Ei kai taas!! sormusasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja op
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

op

Vieras
Mulla on valkokultainen vihkisormus ollut nyt pian 8vuotta. Vajaa 5 vuotta käyttöönoton jälkeen sormus piti rodinoida uudelleen kun rupesi aiheuttamaan ihottumaan sormeen. Nyt sormus ollut muutaman vuoden uudelleen rodinoituna ja nyt on ruvennut aiheuttamaan taas ihottumaa! Näin nopeasti?! Pitääkö se taas käsitellä? Kalliiksi tulee tuo sormus pidemmän päälle jos nyt n. 3 vuoden välein pitää käsitellä ja maksaa siitä lystistä n. 50? :( Miksen ottanut hopeista sormusta :´(

Kultasepän miniänä kysyn heti, että kuinka usein puhdistat sormuksen? Ja otathan sen aina yöksi pois? Sormuksen alle kertyy ihan uskomaton määrä sontaa ja bakteereja, joten se kannattaisi pestä usein ihan tiskiaineella ja olla yöt ilman sormusta, jotta sormuksen alla oleva iho saa "hengittää". Pari kertaa vuodessa sormus kannattaa putsauttaa alan liikkeessä. Anoppi sanoi myös, että sormuksen voi pestä astianpesukoneessa, niin että laittaa sen tiheään teesihtiin (pallon muotoinen, joka menee napakasti kiinni). Ja kun kone pessyt avaa varovasti sen ja tarkistaa, ettei timantit ole irronnut. Niiden ei pitäisi irrota, mutta toi on hyvä varokeino. :)

anteeksi ohi aineen, mutta onko köyhää tai muuten typerää jos kihlasormus on hopeinen? vai "pitääkö" sen olla kultaa? tätä olen miettiny kun en kihloihin ole vielä päässy.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja m:
anteeksi ohi aineen, mutta onko köyhää tai muuten typerää jos kihlasormus on hopeinen? vai "pitääkö" sen olla kultaa? tätä olen miettiny kun en kihloihin ole vielä päässy.. :/

Ei ole köyhää tai typerää. Me hankimme hopeiset kalevalan sormukset kihlasormuksiksi, koska tavallista sileää kultasormusta emme halunneet. Hinnalla ei ollut todellakaan mitään merkitystä. Ainoastaan sillä, että sormukset olivat itsemme näköiset. :)

Alkuperäinen kirjoittaja pyh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
50e kolmen vuoden välein ei minusta ole paha. Kumminkin vihkisormuksella on eniten tunnearvoa, joten mieluusti sen kunnossa pidosta maksaa.

uus tilalle!

Tuota mallia ei valmistaja enää valmista :( Muuten olisin teettänyt hopeisen tilalle. Kihlasormuskin on hopeinen ja samalta valmistajalta.

Jos olet allerginen jollekin sormuksessa olevalle aineelle, niin ei siitä pinnoittamisesta ole mitään apua pitemmän päälle. Valitettavasti mulla on kokemusta ja ikuiset arvet siitä muistona. (Onneksi ne saa piiloon) Itsekin olisin valkokultaisen halunnut, mutta juurikin allergian takia valitsin keltakultaisen ja olen ollut siihen tyytyväinen. Muutoin käytän edelleen koruina vain hopeisia eikä näytä yhtään hassulta, että kihla ja vihki ovat kultaisia.

Saanko kysyä miksi et ottanut keltakultaista sormusta? Hopeinen on toki myös vaihtoehto, mutta materiaalina pehmeämpää ja siten kultaa herkempi taipumaan. Luultavasti joutuisit senkin uusimaan useampaan kertaan entisen väntyillessä, mutta onhan se valkokultaa paljon edullisempaa.

hopeinen ei kestä pitkää käyttöä. kuluu ja naarmuuntuu pikkuhiljaa pois. itse jouduin selvittelemään nämä perinpohjin kun tulin allergiseksi kullalle.

nyt on titaaninen sormus. luulis kestävän. noitten pinnoitteiden kanssa käy just noin. valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Luminella:
Kultasepän miniänä kysyn heti, että kuinka usein puhdistat sormuksen? Ja otathan sen aina yöksi pois? Sormuksen alle kertyy ihan uskomaton määrä sontaa ja bakteereja, joten se kannattaisi pestä usein ihan tiskiaineella ja olla yöt ilman sormusta, jotta sormuksen alla oleva iho saa "hengittää". Pari kertaa vuodessa sormus kannattaa putsauttaa alan liikkeessä. Anoppi sanoi myös, että sormuksen voi pestä astianpesukoneessa, niin että laittaa sen tiheään teesihtiin (pallon muotoinen, joka menee napakasti kiinni). Ja kun kone pessyt avaa varovasti sen ja tarkistaa, ettei timantit ole irronnut. Niiden ei pitäisi irrota, mutta toi on hyvä varokeino. :)

Kerran viikossa putsaan. Siinä on yksi kivi, jonka kohdalla sormuksen sisäpuolella iso kuoppa, joten sinne sitä moskaa kertyy. Öiksi en osaa ottaa sormuksia pois, koska sitten ne unehtuu aina. Mutta kokeilempa nyt noita vinkkejäsi, että johtuisiko pelkästään siitä, eikä vielä tarvitsisi uusiksi käsitellä.

Voiko keltakultaisenkin pestä noin? Tuleeko kiiltävämpi vai tappaako vain bakteerit?

Alkuperäinen kirjoittaja l:
hopeinen ei kestä pitkää käyttöä. kuluu ja naarmuuntuu pikkuhiljaa pois. itse jouduin selvittelemään nämä perinpohjin kun tulin allergiseksi kullalle.

nyt on titaaninen sormus. luulis kestävän. noitten pinnoitteiden kanssa käy just noin. valitettavasti.

äidilläni on valkokultainen sormus 10 v hääpäiväksi saatuna ja on pahoillaan kun alko naarmuuntua heti käytössä. että eipä se hopean riesa vain ole.

Alkuperäinen kirjoittaja macy gray:
Jos olet allerginen jollekin sormuksessa olevalle aineelle, niin ei siitä pinnoittamisesta ole mitään apua pitemmän päälle. Valitettavasti mulla on kokemusta ja ikuiset arvet siitä muistona. (Onneksi ne saa piiloon) Itsekin olisin valkokultaisen halunnut, mutta juurikin allergian takia valitsin keltakultaisen ja olen ollut siihen tyytyväinen. Muutoin käytän edelleen koruina vain hopeisia eikä näytä yhtään hassulta, että kihla ja vihki ovat kultaisia.

Saanko kysyä miksi et ottanut keltakultaista sormusta? Hopeinen on toki myös vaihtoehto, mutta materiaalina pehmeämpää ja siten kultaa herkempi taipumaan. Luultavasti joutuisit senkin uusimaan useampaan kertaan entisen väntyillessä, mutta onhan se valkokultaa paljon edullisempaa.

En tykkää kullan väristä, joten siksi se oli heti poissuljettu vaihtoehto. Hopeisia minulla on kaikki muut korutkin, joten kihlasormuskin oli ehdottomasti hopeinen. Olisi pitänyt heti ottaa tuo vihkisormuskin hopeisena :(

Minulla on käytössä äitini vanha luokkasormus, hopeinen. Äitini on sen 5. luokalla saanut ja hän on syntynyt vuonna -53 ja todella hyvässä kunnossa on tuo sormus.

Tuota allergiaa olenkin miettinyt ja rupesin tässä ajattelemaan, että jos soittaisin valmistajalle ja kysyisin, että olisiko mitenkään mahdollista saada tuota sormusta hopeisena teetettyä. Valmistajan sivuilta se on poistunut jo useampi vuosi sitten eikä sitä ole nyt valmistettukaan sen jälkeen. Jos vaikka saisin uuden sormuksen tuon tilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkarainen:

Voiko keltakultaisenkin pestä noin? Tuleeko kiiltävämpi vai tappaako vain bakteerit?

Joo voi. Sitä en tedä kiillottaako, kun ei ole tarvinnut itse testata. Mulla kun luontaisetuna kuuluu, et sormukset putsataan kultasepällä tasaisin väliajoin. :D

Joo voi. Sitä en tedä kiillottaako, kun ei ole tarvinnut itse testata. Mulla kun luontaisetuna kuuluu, et sormukset putsataan kultasepällä tasaisin väliajoin. :D
no ei kyllä tulis mieleenkään laittaa yli tonnin maksavaa timantti sormusta tiskikoneeseen =O

no ei kyllä tulis mieleenkään laittaa yli tonnin maksavaa timantti sormusta tiskikoneeseen =O

Kieltämättä. Mutta just siksi on se teesihti siinä ympärillä ja voithan laittaa sen sormuksen yksinään pyörimään sinne koneeseen ilman tiskejä. :D

Minä lopetin valkokultasormuksen käytön jokin aika sitten ihottuman vuoksi ja nyt näyttäisi iho olemaan paranemaan päin.

Onko kenelläkään muuten kokemusta siitä, että pääseekö joko julkisella tai yksityisellä miten helposti testeihin, joilla voisi saada selville allergian aiheuttajan? Nikkeli, palladium tai kulta se saattaisi olla, mutta tulevien koruostosten kannalta olisi hyvä tietää tarkalleen.

Mulla on kanssa valkokultaiset kihla- ja vihkisormukset (useita istutuksia, joten on myös niitä pieniä kolosia sormuksen sisäpuolella), joista saan pieniä kutisevia rakkuloita jos en ota illalla pois. Vihki on myös selkeästi alkanut kellertämään :/
En ole suoraansanoen halunnut viedä liikkeeseen putsattavaksi koska kerran vein mummoni perintösormuksen kiillotettavaksi ja kun sain sormuksen takaisin, siitä oli hävinnyt ihan reippaasti paksuutta. En tiedä mitenkä antaumuksella sitä oli sitten hinkannut |O

Välillä jynssään sormukset vanhalla hammasharjalla ja saippualla, vaan ei siitä ole apua ollut.
Kuulema putsaussettejä saisi ostaa kotiin kultasepänliikkeistä, en vaan ole muistanut koko asiaa aina kun olen sellaisessa käynyt.

Sama ajatus....olisipa mukavata huomata että osa timanteista on kateissa ja rodinointi muisto vaan...

Yhteistyössä