Ei apua keltään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liia"

Vieras
Mulla on 10kk:den ikäinen vauva joka herättää 3-10krt yössä. Soitin äidilleni josko hän voisi katsoa vauvaa yhden yön, että saisin nukuttua. Ei kuulemma käy, vauva kun herää niin usein.

Onko kaupungilla(asummee suurkaupungissa) "hätäapua" missä olisi esim tukiperhe joka voisi ottaa vauvan silloin tällöin? Olen aivan loppu, vauvan isä ei ole kuvioissa ja äitini on ainoa tukiverkkoni (siskolla pieniä lapsia itsellään,joten hän ei kykene hoitamaan).
Tuntuu kamalalta kun ei ole KETÄÄN joka auttaisi öiden kanssa. :(

Onpas kurja tilanne :( Voisiko äitisi olla vauvan kanssa edes päivällä, jotta saat levättyä. Ei se toki yöunta korvaa, mutta itse opettelin nukkumaan päiväunia, kun vauva piti öisin hereillä.

[QUOTE="Liia";27605473]Mulla on 10kk:den ikäinen vauva joka herättää 3-10krt yössä. Soitin äidilleni josko hän voisi katsoa vauvaa yhden yön, että saisin nukuttua. Ei kuulemma käy, vauva kun herää niin usein.

Onko kaupungilla(asummee suurkaupungissa) "hätäapua" missä olisi esim tukiperhe joka voisi ottaa vauvan silloin tällöin? Olen aivan loppu, vauvan isä ei ole kuvioissa ja äitini on ainoa tukiverkkoni (siskolla pieniä lapsia itsellään,joten hän ei kykene hoitamaan).
Tuntuu kamalalta kun ei ole KETÄÄN joka auttaisi öiden kanssa. :([/QUOTE]

Nevolassa varmasti tietävät teijän kaupungin systeemit.Sitä kautta miekin sain apua vauvan kanssa.

Juu päivisin kyllä hoitaa JOSKUS, mutta kuten varmaan kaikki äipät täällä tietää, päikkärit ei ole sama kun YKSI kokonainen yö. Ja juu... "tukiverkko" tosiaan. En tarkoita että mummojen tehtävä olisi minun lapsestani huolehtia, mutta tilanteessa missä olen herännyt tuon 3-10krt yössä 10kk:tta, ei luulisi olevan liikaa vaadittu. Tosi paskamainen tilanne.

Missä päin sä asut? Meinaan noi tukiperhe hommat on käsittääkseni kuntakohtaisia : /
Mut neuvolaan soittaisin sinuna, heti huomenna ja kertoisit tilanteen, jos saisit vaikka jonkun kodinhoitajan tms vaik silloin tällöin vaunu-ulkoilemaan vauvan kanssa niin, että saisit kunnon päiväunet.

Neuvolasta tai sitten mannerheimin lastensuojeluliitolta saa tarvittaessa lastenhoitajan päiväksi, joten voisit esim. silloin ottaa päiväunia. :) Ovat koulutettuja hoitajia kaikki. Voimia! <3 Meinkin poju heräili sen 3-10krt yössä vauvana ja raskasta oli vaikka oli mies siinä.

[QUOTE="Liia";27605518]Juu päivisin kyllä hoitaa JOSKUS, mutta kuten varmaan kaikki äipät täällä tietää, päikkärit ei ole sama kun YKSI kokonainen yö. Ja juu... "tukiverkko" tosiaan. En tarkoita että mummojen tehtävä olisi minun lapsestani huolehtia, mutta tilanteessa missä olen herännyt tuon 3-10krt yössä 10kk:tta, ei luulisi olevan liikaa vaadittu. Tosi paskamainen tilanne.[/QUOTE]

Ei ne päikkärit tosiaan yöunia korvaa, mutta auttavat edes hiukan taas jaksamaan eteen päin.

Kysele jos joku kaveri ottaisi vauvaa hoitoon yöksi tai tulisi teille kaitsemaan vauvaa, jos sä voisit mennä muualle nukkumaan, niin ei olis vauvalle vieras ihminen ja vieras paikka, johon joutuu yöksi.
Mä olen kaitsenut puolitutun kuusiviikkoista koliikin takia yhden yön, eiköhän sun kaveripiiristä vois löytyä joku?

Mä voisin itsekin kaitsea, jos vaan sattumalta olisit jossain lähellä mua. Omia lapsia ja lapsenlapsikin on, että kokemusta ainakin löytyy.

Minä oisin valmis just tollaseen apuun jos joku tarvis mutta kun me asutaan täällä aika pohjosessa pienellä paikkakunnalla niin ei ole "asiakkaita".

Samoten voisin alkaa sellaseksi hätäsijoitus-henkilöksi jolle voisi soittaa vaikka keskellä yötä että nyt nämä lapset tarvii hoitopaikan.

Oletpa hienosti jaksanut yksin jo 10 kuukautta! Olen ollut samassa tilanteessa ja todellakin ainoa, miten jaksoin oli se, että isovanhemmat ottivat vauvan välillä yöksi. Päiväunet eivät riitä auttamaan tilanteessa, jossa on jo totaalisen väsynyt. Toivon kovasti, että saat apua vaikka neuvolasta. Voisin itse ottaa vauvasi yöksi, sillä tiedän miten äärimmäisen tärkeää sun ois saada nukkua edes yksi yö, jotta jaksat taas valvoa ja herätä jatkuvasti. Eihän se yksi yö edes auta univajeeseen, mutta auttaa kuitenkin jaksamaan taas eteenpäin. Asun pääkaupunkiseudulla ja mun lapset on jo koululaisia.

Voi että! Varsinainen tukiverkko todellakin! :( Tympeää, että ei voi yhtä yötä auttaa jos toinen on ihan uupunut! Jos asuisit pääkaupunkiseudulla niin voisin tulla auttamaan, mutta Tampereelle liian pitkä matka. Tiedän mitä tuo valvominen on. Onneksi kolmas on ollut melko helppo tapaus ja nukkunut suhteellisen hyvin. Voimia kovasti sinne!

[QUOTE="Liia";27605720]Ja pakko sanoa, että ette varmaan ymmärrä miten ihanalta tuntuu nää positiiviset ja kannustavat kommentit. Pelastitte tiettämättä minun päivän. Kiitos! :')[/QUOTE]

:hug:
Mä odotin ja sain muksuni yksin. Elettiin kaksin se eka vuosi eikä mulla oikeastaan ollut kans mitään tukiverkkoa. Se oli rankkaa. Joskus jonkun tuntemattoman ymmärtävä katse sai vaik kaupassa lähes kyyneliin.

[QUOTE="Liia";27605711]Tampereella asutaan. :)[/QUOTE]

Tampereella on ainakin neuvolan kautta saatava perhetyöntekijä yksi vaihtoehto sinulle. Se ei siis liity lastensuojeluun ja se on maksullinen, mutta hinta on hyvin hyvin kohtuullinen. Saisit ainakin päiväsaikaan levättyä jos työntekijä vie lapsen vaikkapa vaunulenkille tai muuten hoitaa häntä teillä kotona.

Oletko harkinnut unikoulua? Joko itse kotona tai sitten ensikodissa tai sairaalassa toteutettuna? Varsinkin jos koet, että sulla on motivaatiota ja voimia toteuttaa se yksin kotona, se on ihan hellävarainen menetelmä. Tai siis hellävarainen se on varmaan laitoksessakin, mutta jos tuntuu liian kurjalta jättää vauva useaksi yöksi yksin hoitoon. Tosin siinä saisit heti ainakin kolme yötä nukkua ihan rauhassa. Neuvolassa osaavat varmasti kertoa sulle lisää näistäkin, rohkeasti sieltä vaan kysymään. :)

Minullakin 9kk ikäinen vauva, joka ei ole koskaan ollut eikä varmaan pitkään aikaan tule olemaankaan yökylässä :) Meillä alkaa kyllä kohta unikoulu, kunhan saa hampaat tehtyä.. Syö onneksi rintaa vielä, joten ei ole niin rankkaa heräillä. Olen siis myös yh ja minulla on isompiakin lapsia.

Meillä samanlaisia öitä oli molmepien lasten kohdalla eikä siihen tullu mitään tolkkua kunnes aloin molemmille siinä 10 - 11 kk paikkeilla pitään unikoulua (siis ihan tassuttelua ja kotona), olin väsyny kun olin niin paljon valvonu ja pari kertaa alotin mut jossain vaiheessa yöllä annoin periks ja otin esim. tissille ku tiesin et saan vauvan niin nukkumaan ja sit saan itekin nukuttua. Jossain vaiheessa sit vaan päätin et nyt on pakko vetää kunnialla loppuun koko yö ja se eka yökin oli yllättävän helppo ja toisena yönä sain jo nukkua paljon paremmin, kolmas yö menikin jo yhdellä heräämisellä ja kuopuksen kans nyt ollaan jääty siihen vaiheeseen, että edelleen (on nyt 1,5v) herätään muutama kerta yössä, mut se ei tunnu enää missään. Kannattaa kokeilla, ellet oo yrittäny ja jos vaan mitenkään energia riittää siihen.

Miks vauva herättää yöllä? siis imetätkö sillon vai mitä vauva sillon kaipaa?Yö syöttöjen lopettaminen meinaan ainakin aika nopeesti parantaa yöt jos siitä kyse, se on ne muutamat yöt tosi rankkaa mut sit helpottaa

Yhteistyössä