Olen samaa mieltä kuin ap!
Kun aloin käydä tällä palstalla ensimmäisiä kertoja, tunemukset oli hyvin samanlaiset kuin ap:llä. olin välillä suorastaan raivostunut lukiessani etenkin näitä hyvä äiti - huono äiti -keskusteluja, ja koko tämä täydellistä äitiyttä peräänkuuluttava mammamaailma sai minut toisinaan voimaan pahoin, toisinaan epäilemään, olenko itse aivan hanurista, kun syötän vauvalleni purkkiruokaa enkä edes siivoa ihan joka viikko.
Kun jatkoin palstalla vierailua, aloin tottua tähän touhuun. Uskon, että tällainen yleinen keskustelupalsta alkaa ikään kuin elämään omaa elämäänsä: se luo omat sääntönsä, miten täällä "keskustellaan", mitä mieltä asioista saa ja pitää olla ja toisaalta, millaisia mielipiteitä, kasvatuskäsityksiä yms vastaan saa hyökätä hyvillä mielin tietäen, että aina joku kommentoi sanalla "peesi". Täällä on helppo purkaa pahaa oloaan tai sitten vai piristää omaa tylsää elämäänsä puhumalla toisille ilkästi, haukkumalla, vähättelemällä, arvostelemalla, tuomitsemalla; nämä tuntuvat olevan meidän naisten perustarpeita, ja täällä kilteimmätkin uskaltavat joskus riehaantua ja pääsevät toteuttamaan näitä primitiivisiä taipumuksiaan. Täällä tulee helposti kiusaus yhtyä muiden mukaan ilkeilyyn, ja sivistyneemmätkin pitävät oikeutenaan jättää jonkinlainen epäkorrektius vähintäänkin rivien väliin.
Täällä turhautuneet kotiäidit pääsevät pätemään ahkeruudellaan, sillä ketä muuta ihan okeasti kiinnostaa teetkö soseet itse tai käytätkö kestovaippoja, kuin toista äitiä? Tämä on yksi paikka saada arvostusta asioista, joita muut kuin äidit eivät osaa arvostaa.
Todellisuus on kuitenkin varmasti varsin toinen, kuin tällä palstalla annetaan ymmärtään. Mistähän johtuu, että näitä täydellisiä toisten arvostelijaäitejä ei tule kovinkaan usein vastaan normaalielämässä? Siksi, koska heitä ei ole! Tämä palsta luo aivan vääristyneen kuvan siitä, millaista porukkaa suomalaiset äidit ovat. Täällä vallitsee toisinaan viidakon laki, jossa täydellisen äitiyden kruunun saa se, joka täyttää meille jo niin monta kertaa tutuksi tulleet kriteerit imetyksineen ja kestovaippoineen. Ja muistakaahan, että tämä täydellinen äiti kun on vielä siitä ihmeellinen, että ei, ei hän syyllistä muita, hän vain "ihmettelee", "hämmästelee" ja "haluaisi ymmärtää".
Silti käyn tällä palstalla edelleen. Nykyään osaan nauraa kaikille näille vauhkoajille, jotka tuntuvat suorastaan hakemalla hakevan joka ikisestä ketjusta jotain, mistä voi toista nokkia edes vähän. He todella piristävät päivääni naurettavine kommentteineen ja riidanhaastamisineen - mutta suotakoon heille se huvi.
Joten ap, kun jatkat palstailua, sinullakin on kohta yhtä hauskaa kuin meillä muilla.