Ei edelleenkään tahdo lapsen eskari rullata....

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
mukavasti eteenpäin, taaskin on jo kahdesta päivästä reissarissa merkintä, että päivä on ollut vaikea ja vauhdikas. Tänään jopa reissarissa luki, että lapsi oli heittänyt tuolilla toista lasta ja tiistaina ( kun olin eskaripalaverissa) niin opettaja kertoi, että lapsi oli tönäissyt toisen lapsen päin pulpettia, niin että toisen lapsen käteen sattui. Opettaja ylipäätään sanoi lapsesta, että hänellä on hyvät tiedot ja taidot mutta usein tekee vain mieleisiä tehtäviä, epämieleisiä ei tee ja suurena haasteena ovat hänen sosiaaliset ongelmat. Lapsi on välillä vaaraksi muita kohtaan.

Sairaalan väkikin pääsee avuksi vasta tämän kuun loppupuolella, että kyllä tästä on pitkä kuukausi tulossa. Kun emme kerta kaikkiaan tiedä miten saada lapsi ruotuun? Olen monet saarnat jo lapselle pitänyt siitä, että kavereita ei kiusata ja leiki mieluummin yksinäsi, mutta puhe ei vain mene perille asti.

( Tämän päiväisestä tuolilla heittämisestä kysyin lapselta, että miksi heitit kaveriasi tuolilla, niin hän vain hoki, että anteeksi anteeksi, se oli vahinko. Jatkoin vain tivaamista ja sitten lapsi kertoi, että kaveri oli ensin huitaissut häntä. Kysyin lapselta, että miksi et kertonut kaverin huitomisesta opelle? Lapsi sanoi, ettei viitsinyt kertoa ja niin hän oli sitten heittänyt kaveria tuolilla)
 
Reissariinko ne tuollaista kirjoittelevat, voi hyvänen aika. Onneksi meidän eskarissa oli paljon aikuisia. Pk:n johtaja oli tajunnut hankkia paljon harjottelijoita, ja ammattitaitoiset opettajat. Tilanteet saatiin haltuun ihan pk:n omalla väellä, ja keväällä remuporukasta oli tullut todella kuuliaisia ja valmiita koululaisia. Miksi ihmeessä käsket lapsen leikkiä yksin? Sehän vain pahentaa tilannetta. Lapsesi ehkä tarvitsisi henkilökohtaisen avustajan, mutta sitä ei taida saada ilman riittävää diagnoosia. Mutta muutoinkin tuollaisia asioita ei hoideta kurilla ja käskyttämällä, vaan pedagogiset valinnat pitäisi tehdä ryhmässä toisin. Lapsesi kaipaa mm. paljon keskustelua ja leikin kautta harjoittelua tunteisiin ja ilmeisiin liittyen. Erilaisilla ryhmäjaoilla tehtävineen saadaan paremmat edellytykset saada valmiiksi myös ei-mieluiset tehtävät ilman käskyttämistä. Voimia!
 
"vieras", lapsella on eskarissa on avustaja ja ryhmässä on vain 10 lasta, hän käy pienryhmässä eskaria, mutta silti hän ei vain millään tahdo sopeutua ryhmään. lapsella on ADHD ja siitäkin aiheutuu monia ongelmia. eskariopettajalla on myös käytössä koko ryhmälle kuvakortit että mitä tapahtuu milloinkin ja lapselle on olemassa vielä omat pikkukortit mitä avustaja käyttää.
 
Jatkan vielä tätä keskustelua, tänään oli taas reissarissa, että päivä oli ollut vauhdikas lapsella. Oli tänään heitellyt kiviä pihalla ja leluja sisällä. Tänäänkin keskustelin asiasta mieheni kanssa ja olemme molemmat kummissamme, miksei lapsi osaa olla nätisti eskarissa, kerta hän on kotona ihan fiksusti ja kiltisti? Täällä kotona hän leikkii kiltisti leluillaan pitkän aikaa ja käyttäytyy muutenkin ihan kivasti. Tuntuu monesti, että koti on lapselle turvapaikka ja täällä lapsella on hyvä olla. Jotenkin ulkomaailman meno ja meininki saa hänet levottomaksi ja käyttäytymään vähemmän fiksusti. (Tiedän silti, että pakko hänen olisi jollakin lailla opittava pärjäämään muuallakin, kuin vain täällä kotona)
 

Yhteistyössä