Ei, apua! En tahdo muuttaa maalle omakotitaloon! Mies tahtoo:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastaranta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vastaranta

Vieras
Mies siis valmistui vähän aikaa sitten ja sai työpaikan nykyisestä asuinkaupungistamme. Olemme asuneet yhdessä reilun vuoden, seurustelleet ennen sitä 4 vuotta.Mies on 29v ja minä 26v Nyt kun hänellä on säännölliset ja hyvät tulot, on hän alkanut puhua asunnon ostosta. Eihän siinä mitään, mutta kun hän tahtoisi muuttaa noin 35km:n päähän kaupungista, kamalalle pikkupaikkakunnalle ja omakotitaloon.

Mä järkytyin tästä pahasti. Mulla on vielä siis opinnot kesken, varmaan pari vuotta ainakin vielä menee ja tykkään asua kaupungissa. Lyhyt matka luennoille ja harrastuksiin, joka paikkaan. Olen myös kotoisin ihan tämän miehen muuttohaaveiden kohteena olevan paikkakunnan kyljestä ja mua ei pätkääkään kiinnostaisi enää lähteä sinne suunnille.

Ongelmia tuottaa myös se, että en ole omakotitaloasuja, ainakaan vielä. En ole kiinnostunut pihatöistä tai kodin laittelemisesta, eikä kyllä ole liiemmin aikaakaan.

Mulla ei myöskään ole autoa eikä juuri nyt varaa hommata sellaista. Bussit toki kulkevat, mutta aika raskasta, kun pitäisi herätä monta tuntia aikaisemmin kuin nyt, kävellä bussipysäkille jne. Joskus lukiolaisena jouduin kulkemaan tuolla tavalla ja se oli tosi väsyttävää ja iso osa päivästä meni bussiaikataulujen kyttäämiseen ja matkustamiseen.

Ja miten harrastusten kävisi? Ja sosiaalisen elämän? kaiken saisi aikatauluttaa minuutilleen, ei kuulosta kivalta.

Äh, ahdistaa aika paljon, että pitäisi muuttaa. Elämä hankaloituisi ihan hirveästi mun osalta, koska asioin päivittäin kaupungilla. Miehelle se ei olisi onglema, koska hänellä on auto, voi tehdä töitä kotoakin eikä harrasta mitään.

Tähän ei oikein taida olla olemassa kompromissiakaan. Mä en jotenkin ole valmis vielä muuttamaan pois kaupungista, kun tällä hetkellä kaikki on täällä. Mies taas haluaa oman talon rauhaan. Ja sit se paikkakunta, ajatuskin kyseisestä kylästä on vastenmielinen.

Munkin mielestä tossa tilanteessa vois oottaa sun opiskelut loppuun ja kattoa sitten uudestaan.:)

Me asutaan pienellä paikkakunnalla omakotitalossa, puolen tunnin ajomatkan päässä kaupungista. Jos molemmilla on auto, ei ole mitään ongelmaa. Miehen auton ollessa pari viikkoa pois pelistä alkoi vähän tuskastuttaa kun jos halus päivällä lähteä johonkin niin piti herätä viemään mies töihin aamulla kuudelta.. Eli auto on kyllä aika tarpeellinen jos ei ole hyvät julkiset, mitä tuskin pikkukunnassa on..

Mun mielestä tossa tilanteessa kompromissi on se että jäätte vielä odottelemaan josko tulevaisuudessa suakin se omakotitaloasuminen kiinnostaisi..

Juuri näin. Teillä ei oo mikään kiire, voitte rauhassa katsoa mihin fiilikset vie ja miten rahatkin riittää (omakotiasuminen voi olla aika reilusti kalliimpaa, pitkine työmatkoineen yms). Jos parin vuoden kuluttua olette edelleen samassa tilanteessa, katsotte uudestaan. Älä missään nimessä muuta jos et halua, ongelmasta kasvaa suurempi kuin mitä se todellisuudessa edes olisi.

Jää sinä kaupunkiin ja ukko maalle.Kyllä se uuden eukon löytää joka ei ole noin itsekeskeinen.
Mitä sitä turhaan vitkuttamaan? Et sinä kuitenkaan muutu. Tuskin pystyt kompromisseihin jatkossakaan.

Mun mielestä tossa tilanteessa kompromissi on se että jäätte vielä odottelemaan josko tulevaisuudessa suakin se omakotitaloasuminen kiinnostaisi..

Niin minustakin, mutta mies on totaalisen kyllästynyt asumaan kaupungissa. ja nyt kun on rahaa ja saa lainaa, niin haluaisi pois.

Yksi mahdollisuushan on tietty, että minä jään kaupunkiin ja hommaan jonkin mukavan yksiön ja mies lähtee maalle. Viikonloppuisin voisin sitten käydä maalla:D Mut olishan se mukava asua saman katon alla.

Sano nuo kaikki asiat miehellesi. Mun mielestä sulla oli ihan järkeviä pointteja, kirjoituksesi oli rauhallinen ja järkevä, eli olet selvästi miettinyt tätä juttua.

Reaktiosi on ihan luonnollinen, samoin miehesi haaveet. Olette nyt hieman eri elämäntilanteissa ja miehellesi taitaa jäädä ainoaksi ratkaisuksi edetä sinun aikataulussasi. En minäkään olisi ollut 26v valmis muuttamaan omakotitaloon maalle, kun opinnotkin olivat kesken, vaikka omakotitalossa maalla nyt 10v myöhemmin asustelen, ja vieläpä omasta tahdosta ja onnellisena :)

Kompromissina olisi asunnon ostaminen kaupungista kerrostalosta. Sellainen asunto on aina helppo myydä ja sen hinta tulee hyvin todennäköisesti nousemaankin parin vuoden aikana. Tämä toimii sitten hyvänä pesämunana sitä omakotitaloa ostaessa tai sen voi jättää itselle omistusasunnoksi. Ei tarvitse miehen ottaa kauhean isoa lainaa yksin, kuten omakotitaloon tarvitsisi ja sitten kun sinäkin alat tienaamaan, voitte ottaa isomman lainan ja hankkia kalliimman asunnon.

Voi luoja:O Mun unelma olis omakotitalo maalla, vaihdetaanko miehiä? Mut siis järjestelykysymyksiähän noi on, ihan oikeesti. Kohtuullisella hinnalla saa ihan hyviä käytettyjä autoja, jotka toimii tuollaisella matkalla. Mies voi varmaan avustaa sua sellaisen hankinnassa? Missä opiskelet? Jos yliopistolla, niin siellä ei taida olla edes läsnäolopakkoa luennoilla, että tuskin sun tarttis edes joka päivä matkustaa.
Ja ainahan elämässä joutuu aikatauluttamaan, ei ne kaveritkaan ehdi drinksuille ja kahville aina, kun soittaa. Aikuisilla ihmisillä on usein menoja ja aikatauluja,perhettä. Siinähän oppisit ajankäytön suunnitteluakin, päivät saattaisi tehostua huomattavasti, kun opit hoitamaan asiat samalla reissulla.

Mitä harrastat? Pienemmiltäkin paikkakunnilta löytyy kyllä usein (esim. kansalaisopiston) jumpparyhmiä, joogaa, tansseja jne. Usien niissä on tilaakin paremmin kuin kaupungissa.

Omakotiunelma ei kahdessa vuodessa katoa. Ei se ilmaista ole sieltä maalta kahdella autolla kaupunkiin kulkea.

Antakaa aikaa toisillenne.

Kyllä se tuossa tilanteessa kaikista tärkeintä on saada koulu loppuun eikä mikään muu. Mies vaihtoon jos ei ymmärrä.

Hommatkaa vapaa-ajan asunto maalta. Siellä ukkos pääsee rauhaan ja toteuttamaan miehisiä harrastuksia yms. Viikonloput maalla on mukavia, mutta 22 vuotta maalla kasvaneena riitti mullekin arkielo maaseudulla.
Siellä on pimeää talvisin/syksyisin, huonot julkiset yhteydet= 2 auton pakko, olet "sään armoilla" onko-auraaja-käynyt-vai-ei, päivähoito kaukana (jos edes on..), työpaikka kaukana, kauppa kaukana, koulubussissa saa istua tuntitolkulla, harrasteet jää (omat + lasten), koska et jaksa ajaa uudestaan illalla 25-40km kaupunkiin.

Mutta mökillä on kesähelteellä ihanaa ;-)

Niin minäkin asun osittain maalla ja kaupungilla, koska asuntoni on kaupungilla. Voin tarvittaessa matkustaa kaupunkiasuntooni katsomaan poikiani ja olemaan siellä jonkun aikaa ja kun kyllästyn taas kaupunkiin ja olis vähän ylimääräistä rahaa voin matkustaa takaisin maalle mieheni luo. Ikää mulla on nyt tosin enemmän, etten enää ole ihan nuori, siksi minulla on nykyisin noin mahdollista.

Voi luoja:O Mun unelma olis omakotitalo maalla, vaihdetaanko miehiä? Mut siis järjestelykysymyksiähän noi on, ihan oikeesti. Kohtuullisella hinnalla saa ihan hyviä käytettyjä autoja, jotka toimii tuollaisella matkalla. Mies voi varmaan avustaa sua sellaisen hankinnassa? Missä opiskelet? Jos yliopistolla, niin siellä ei taida olla edes läsnäolopakkoa luennoilla, että tuskin sun tarttis edes joka päivä matkustaa.
Ja ainahan elämässä joutuu aikatauluttamaan, ei ne kaveritkaan ehdi drinksuille ja kahville aina, kun soittaa. Aikuisilla ihmisillä on usein menoja ja aikatauluja,perhettä. Siinähän oppisit ajankäytön suunnitteluakin, päivät saattaisi tehostua huomattavasti, kun opit hoitamaan asiat samalla reissulla.

Mitä harrastat? Pienemmiltäkin paikkakunnilta löytyy kyllä usein (esim. kansalaisopiston) jumpparyhmiä, joogaa, tansseja jne. Usien niissä on tilaakin paremmin kuin kaupungissa.

Vähän outo kirjoitus. Jos ap on opiskelija, niin hällä ei varmaa ensinnäkään ole rahaa lähteä ostelemaan autoa, ja jos olisikin, niin tuossa vaiheessa ne rahat on järkevämpää kyllä käyttää ihan muihin juttuihin kuin autoon.

Si tuosta luentojen läsnäolopakosta. Joo, eihän yliopistolla monestikaan ole läsnäolopakollisia luentoja, mutta kyllä kyllä ne on tosi suositeltavia. Miksi niitä muuten edes olisi?

Kai sitä nyt opiskellessaan kannattaa luennoilla käydä. Kyllä mä ainakin panostan opiskeluuni ja käyn kuuntelemassa alan asiantuntijoita ihan mielenkiinnostakin, ja helpottaa tenttiinlukuakin, kun on käynyt luennoilla. Ei kuulosta järkevältä nököttä siellä omakotitalossa ja jäädä pois luennoilta, kun ei pääse paikalle. Tosi fiksua.

Niin, ja harrastuksiahan voi olla tosiaan muitakin kuin kansalaisopiston jooga tai jumpat... Ja jos harrastus kestää esim. iltakahdeksaankin, niin voi olla bussiyhteydet jo aika vähissä.

Yhteistyössä