Ei hitto en enää jaksa - taaperon nukkumattomuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unettoman äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unettoman äiti

Vieras
Taapero 1,5 on alkanut olla nukkumatta lainkaan päiväunia ja yötkin rikkonaisia useiden heräilyjen takia! Itse luonnollisesti alan väsyä tähän peliin, mutta tietysti olen myös huolissani siitä saako lapsi edes riittävästi unta. Onko muita joilla sama tilanne?

En tiedä miten "väkisin nukuttaisin" lapsen, mutta nytkin kävi sitten niin että vasta juuri nukahti "päiväunille" ja herää ehkä tunnin päästä, eli ei nuku yhtämittaa aamuun asti. Onko vinkkejä miten lasta saisi väsytettyä?

Yleensä rikkonaiset yöt johtuu siitä ettei nuku päiväunia ja on yliväsynyt. Koita vaan saada lapsi ajoissa päivunille ja ns. normaalirytmi takaisin. Yleensä noin pieni ei vielä pärjää ilman päiväunia. Ihan normaali ulkolu aamupäivällä väsyttää lasta tarpeeksi. Jaksamista!

Päivärytmi on sellainen, että noustaan noin yhdeksältä ja aamupalan jälkeen lähdetään ulos -> ruoka -> leikkiä ym touhua -> välipala -> ulos (joskus nukahtaa tällä ulkoilulla mutta jos ei, niin sitten meneekin hankalaksi) -> ruoka -> touhua -> iltapala ym ilta-askareet ja sitten nukkumisen yrittämistä vaihteleviin kellonaikoihin.

Juu, no eipä ne päiväunet oikein kuvioihin mahdu, jos aamulla nukkuu noin kauan. Nouskaa ylös seitsemän aikoihin, kasilta aamupala, ysiltä ulos, vaille 11 sisälle + ruoka, ja sit klo 12 nukkumaan. Ja siis ulkona ollessa kunnoin touhuamista, ei rattaissa istuskelua. Vaikka se ketuttaakin aamulla nousta noin aikaseen ylös, niin palkitsee kyllä pidemmän päälle. Ei mitään järkeä antaa nukkua iltaulkoilun aikana, jos nukkuu noin myöhään niin se on aivan varmasti yöunista pois.

En tiedä missä vaiheessa rytmi olisi pitänyt muokata, mutta kun lapsi on ollut aina illanvirkku, eikä nukkumaan ole saanut tyyliin kahdeksalta illalla tms niin kyllä ne unet aamuun sitten venyy. Jossain vaiheessa herättiin aiemminkin, mutta sitten lapsi nukkuili pitkin päivää, siis useaan otteeseen lyhyitä unia, eikä hereillä saanut pysymään vaikka olisi yrittänytkin. Voiko ongelma liittyä siihen,että lapsi on vauvasta asti nukkunut katkonaisesti? (vauvanakaan ei siis vedellyt unta tuntikausia vaan heräili useasti)

Mulle oli yllätys, että meidän samanikäinen taintuu parhaiten päiväunille vain neljä tuntia heräämisestä. Ennen ajoitin unet puoleenväliin hereilläoloaikaa, mutta nukahtaminen oli vaikeaa. Meillä toimii se, kun kerron että nyt mennään nukkumaan, suljen makkarin oven ja pötkötellään hämärässä ilman viihdykkeitä. Juuri koskaan en ole päästänyt lasta takaisin leikkimään vaikkei uni heti tulisi, joten nykyään ei edes protestoi unta vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Juu, no eipä ne päiväunet oikein kuvioihin mahdu, jos aamulla nukkuu noin kauan. Nouskaa ylös seitsemän aikoihin, kasilta aamupala, ysiltä ulos, vaille 11 sisälle + ruoka, ja sit klo 12 nukkumaan. Ja siis ulkona ollessa kunnoin touhuamista, ei rattaissa istuskelua. Vaikka se ketuttaakin aamulla nousta noin aikaseen ylös, niin palkitsee kyllä pidemmän päälle. Ei mitään järkeä antaa nukkua iltaulkoilun aikana, jos nukkuu noin myöhään niin se on aivan varmasti yöunista pois.

Kaikkihan riippuu illan nukahtamisajastakin. Missään ei määrätä, että lasten on herättävä kukonlaulun aikaan ja painuttava pehkuihin kasiin mennessä. Meillä herätään ysiltä, päiväunet klo 13, unille mennään 21-22 aikaan ja kaikki ovat levänneitä ja tyytyväisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tiedä missä vaiheessa rytmi olisi pitänyt muokata, mutta kun lapsi on ollut aina illanvirkku, eikä nukkumaan ole saanut tyyliin kahdeksalta illalla tms niin kyllä ne unet aamuun sitten venyy. Jossain vaiheessa herättiin aiemminkin, mutta sitten lapsi nukkuili pitkin päivää, siis useaan otteeseen lyhyitä unia, eikä hereillä saanut pysymään vaikka olisi yrittänytkin. Voiko ongelma liittyä siihen,että lapsi on vauvasta asti nukkunut katkonaisesti? (vauvanakaan ei siis vedellyt unta tuntikausia vaan heräili useasti)

Luo se selkeä rytmi, lapsi tottuu siihen nopeasti. Kun on selkeä rytmi, lapsi tietää, milloin hän PÄÄSEE päiväunille ja yöunille ja oppii sietämään väsymystäkin paremmin.

Ihan turhaa valitusta, jos annat lapsesi määrätä tahdin.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:

Kaikkihan riippuu illan nukahtamisajastakin. Missään ei määrätä, että lasten on herättävä kukonlaulun aikaan ja painuttava pehkuihin kasiin mennessä. Meillä herätään ysiltä, päiväunet klo 13, unille mennään 21-22 aikaan ja kaikki ovat levänneitä ja tyytyväisiä.

Niin, ei määrätäkään. Mutta kun nykyinen rytmi on ap:lle ongelma (ja lapsellekin), niin siihen kannattaa yrittää muutosta. Teille kyseinen rytmi ei ole ongelma, niin kaikki on ok. :)

Minua on vaan aina mietityttänyt että johtuuko tuo vähäunisuus ja tiuhaan heräily jostain "temperamentista" tms vai onko "opittua", ja jos on, niin miten tuollainen "oppiminen" tapahtuu? Kun ei tosiaan ole unenlahjoja vaikuttanut vauvastakaan lähtien olleen. Miten lapsen siis saa nukahtamaan ja pysymään unessa, jos häntä ei riittävästi väsytä? Sinänsä olen palmalle kiitollinen kommentista, että kaikkien lasten ei tarvitse juuri esim. kahdeksalta mennä nukkumaan.

Niin, ei määrätäkään. Mutta kun nykyinen rytmi on ap:lle ongelma (ja lapsellekin), niin siihen kannattaa yrittää muutosta. Teille kyseinen rytmi ei ole ongelma, niin kaikki on ok. :)

Mä luulen että ap ei tarpeeksi pontevasti pakkonukuta lastaan päivisin, ja ongelma voi piillä siinä. Luonnostaan aamu-unisen lapsen kiskominen seitsemältä ylös voi aiheuttaa vain kiukkua ja uupumusta sekä lapselle että hoitajalle.

Allergioita ei ole todettu, joten siitä ei pitäisi olla kyse. Miten te, joilla lapset nukkuvat hyvin, on rytmi luotu? Siis kauanko on oppimiseen mennyt ja onko lapsi nukahtanut nopeastikin? Meillä kun on tietty kellonaika valittu nukkumaanmenoon, niin on saattanut tuntikausia kestää ennenkuin lapsi tosissaan on nukahtanut. Siinähän sitten olet vieressä kokoajan.

Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Luo se selkeä rytmi, lapsi tottuu siihen nopeasti. Kun on selkeä rytmi, lapsi tietää, milloin hän PÄÄSEE päiväunille ja yöunille ja oppii sietämään väsymystäkin paremmin.

Tähän uskon minäkin. Meillä kipitetään jo itse makkariin kun sanon että päiväunien aika. Jos odottaisin että lapsi menee sinne omia aikojaan, saisin odottaa iltaan asti:)

ei siinä mene kauaa jos vain on päättäväinen. meilläkin hyväksi havaittu juuri tuo että on selkeät rytmit. välillä kuulee että on ihan tyhmää kun tiettyyn aikaan syödään ja nukutaan mutta meillä ainakin toiminut tosi hyvin.

Tähän uskon minäkin. Meillä kipitetään jo itse makkariin kun sanon että päiväunien aika. Jos odottaisin että lapsi menee sinne omia aikojaan, saisin odottaa iltaan asti:)

Meillä sama, mutta tästä suuri kiitos päiväkodille ja sen luomille/ylläpitämille rytmeille. :)

Mutta miten luonnostaan vähäuniselle lapselle luodaan se rytmi kun unimäärää ei voi laskea tuonikäiselle suositellun maksimi-unimäärän mukaan?

"luonnostaan vähäuninen lapsi", salli mun nauraa. yöunet 10-11h (valitse itse) ja yhdet päiväunet niin pitkään kuin nukkuu, jokainen taapero tarvitsee vähintään 12h unta vuorokaudessa.

Mutta miten luonnostaan vähäuniselle lapselle luodaan se rytmi kun unimäärää ei voi laskea tuonikäiselle suositellun maksimi-unimäärän mukaan?

"luonnostaan vähäuninen lapsi", salli mun nauraa. yöunet 10-11h (valitse itse) ja yhdet päiväunet niin pitkään kuin nukkuu, jokainen taapero tarvitsee vähintään 12h unta vuorokaudessa.

Ai, no ei meilläkään kyllä taapero (1v9kk) nuku 12h vuorokaudessa. Aamulla nousee ylös 6.30-7.30, päiväunet klo.12-13, ja yöunille siinä 21 aikoihin. Unisaldo siis 10,5-11,5h/vrk. Yleensä alle 11h, riittää vallan mainiosti, lapsi jaksaa olla reippaana koko päivän, ja meillä on säännöllinen päivärytmi. On se kyllä oikeasti totta, että toiset lapset vaan nukkuu enemmän. Kaverilla on samanikäinen lapsi, jolla muuten samat rytmit kuin meillä, mutta päivällä nukkuu 3-3,5h, ja illalla on väsyneemmän oloinen kuin meidän poika.

Mikä naurattaa jos on vähäuninen lapsi? Meillä esim lapsi saattaa nukahtaa päiväunille ja ponkaista 15min päästä ylös. Miten siis voi lapsen pakottaa nukkumaan? Siis toki niin teen jos se jotenkin on mahdollista, mutta miten? Kuten aloitusviestissäni jo kirjoitin niin olen huolissani että saako lapsi riittävästi unta.

Yhteistyössä