Ei enää purkkiruokia taaperolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kannettiin-pakosta, koska tyttö ei syönyt purkkiruokia. Ei vai tykännyt. Kotiruoka on tytön mielestä parempaa. Aika vaivalloista ollut, mutta nyt syö jo kaikkea mitä tarjotaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2006 klo 10:39 haloo kirjoitti:
ei kai kukaan kuljeta kylmälaukkussa kotiruokaa mukana kauppaan/muille kyläreissuille... :laugh: Tää kuulostaa tosi uskomattomalta...viitaten aiempaan.

\
ei kai kukaan kuljeta kylmälaukkussa kotiruokaa mukana kauppaan/muille kyläreissuille... :laugh: Tää kuulostaa tosi uskomattomalta...viitaten aiempaan.

Jaa ei kanna vai? Yhtä hyvin vois kysyä, ettei kai kukaan kanna kymmeniä pieniä lasipurkkeja kaupasta, pese niitä kotona ja kiikuta taas takas johonkin keräykseen :laugh:

joo ei meillä kauppaan ruokia viedä ukana...kotona syödään ja sitten mennään kaupaan...joskus kun on pitkä kauppareissu tiedossa niin annoin hedelmäsoseita matkalla mutta ne olivatkin ainoat mitä poika söi joten sen takia omat ruuat mukana aina kun viikonloppusin mennään mummulaan ja ollaan aamupäivästä reilusti yli lounas aikaan siellä että saa lapsi ruokaa.
ja kulkeehan se kylmälaukku mukana näillä helteillä muutenkin jos ruokaa mennään oistaan ja onhan ne aikuistenkin janojuomat mukavampi juoda kylmänä kuin autolämpöisenä ja EI EN NYT TARKOITA KALJAA TMS!!
Ja kun poika oli pieni niin käytiin pitkällä ostosreissulla niin mulla oli jauhopuuroaineet mukana ja termoksesa kuumaa vettä että sai matkalla tehtyä eli ei aina tarvinnu olla sitä kylmälaukkuakaan.....

\

Kyllä meilllä kulkee yleensä kylmälaukku autossa mukana!! Meillä on sen verran pitkä kauppareissu,että pakko sitä on mukana pitää! Kaupasta pakasteet yms. säilyvät hyvin kotiin asti ja pojan matkaeväät myös! Käydään yleensä syöttämässä pojalle jossain jotain matkamurkinaa ennen kuin lähdetään ajelemaan takas kotiin päin... =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2006 klo 06:07 hmmm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 12:19 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 10:31 barbaari kirjoitti:
Lasten purkkiruaat on terveellisempiä verrattuna aikuisten eineksiin esim. Niissä rasvat on terveellisempiä ja koostumukset mietitty tarkkaan. Vitamiineja yms. ei varmasti ole kovin paljoa, mutta se voidaankin sitten korjata lisäämällä itse kasviksia.

ÄRSYTTÄVÄÄ! Siis nimenomaan vitamiinejä löytyy purkkiruoasta, jopa paremmin kuin perus kotiruoasta. Kotiruoalla on paljon vaikeampi saada kaikki tarvittavat vitamiinit annettua. Purkkiruoka ei ole epäterveellistä, jopa päinvastoin!!!

P.s. Vaikka annakin pääasiassa oma tekemää ruokaa.

mut miten purkkiruoka voi olla kovin terveellistä kun se säilyyki niin älyttömiä aikoja.. meillä neiti sitä kyllä syö, reissussa ja kylässä ja pitkän aikaa meni niin ettei muu edes kelvannu ku purkkiruuat, mutta nyt on opittu onneksi syömään oikeaa kotiruokaa...

Purkkiruoat ovat TYHJIÖPAKATTUJA, siksi ne säilyvät!Niissä ei saa olla mitään lisäaineita.
Itse annan tytölle, ja ihan hyvällä omatunnolla!Se ei minusta huonoa äitiä tee!

Ihanaa kun aikuiset ihmiset keskustelee :)

Tässä vinkki niille, jotka haluavat tarjota omia ruokia kodin ulkopuolella: Reissuruoat säilyy hyvin kun ne on pakastettuja! Mulla on muutenkin tapana tehdä kerralla suurempia määriä ruokia kun helposti kerralla tekee isommankin satsin ruokaa. Pakkasesta on hyvä ottaa annos mukaan ja sulaa mukavasti ennen ruokailua eikä tarvi kylmälaukkua!

Ja yleinen mielipiteeni purkkiruoista on että ne on epä-ekologisia!! Miettikää nyt jos joka päivä annat 2 purkkia ruokaa niin se tekee vuodessa yli 700 lasipurkkia ja tosiaan ne ruoat valmistetaan isoissa tehtaissa, jotka myös toiminnallaan rasittavat luontoa. Mieluummin valmistan ruoat tuoreista vihanneksista jne. samallahan tuota ruokaa tulee kun itsellekin tekee! :) Jokainen tekee valintansa itse, mutta kyllä tässä maailmassa kaikella on hintansa ja jos aina mennään siitä mistä aita on matalin niin meidän lapsethan ne seuraukset kantaa. No ei nää purkkiruoat nyt mikään maailman pahin asia oo että emmää sitä. Peace vaan kaikille :)

Kaikki sitä joskus ovat oppineet syömään kotiruokaa. Jos ei vuosikkaalle vielä kunnolla maistu, kolmevuotias syö jo varmasti ;) . Ei kannata ottaa liikaa ressiä tästä asiasta, riittää kunhan tarjoaa kotiruokaa aktiivisesti ja pitää huolta, että muksu syö monipuolisesti. Sitä on niin monenlaista muutakin ressattavaa tässä äidin maailmassa. :wave:

Lämmitettyyn maitoon tulee bakteereja heti puolen tunnin sisällä huimasti! Se oli varmaanki vitsi joka kirjoitti siitä ettei vaihda sitä keskellä yötä. :xmas: Meillä syötän suurimmaksi osaksi purkkiruokia. Lapset syö pari kolme lämmintä ateriaa päivässä. Kyllä ne saa kaikkea muutakin. ;) Elossa ovat, se on pääasia! :laugh: :laugh: :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 18:29 miniliini kirjoitti:
Lämmitettyyn maitoon tulee bakteereja heti puolen tunnin sisällä huimasti! Se oli varmaanki vitsi joka kirjoitti siitä ettei vaihda sitä keskellä yötä. :xmas: Meillä syötän suurimmaksi osaksi purkkiruokia. Lapset syö pari kolme lämmintä ateriaa päivässä. Kyllä ne saa kaikkea muutakin. ;) Elossa ovat, se on pääasia! :laugh: :laugh: :laugh:

Ei se vitsi ollut. Jokainen lukee niinkuin haluaa. :laugh: Yleensä sama pullo menee huuhtelulla uudelleen käyttöön, mutta noilla helteillä ei huuhtelu riittänyt vaan se piti vaihtaa ihan puhtaaseen tai veti hökkylälle, kumminkin jotain maitoproteeiinia jäi johonkin piiloon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 20:52 vieras kirjoitti:
\

Ei se vitsi ollut. Jokainen lukee niinkuin haluaa. :laugh: Yleensä sama pullo menee huuhtelulla uudelleen käyttöön, mutta noilla helteillä ei huuhtelu riittänyt vaan se piti vaihtaa ihan puhtaaseen tai veti hökkylälle, kumminkin jotain maitoproteeiinia jäi johonkin piiloon.

:D Niinpä, täällä moni muukin haloo saa lähtölaukauksensa ihmisten lukutaidon riittämättömyydestä. Et ole varmasti ainokainen uhri. :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 20:59 hanne kirjoitti:
\
\

:D Niinpä, täällä moni muukin haloo saa lähtölaukauksensa ihmisten lukutaidon riittämättömyydestä. Et ole varmasti ainokainen uhri. :hug:

Kiitti, kiitti :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 22:07 vieras kirjoitti:
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että millä sinä saat ne vietyä ruoka-aikaan syömäkelpoisena näillä helteillä. Meillä tahtoo olla maidonkin kanssa ongelmia, että pitää vaihtaa pullo kesken yön, kun vetää happamaksi.

Hyi hel*etti!!! Älkää nyt ihmeessä antako mitään maitotuotetta joka on seissyt kauan huoneen lämmössä.

Maitotuotteet säilötään viileässä/ kylmässä, jotta ne ovat sitten "turvallista" tarjottavaa. Voin kuvitella mikä bakteeri määrä siinä kauan huoneen lämmössä seisseessä jo ehkä kerran lämmitetyssä maitomäärässä on :o . Näissä tapauksissa myös ruokamyrkytyksen saannin vaara kasvaa.

Ja nyt sieltä sitten joku kommentoi nokkelana, että; "Ei meidän pikku nupulle ole mitään tullut ja ei sitä kannata olla ylihygieninen....vastuskyky vain kasvaa".

P*skanmarjat sanon minä!!! Mä en ole mikään yli yli hygienisti enkä ole mikään antibakteriallisen ympäristön kannattaja, mutta ammattini puolesta ja hygieniakurssit käyneenä tiedän vain, että ei kannata!!

JÄRKI KÄTEEN!!!!!! :attn:

mun pojat kaikki kolme syävät purkkiruokia.vanhin on 3,5v keskimmäinen 2,5v ja nuorin 9kk.Se on vaan niin että syövät paremmin niitä ´kuin tav ruokaa,vaikka toinen ruoka meillä on kyllä itsetehtyä.En ymmärrä mitä kamalaa on siin jos antaa ??Niissä ainakin vähemmän suolaa ym kuin itse tehdyssä..Ja suola kun ei todelalakaan ole terveellistä.Mun lapseni kasvaa ja voi hyvin vaikka saavatkin purkkeja!

\

Kyllä kuljettaa, vaikeasti allergisen lapsen äitinä ei ole muita vaihtoehtoja. Ainoakaan kaupan valmiista purkkiruuista ei käy lapselle, ei liha- eikä muutkaan soseet. Eli muutamasta raaka-aineesta tehdyt kotiruuat ja sopat kuskataan mukana samoin kuin itse leivotut leivät, pikkuleivät ym., kun niitäkään ei saa kaupasta valmiina.

Itsestäni olisi tosi ylellistä kun löytyisi yksikin valmisruoka, jonka saisi miettimättä ottaa mukaan johonkin lähtiessä eikä aina aloittaa aamua miettimällä mitä ruokaa tänään tekisin ja keittäisinkö aamupalaksi hirssi- vai tattaripuuroa..ja kun lapsella alkaa ruuat "tökkimään" ja kovasti vaihtelua ei löydä muutamasta ruoka-aineesta..

Minun mielestäni purkkiruokia kannattaa antaa jos vain voi, eikä ainakaan olla antamatta muiden ihmisten mielipiteiden takia. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 09:16 juuliska kirjoitti:
mun pojat kaikki kolme syävät purkkiruokia.vanhin on 3,5v keskimmäinen 2,5v ja nuorin 9kk.Se on vaan niin että syövät paremmin niitä ´kuin tav ruokaa,vaikka toinen ruoka meillä on kyllä itsetehtyä.En ymmärrä mitä kamalaa on siin jos antaa ??Niissä ainakin vähemmän suolaa ym kuin itse tehdyssä..Ja suola kun ei todelalakaan ole terveellistä.Mun lapseni kasvaa ja voi hyvin vaikka saavatkin purkkeja!

Pakko kommentoida tätä.. Eli purkkiruoissa on ainakin vähemmän suolaa, kuin kotitekoisessa ruoassa?! Kukas sen suolan siihen kotiruokaan laittaa? Ja kommenttina kysymykseen, oma tyttöni on 1v3kk ja mielelläni antaisin purkkiruokia esim. matkoilla tms, mutta kun hän ei niitä suostu syömään (oma "vika", kun totutin pienenä kotiruokaan..). Eli meilläkin käytössä kylmälaukku ja pakastetut itsetehdyt ruoat, vaikkei kaikkein käytännöllisintä aina olekaan ja vaatii tarkempaa suunnittelua kuin purkit.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ilmeisesti aiheesta on lämmennyt :whistle: melkoinen keskustelu...

Meillä syödään sekä purkki- että kotiruokaa. Minusta on hyvä, että poika syö molempia (kotiruokaa kylläkin mieluiten), koska matkoilla purkit ovat ehdottomasti käteviä. Niiden kanssa ei tarvitse miettiä lähimmän jääkaapin paikkaa.

Vaikka sanotaankin, että 1-vuotias voi syödä samaa ruokaa kuin aikuisetkin (suolamäärä huomioonottaen), ei minun tulisi mieleenikään huoltoasemalla tilaamaani ranskalaisia ja pihviä tarjota lapselleni... :whistle: Näin kun joskus tien päällä sattuu pihvinhimo iskemään... ;)

Meillä syödään sekä purkkiruokaa että tavallista kotiruokaa. Niin oon laiska eukko etten viiti tehä päivässä kun yhen lämpimän ruuan ja jos sitä ei ole sattunu jäämään edelliseltä päivältä, niin sitten turvaudutaan purkkiruokaan. aamupäivällä.Sen lämpimän kotiruuan teen iltapäiväksi kun koko perhe palautuu koulusta ja töistä kotia. Ja hyvin homma pyörii näin, kukaan lapsista ei oon sairastunu eikä kuollu, samaa tyyliä oon harrastanu jo useamman muksun kanssa.

ei olla annettu purkkiruokia enää pariin kuukauteen. ikää on nyt 1v 4kk. reissussa syö samaa kuin mekin, nakit ja ranskikset on menny useampaan kertaan, kylässä syös sitä mitä tarjotaan yms. ainoa mitä yritetään raahata mukana on ruokalappu ja nokkamuki.

Voisin antaa joskus tytölle purkkiruokaa, mutta ei enää mene, kun on päässyt meidän kanssa saman ruuan makuun. Jos joskus harvoin syödään jotain sellaista että ei lapselle voi antaa, teen hänelle jonkun peruna/kasvis/liha/munapöperön, joka myös uppoaa. Purkkeja antaisin reissuilla, mutta ne ei enää oikein maistu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 21:58 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 20:59 hanne kirjoitti:
\
\

Kiitti, kiitti :hug:

Lainaus:
17.07.2006 klo 22:07 vieras kirjoitti

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että millä sinä saat ne vietyä ruoka-aikaan syömäkelpoisena näillä helteillä. Meillä tahtoo olla maidonkin kanssa ongelmia, että pitää vaihtaa pullo kesken yön, kun vetää happamaksi.

Hyi hel*etti!!! Älkää nyt ihmeessä antako mitään maitotuotetta joka on seissyt kauan huoneen lämmössä.

Maitotuotteet säilötään viileässä/ kylmässä, jotta ne ovat sitten "turvallista" tarjottavaa. Voin kuvitella mikä bakteeri määrä siinä kauan huoneen lämmössä seisseessä jo ehkä kerran lämmitetyssä maitomäärässä on . Näissä tapauksissa myös ruokamyrkytyksen saannin vaara kasvaa.

Ja nyt sieltä sitten joku kommentoi nokkelana, että; "Ei meidän pikku nupulle ole mitään tullut ja ei sitä kannata olla ylihygieninen....vastuskyky vain kasvaa".

P*skanmarjat sanon minä!!! Mä en ole mikään yli yli hygienisti enkä ole mikään antibakteriallisen ympäristön kannattaja, mutta ammattini puolesta ja hygieniakurssit käyneenä tiedän vain, että ei kannata!!

JÄRKI KÄTEEN!!!!!!

Olisiko jälleen uusi lukutaidotan äityli paikalla? :headwall:

Kyllä annan purkkeja jos ollaan esim. kaupungilla ruoka-aikaan... (harvinaista), sekä jos kylässä ollaan ja myöskin jos ei kerkeä kotona tekemään ruokaa/on kiire tai jotain, niin purkista vaan. :)
Harvoin saa, mutta saa kumminkin...! Ikää 1,5v!

Antaisin mielelläni, helpottaisi kummasti ja helpottikin esim mökillä kun ei itse syönyt kahta lämmintä ruokaa päivässä eikä tarvinnut lapselle tehdä. Teki vaan täyden purkkilakon tuo meidän vekara. Kohta 2v. Nyt saa sitten syödä samaa ruokaa monta kertaa lämmitettynä :( eli 'jämiä'.. Kaappiin jäi useampi purkki. Kukakohan söisi pois.

Meillä poika on syöny purkkiruokia lähes 1-vuotiaaks asti ja nyt sitten siirtyi kotiruokaan. Ja kyllä, aion antaa hänelle purkkiruokaa jatkossakin esim reissun päällä ollessamme. Meille helpompaa ottaa ne purkit mukaan, ku pyytää jotakuta tekemään esim kahdenlaista pottumuussia ja muutoinkin käyttämään laktoosittomia tuotteita. Enkä nyt toistaseks näe järkee lähtee kiikuttamaan omia eväsrasioita mukaan, etenkin kun meillä auto matkalle lähtiessä muutenkin niin täysi, ettei sinne mitään kylmälaukkua mahdu enää. Ja vielä hullumpaa ois ottaa peräkärry mukaan sen takia, et kylmälaukku on oltava mukana :whistle:

Yhteistyössä