttikin kohtutulehduksen ja ennenaikaisen synnytyksen.

Paha soittaa tuloksia kun kukaan ei sellasesta missään vaiheessa kertonut! Sit vaihtu kesäloman ajaksi toinen neuvola, siel ei asiaa hoidettu. Ja nimenomaan oli bakteeritulehdus, johon on koneelle merkitty mulle lääkitys.

Kukaan ei missään vaiheessa kertonu että oot pissannu purkkiin?? Huh huh, luulitsä että ne kahvitunnilla juo sen sun pissan vai? Eka käynnillä tasan kerrotaan, että toimita pissanäyte sinne ja sinne sillon ja sillon. Ei tullu mieleen, että siitä tutkintaan jotain...???

Tuo kuulostaa jo sen verran pahalta että tuosta pitäis tehdä kirjallinen valitus. Ei ole mikään leikinasia pitkittää hoidon saamista. Mun läheiselle kehittyi verenmyrkytys hoitamattomasta pissatulehduksesta. Huh mitä toimintaa sun neuvolassa!

[QUOTE="vieras";21923313]Tämän tuttuni tapauksessa oli kyllä neuvolan moka, hänelle maksettiin asian johdosta korvauksiakin. Tulehdus oli todettu mutta lääkitystä ei vaan annettu kun kyseessä oli "harmiton pieni tulehdus". Mikä sitten aiheuttikin kohtutulehduksen ja ennenaikaisen synnytyksen.[/QUOTE]

Ok, harmillinen juttu. Mutta LÄÄKÄRI on aina vastuussa näistä lääkkeiden määräämisistä, ei se neuvolan täti jota aina kaikesta syytetään. Th ei määrää lääkkeitä vaan välittää tiedon lääkärille joka tekee päätöksen.

[QUOTE="Tiina";21923303] Ja jos ei sulla oireita ja lievää muutosta vain virtsassa ni miks ihmeessä sä vonkaat sitä lääkettä?

Ja eikö tosiaan sun äitiysneuvolakortissa ole ilmoitettu puhelinaikaa kun kitiset, ettet saa kiinni. [/QUOTE]

Pieni neuvola, jossa yksi täti, ja se on antanut ohjeeksi "soitella huomenna" eikä mitään tarkempaa aikaa. Oireina oli viime viikolla rajut supistukset, joiden takia olin yhen päivän töistä pois, ja nytkin maha kovettuu, ja siihen syyksi uskoi mahdollisen tulehduksen.

Anteeks nyt kauheesti kun oon hermona, en kai sais olla huolissani lapsestani :( Jos on sovittu että tulokset tulee torstaina, ja mulla meneekin 5 päivää kauemman epätietoisuudessa, niin mä kyl vähän alan hermostua. Varsinkin jos mul on ollut tulehdusta (vaikkakin oireetonta) 4 kk ajan.

Olen sairastanut 18 v. oireettoman pissatulehduksen, joka levisi munuaisiin, minulla oli kuumetta melkein 42 astetta ja olin jo varma kuolemastani. Sori että ylireagoin.

Ok, harmillinen juttu. Mutta LÄÄKÄRI on aina vastuussa näistä lääkkeiden määräämisistä, ei se neuvolan täti jota aina kaikesta syytetään. Th ei määrää lääkkeitä vaan välittää tiedon lääkärille joka tekee päätöksen.

Joo, neuvolalääkärin moka oli kyseessä.

Ihme porukkaa täällä mesoaa ap:lle... ei asiakkaan tarvitse olla tietoinen neuvolan/labran/lääkärin käytännöistä, eikä voikaan olla, ellei hänelle niistä tiedoteta. Tyyliin että "voit sitten soittaa tulokset parin päivän päästä labrasta."

Ap, paljonko sulla on viikkoja? Voisitko soittaa äitipolille ja kertoa tilanteesta, sekä siitä että sinua supistelee ja pelkäät että sikiölle on aiheutunut jotain? Jospa hoitaisivat tilanteen sitä kautta.

No kyllähän se on niin että terveydenhuolto alalla työskentelevän ammattitaitoon kuuluu se että asiakkaalle annetaan niin selkeät ohjeet siitä kuinka jatkossa toimitaan ettei se asia jää epäselväksi / roikkumaan. Jos näin käy niin ensisijaisesti mun mielestäni työntekijä on tehnyt työnsä huonosti eikä suinkaan asiakas joka voi odottaa että ihminen jolle hänen asioidensa hoidosta maksetaan myös tekee työnsä.

Mä oisin mennyt jo ap:nä terveyskeskukseen tai päivystykseen ja ilmottanut etten poistu ilman reseptiä.

[QUOTE="Tiina";21923303]Ja jos ei sulla oireita ja lievää muutosta vain virtsassa ni miks ihmeessä sä vonkaat sitä lääkettä? [/QUOTE]

Raskauden aikana pitää hoitaa myös oireettomatkin tulehdukset.

Ja sille joka ihmetteli, miksi ap ei ole kysynyt tuloksista: Ainakaan täällä päin ei soitella tuloksista, vaan hoitaja kertoo neuvolakäynnin yhteydessä, jos pissassa oli jotain muutoksia. En sitten tiedä, mikä ap:n neuvolassa on käytäntö.

Mulle ei oo käynyt noin kuten ap:lle, mutta saman tyylistä toimintaa (toimimattomuutta) on meidänkin neuvolassa.

[QUOTE="vieras";21923544]
Ja sille joka ihmetteli, miksi ap ei ole kysynyt tuloksista: Ainakaan täällä päin ei soitella tuloksista, vaan hoitaja kertoo neuvolakäynnin yhteydessä, jos pissassa oli jotain muutoksia. En sitten tiedä, mikä ap:n neuvolassa on käytäntö.
[/QUOTE]

Mullakin edellisessä neuvolassa nimenomaan oli se käytäntö, että sieltä päin soittavat jos on jotain häikkää, ja mulle ei neuvottu, että mun pitäis soittaa, tai että koska mun pitäis soittaa.

Jos mä en saa huomenna reseptiä, käyn kyl varmuuden vuoksi vielä tossa läheisellä yksityisell lääkäriasemalla antamassa näytteen, sieltä saa ainakin varmuuden ja vastaukset luotettavasti.

Yhteistyössä