Ei kannattaisi antaa kakrun pompottaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghklfafö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ghklfafö

Vieras
Sosiaalipsykologi vastaa: "Mikä tekee tenavista tyranneja?" - Kotimaa - Keskisuomalainen

Siitä olen ton tyypin kanssa eri mieltä, että kyllä vieraittenkin lapsille pitää voida jotakin sanoa, jos ne ravintolassa riehuu! Itse olen sanonut.

Mutta tuon olen huomannut, että tuttavapiirissä on nuoria, jotka saa itkupotkuraivarit, kun kaikki ei meekkään niitten pillin mukaan. Ja ne on just niitä, jotka on aina saaneet kaiken ja niitä on mamma ylisuojellut. Jeah right!

On kyllä surullista, että vanhemmilla ei enää ole sitä wanhaan kunnon auktoriteettia. Tai sitä ei osata vain "ottaa". Lapsille annetaan päätöksiä tehtäväksi, eikä heitä kielletä koska pelätään itkupotkuraivareita.

Olen huomannut tämän tuttavaperheissäkin, leikki-ikäisille lapsille ei vain voida sanoa 'ei'. Olin kylässä kaverini luona, jonka lapsi tylsyyttään/huomionkipeyttään (?) veteli vaatekaapin sisältöä lattialle äidin vain hymistessä vieressä. Katsoin epäuskoisena vierestä tilannetta, mutta en puuttunut siihen mitenkään. No, äidillä on sitten vähän siivottavaa, ajattelin :). Auta armias jos oma lapseni tekisi jotain noin typerää.

Toinen esimerkki on lapseni synttäreiltä. Erään kaverini lapset saivat remuta ja riehua vailla kontrollia koko juhlien ajan. Toki synttäreillä kuuluu olla hauskaa ja meno saa olla villiäkin, mutta kun ollaan kylässä, ei minusta sopivaa ole tutkia isäntäväen lipastojen laatikoita ja levitellä esim. lapseni tavaroita ympäriinsä, mitään siivoamatta tietenkään.

Se on perin kummallista ettei niille lapsille voi sanoa vain EI. Mikä siinä niin pelottaa??

Itse yritän kasvattaa jälkikasvustani fiksua ja huomioonottavaista ihmistä, jolta löytyisi käytöstavat ja kunnioitus muita ihmisiä kohtaan. On jotenkin epäreilua häntäkin kohtaan, että muut saavat rellestää kuin pienet siat pellossa (näin karrikoiden).

• Tykkää
Reactions: Land
Mutta mikä siinä on kun nykyään se ei sanominen ei auta/mene perille lapsilla? Mun mielestä lapset on nykyään ihan sekaisin. Jotkut suorastaan melkeen käyttäytyvät hullunlailla.

Samat jutut olen pannut merkille. Valitettavasti ihan lähipiirissä, ja kun en kehtaa mennä toisen lapsille mitään sanomaankaan, koska saisin vanhemmat silmilleni. Yhdessä kyläpaikassa pikkutyttö nyppi ruukkukukista kukannuput, eikä äitinsä puuttunut siihen millään lailla. Kiva varmaan isäntäväelle huomata nekin tekoset myöhemmin.

Ihmetyttää tosiaan, miksi vanhemmat ei sano EI. Toki on niitäkin, jotka koettaa kasvattaa ja siinä onnistuukin, mutta tosi paljon on just näitä, jotka antaa ipanoiden määräillä ja pompotella ihan miten lystää. Mä en tajua, en tajua...

Yhteistyössä