Ei juma Petteri ja Riikka jytkyttivät ennätykselliseksi saadun työllisyyden taas koronakriisitasolle !

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Työllisyysaste jatkoi toukokuussa 2026 alenemistaan korona-ajan tasolle

Viinikan mukaan työllisyysasteen trendi on ollut tällä tasolla viimeksi alkuvuonna 2021, jolloin oltiin vielä toipumassa koronapandemian aiheuttamasta notkahduksesta.

Myös työttömien määrä Suomessa kasvoi toukokuussa suurimmilleen tällä vuosituhannella, kertoo Tilastokeskus

Työttömiä 15–74-vuotiaita oli toukokuussa 376 000, mikä on suurin määrä sitten vuoden 1998. Viime vuoden toukokuussa työttömiä oli 308 000.

Myös 15–74-vuotiaiden kausitasoittamaton työttömyysaste nousi korkeimmilleen 2000-luvulla. Työttömyysaste oli nyt 12,7 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 10,5 prosenttia.

 
Tuhosivat siis Marinin kauden ennätystyöllisyyden.

Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM

Ennätystyöllisyys.
Sanna Marinin (sd) hallituksen työllisyystavoite on nyt ylittynyt selvästi. Sanna Marinin (sd) hallituksen aikana Suomen työllisyysaste nousi 74,1 prosenttiin, eli tasan hallituksen tavoitteeseen. Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM:n julkaisematon muistio myös. Petteri Orpon (kok) hallituksen lähtötilanne ei ole muistion perusteella helppo.
 
Marinin kaudella työttömyysaste oli EU-tasolla 6%, nyt EU/OECD-maiden korkein 12,7 prosenttia eli YLI tuplat niiden tasoon 5% nähden.

Marinin kaudella työllinen mitattiin täysin samoin kriteerein kuin Sipilän tai Orpon kaudella. Siksihän Sipilän kaudella oli 65 päivän tarkastelujakson 18 tunnin työehto aktiivimallissa jonka täyttämättömyydestä rangaistiin työttömyysturvaleikkurilla ja näin saatiin niitä "1 tunti viikossa tekee työläisen ja poistaa työttömyystilastoista" tempputyöllisiä.
 
Muistetaan että tuo työttömien kasvu johtuu ulkomaalasten kasvusta
Miksi OrpoPurra tuo sitten kolmansien maiden kielitaidotonta palkanpolkijaa ennätyksellisesti halpa-Aasiasta alipalkkatyöhön, joiden palkan jatkeena ja isäntäyritysten "palkkatukena" toimii suomalainen sosiaaliturva?
 
Miksi OrpoPurra tuo sitten kolmansien maiden kielitaidotonta palkanpolkijaa ennätyksellisesti halpa-Aasiasta alipalkkatyöhön, joiden palkan jatkeena ja isäntäyritysten "palkkatukena" toimii suomalainen sosiaaliturva?
Koska OrpoPurra ottaa käskynsä sy:ltä ja ek:lta.

Juuri eilen luimme, kuinka Suomen Yrittäjät vaatii työterveyden lakkauttamista, koska siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Myös työaikaa täytyy lisätä ilman, että siitä koituu kuluja työnantajalle. Samalla kun maassa on ennätysmäärä työttömiä. Arvaapa, lähteekö hallitus ajamaan maan talouden vai yrittäjien etua?
 

Yhteistyössä