Ei ihme jos vauva on kiukkuinen! maito on kai loppumassa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
VAuva 3kk on nyt reilu viikon tai pari ollut kitisevä ja koko ajan tissillä. muutama päivä sitten huomasin jo ettei vaippoja mene enää niin paljon kuin aiemmin.

No, äsken sitten päätin kokeilla lypsää maitoa, ja tulos oli järkytys: 25 ml molemmista tisseistä yhteensä :o
Ja mulla on tullut aina hyvin maitoa, ja on herunut lypsämälläkin kunnolla, mutta nyt nuokin oli melkein väkisillä väännetyt tipat :'(

Lypsämällä ei tosiaan tule sitä minkä vauva saa itse.

3kk on tyypillinen ikä tiheänimun kaudelle. Jos nyt turvaudut korvikkeeseen niin maitomäärä ei lisäänny ja avot.

Pumpulla ei saa ollenkaan niin tehokkaasti kuin vauva saa imettyä. Älä heitä nyt kirvestä kaivoon, todennäköisesti lapsella on nyt tiheän imun kausi, sekin aiheuttaa kitinöitä, kunnes maidontuotanto alkaa taas vastata tilausmäärää.

Onko itselläsi stressiä tms? Yritä nyt rauhoittua ja kokeile "pesimistä" vauvan kanssa, kyllä se siitä! Anna vauvan imeä usein ja niin paljon kuin kerralla haluaa.

Mullakin alkuun tuli paremmin lypsämällä ja sitten ei enää.. ja silti täysimetin 5kk. Jotenkin tosi vaikea uskoa miten se maito loppuisi?
Välillä oli useemman viikon tiheänimun kausia,kiukkusi ja roikku tississä,mutta aina ne meni ohi. (välillä kyllä jo mielessä kävi että johta luovutan).

Itse ehkä kävisin punnituttamassa neuvolass,jos paino nousee hyvin niin silloin vauva saa tarpeeksi maitoa.

Rakas äiti, se lypsäminen ei heruta samalla tavalla kuin vauva. Vauvalla sopis ikään hyvin tiheän imun kausi, jolloin tilataan lisää maitoa.
En siis minäkään antaisi vielä korviketta.

Niin,ja siis tiheänimun kautena ei tullut yhtään mitään pumpulle minullakaan. Juuri kun sitä maitoa sillä hetkellä tuleekin "liian vähän" kunnes vauva saa tilattua lisää imemällä tosi paljon. eikä siis meillä mennyt parissa päivässä nuo kaudet ohi,yli viikonkin kesti.

Älähän huoli, kyllä sulla maitoa riittää.

Kuten moni muukin on sanonut, sun vauvalla on mitä todennäköisimmin tiheän imun kausi, niin kuin monella muullakin kolmikuisella. Rinnat saattaa tuntua silloin ihan tyhjiltä, mutta kyllä se vauva sieltä maitoa saa, älä huoli.

Hirmu moni luovuttaa kolmikuisen vauvan kanssa, kun luulevat, ettei maitoa enää tule. Mutta kyse on ihan luonnollisesta ilmiöstä. Kestää yleensä muutaman päivän, vauva roikkuu silloin ihan jatkuvasti tissillä. Luota itseesi, kyllä sulla maitoa riittää :)

Samaa mieltä kuin edelliset, älä luovuta vielä. meillä oli aika sama juttu tuossa iässä, ja ostin jo korviketta, mutten kuitenkaan vielä antanut. Vauva jopa välillä lutkutti tyhjiä tissejä, ja itki kun ei saanut mitään. Mutta sitä ei kestänyt kauaa, kun alkoi tulla maitoa enemmän. Kaikillahan niin ei tietenkään käy, mutta käsittääkseni useinmiten maidon tarjonta vastaa kysyntää.

Oletko itse muistanu syödä ja juoda tarpeeksi? Ja nukkua ja levähtää? Ulkoilla?
Nämä vaikuttaa myös kaikki maidon herumiseen. Ja niinkuin jo aikaisemmin sanottu on et lypsämällä ei kyllä saa monestikkaan juuri mitään pulloon.

Joo, juuri näin yleensä. Paitsi jos päätä särkee ja masentaa, eikä saa nukuttua. Silloin voi tarvita vähän lisämaitoa. Jos paino nousee hyvin, ei syytä huoleen. Miten menee yöt?

Alkuperäinen kirjoittaja tassut:
Joo, juuri näin yleensä. Paitsi jos päätä särkee ja masentaa, eikä saa nukuttua. Silloin voi tarvita vähän lisämaitoa. Jos paino nousee hyvin, ei syytä huoleen. Miten menee yöt?

Tämäkin on totta, et voi se maito alkaa loppumaankin mut ei se ihan yks kaks päivässä lopu niin ettei mitään tule.

Riippuu hirmuisesti pumpustakin miten rinnasta heruu. Esim kun mulla oli Aventin sähkö/käsikäyttöinen niin sillä moottori-pumppauksella en saanu rinnasta herumaan just mitään, mutta jos käsin pumppasi samalla vehkeellä niin herui hyvin.

Ei siis kannata luottaa pumpattuun maitomäärään, vaan jatkaa sitkeästi imetystä jos vaan mitenkään itse tahdot ja jaksat. Maitomäärä nousee kyllä kun jaksat imettää ja vaikka välillä pumpata lisäksi.

Lypsy on huono mittari. Nyt juot vettä vaan ihan sikana ja ostat kotikaljaa tai ykkösolutta ja vedät sitäkin joka päivä. Ja toki syöt hyvin. VARMASTI tulee maitoa sitten. :)
Imetystuki Ry:n sivut kandee googlata!

Tuskin se mihinkään on loppumassa. Hyvin epätodennäköistä. Jos oot noin pitkään pystyny täysimettämään lastas, niin kyllä sun rinnat toimii ihan hyvin ja tekee lisää maitoa kokoajan.

Jos asia kuitenkin huolettaa, lypsä aina syötön päätteeksi vielä vähän, sillähän sen pitäis lähteä äkkiä nousuun.

Yhdyn edellisiin siinä, ettei vielä pidä luovuttaa. Ja mullakin alussa heru pumpulle niin, et sain lypsettyä 140ml ihan hetkessä, sen jälkeen kun pumpulla heruinkin niin, et tuli vartissa se 30ml ni olin ihan pettynyt. Mut kun sen ties, ettei se kerro maidontulosta niin ei tarvinnu korvikkeisiinkaan siirtyä :) Ja edelleen imetän, poika on nyt 5,5kk :)

Ja eiköhän se ole se tiheän imun kausi. Annat vaa olla siis tissillä nii usein ku haluaa. Siittä ne rinnat alkaa sit taas maitoa tuottaa enemmän :heart: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja diu:
Minäkin kiinnittäisin huomiota nyt erityisesti niihin nestemääriin, mitä itse tulee juotua päivän aikana. Ja siis nimenomaan vettä!

Minun oli pakko juoda välillä jotain sokeristakin muuten alko maito vähetä ja rinnat kipeentyä. Pelkkä vesi ei riittäny juomiseksi.

Yhteistyössä