Ei kannata juoda YHTÄÄN alkoholia raskaana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muistutus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muistutus

Vieras
Appiukko on neurologi ja kertoi, että pienetkin määrät alkoholia voi vaurioittaa keskushermostoa. Koska vaikutukset voi olla epäselvät (eli hankalasti erotettavissa), ei selviä tutkimustuloksia ole, että 1-2 annosta vaurioittaisi. Mutta kuulemma alkoholi on pahin kaikista päihteistä ja hän on 30 vuoden urallaan törmännyt useaan lapseen tai nuoreen, joiden äiti on usein tietämättään raskaudesta juonut ja lapselle tullut ongelmaa viimeistään teini-iässä.

No tämä nyt ei ole uutta. Mutta ottakaamme huomioon, että tulevaisuudessa ei varmaan Suomessakaan saa sanoa eettä raskaana olevana ei juoda ja polteta, kun se on sikiölle haitallista. Britanniassahan jo näin on. Sehän voi katsos loukata tunteita.

Tiedän ettei yksi saunaolut/lonkero/lasi viiniä tms. ole kiellettyä, mutta joku päässäni/sydämessäni lyö jarrut päälle kun tulen raskaaksi. Pisaaraakaan en pistä kurkustani alas. Meillä on yks kultalonkero pyörinyt jääkaapissa plussasta asti, mutta taitaa pyöriä huhtikuuhun asti.... =) Mieskään kun ei sitä juo kun ei tykkää mausta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Tiedän ettei yksi saunaolut/lonkero/lasi viiniä tms. ole kiellettyä, mutta joku päässäni/sydämessäni lyö jarrut päälle kun tulen raskaaksi. Pisaaraakaan en pistä kurkustani alas. Meillä on yks kultalonkero pyörinyt jääkaapissa plussasta asti, mutta taitaa pyöriä huhtikuuhun asti.... =) Mieskään kun ei sitä juo kun ei tykkää mausta.

En ymmärrä todellakaan miksei olisi/ole kiellettyä.
Nollatoleranssi tähänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:

En ymmärrä todellakaan miksei olisi/ole kiellettyä.
Nollatoleranssi tähänkin.

En tiedä, mutta ihan tänä vuonna neuvolassa jaetussa lehdykkeessä sanotaan että on sallittua ottaa yksi annos.
Mua ei haittais nollatoleranssi tippaakaan.

Kyllä, kaikki ammattilaiset myöskin ovat samaa mieltä. Koska turvallista rajaa ei tiedetä, se turvallinen raja on silloin nolla. Ne jotka muuta väittävät, ovat yksinkertaisesti väärässä. Omantunnon paikkailua on puolustelu.

Mä kerran huusin baarissa naiselle täysillä,kun hänellä oli iso vatsa ja hän joi sekä poltanut ihan kokoajan tupakka,eikä seisonut edes jaloilla,voi hemmetti,siis mä en tajua miksi ei sellaisia pakkohoitoon laitetaan,on varma ihana tulevaisuus lapsella.

Nyt tapahtuu varmaan julkinen lynkkaus, mutta mun äitini on neurologi ja mies lastenlääkäri, ja molemmat ovat kyllä sitä mieltä, että satunnaisista alkoholiannoksista ei ole raskauden aikana mitään haittaa. Itse olen ottanut kuohuviinilasillisen silloin tällöin, jos on ollut aihetta tai muuten vain tehnyt mieli. Tosin tässä toisessa raskaudessa ei juuri ole tehnyt mieli vettä kummempaa juomaa, ja sekin on pyrkinyt usein ylös...

Itse join ekassa raskaudessa noin 2cl kuoharia ja sen jälkeen iski niin järkyttävä päänsärky,etten kyllä koskenut alkoholiin enää sen jälkeen raskausaikoina vaikka mullekin neuvolassa sanottiine,ttä yhden annoksen voi ottaa.Mietin sen niin,että jos mulle iski noin pienestä määrästä niin kamala päänsärky niin mites lapsella sitten?Ja tupakointi raskaana on käsittämättömän idioottimaista.Vielä en ole kertaakaan kuullut järkevää,pätevää selitystä,miksi pitää polttaa raskausaikana.

Ja mä kannattaisin myös nollalinjaa alkoholin kanssa raskausajan.Eli että neuvolatkin ihan lopettaisivat sen hokemisen,että kyllä yhden voi silloin tällöin ottaa.

[quote="En tiedä, mutta ihan tänä vuonna neuvolassa jaetussa lehdykkeessä sanotaan että on sallittua ottaa yksi annos.
Mua ei haittais nollatoleranssi tippaakaan.[/quote]

Kiitos kun kerroit - eipä ole neuvoloihin enää mitään luottamista:-(

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/puutarha.htm

Yhteistyössä