ei nuku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päikkäreitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päikkäreitä

Vieras
Tarvin todella apua! Minulla on 10kk ikäinen poika. en saa häntä millään nukkumaan päikkäreitä. sitten on vaan hirveää huutoa kun ei olla nukuttu.

Ennen kun pistin pojan sänkyyn niin hän kävi nukkumaan. Nyt nousee vain heti sängyssään seisomaan. jos annan vaan seistä niin poika rupeaa hetken päästä huutamaan eikä lakkaa ennen kuin nostan sängystä pois.

ennen nukuttiin kahdet päikkärit nyt ei ollenkaan. on vaan tosi raskasta kun toinen kitisee koko ajan väsyneenä muttei suostu nukkumaan.

Olen kaikki konstit yrittänyt muttei mikään auta! Jos jollain olisi vinkkejä seisoskelevan vauvan tainnutukseen, niin olisin TOSI iloinen jos viitsisit jakaa ne kanssani!

Heh kuulostaa tutulta. Meillä kun mittariin tuli 8kk, päiväunet tuli tosi vaikeiksi. Ennen siis poika nukkui/nukahti hyvin aina sisälle ja unet olivat pitkiä jopa 4h putkeen.

8kk täytettyään vauva halusi kaikilla keinoin välttää, ettei vaan vahingossakaan nukahtaisi. Heti kun silmät alkoi lurpsua, niin johan kammettiin itseään ylös. Ei pahemmin auttanut sylissä pito, tuudittelu tms. ja jos sänkyyn erehtyi laittamaan, niin aivan hirveä huuto.

Mulla ei ollut muuta keinoa kuin rattailla vaan ulos (ennen ei koskaan tarvinnut nukuttaa rattaisiin, kun nukahti muutenkin). Joskus suostuu kellimään rattaissa puolimakuuasennossa ja nukahtaa siihen. Mutta joskus haluaan ehdottomasti olla istuma-asennossa (muuten tulee huuto) ja nukahtaa sitten istualleen, jonka jälkeen kippaan selkänojan alas.

Tulipas sekavasti kirjoitettua....

Kokeilepa tosiaan tuota vaunuun nukuttamista. Meillä ainakin on tehonnut tosi hyvin.

Tuossa iässä ne toiset päviäunet jää yleensä pois ja voi olla hetken aikaa rytmit hukassa. Koeta kuitenkin pitää päivärytmi mahdollisimman samanlaisena, niin luulen, ettei kohta ole mitään ongelmaa. Älä myöskään päästä liian väsyneeksi, sitten nukahtaminen ei ainakaan meillä onnistu enää millään. Myöskään liian pirteenä ei kannata yrittää mitään, menee ihan pelleilyksi. Mutta siis, ulos vaan vaunukävelyille, uskon että on vaan tilapäistä (kaikki on näitten pienten kanssa tilapäistä...:))

Meillä poika 10 kk nukahtaa viereen ja siitä sitten siirretään poika omaan sänkyynsä. Sekä päikkäreille että yöunille nukutetaan vieressä koska ei suostu omaan sänkyynsä nukahtamaan.

Joo tosiaan, meillä myös samoihin aikoihin pikku hiljaa siirryttiin yksiin päikkäreihin. Eli nyt ikää 10kk (ja on tosi tosi harvinaista, että nukkuisi toiset unet, siis oisko kerran nukkunut toiset päiväunet viimeisen kuukauden aikana).

Samaa asiaa kyselin eilen 6 kk pojan osalta, mutta en saanut yhtään vastausta...

Poika siis 6 kk ja nyt viikon on ollut yhtä taistelua, että sais sen päivällä nukkumaan. Koskaan ei ole ollut hyvä nukkuja ja on ottanut päivällä vaan pääasiassa lyhyitä torkkuja.

Nyt kun poika väsyy, alottaa haukottelun ja sitten kiukuttelen yritän saadan pojan tietysti päiväunille ja joku aika sitten se vielä jotenkin onnistuikin. Jos pojan laittaa pinnikseen alkaa hirveä huuto naama punasena, jos pojan laittaa vaunuihin alkaa huuto (nukahtaa kyllä sitten kun jonkun aikaa kärrytellään). Vielä viikko sitten viihtyi vaunuissa tosi hyvin. Jossain vaiheessa nukahti sylissäkin hätätapauksessa, mutta nyt tuntuu siinäkin huomaavaan että se äiti yrittää nukkumaan laittaa ja alottaa sylissäkin hirveän tempoilun.

Kainaloon nukahtaa joskus, mutta sekin toimii tosi harvoin. Eilen nukkui vaunuissa lyhyitä torkkuja. Yhden kerran ""huudatin"" eilen pinniksessa niin, että olin siinä vieressä ja silittelin ja siihenhän tuo nukahti 5 min huudettuaan, mutta ei sekään aina toimi.

Vaunuissakaan ei nuku kuin sen puoli tuntia, vaikka oltais liikenteessa. Joten, että hyvin menis niin mun pitäis käydä vähintää neljä kertaa päivässä kärryttelemässä ja se ei onnistu... Joten tää äiti kaipais myös vinkkejä ja apua!

Meillä ei siis seistä sängyssä :) Mutta meillä noustaan mahltaan nojailemaan käsiin ja kuikuillaan ympärille, käännytään ja tempoillaan ja sama meno myös yöllä. Tosin käätyminen ei ole enää edes mikään uus juttu.

Meillä kans pojan oppiessa konttaamisen ja seisomaan nousun, ei voinut kuvitellakkaan nukuttavansa häntä sänkyyn. Pelkkää huutoa sai kuulla, kun yritin kipata häntä makuuasentoon.

Yhtenä päivänä yllätyin suuresti. Leikin pojan kanssa lattialla ja otin hänet syliini rintakehä rintakehääni vasten ja aloin rytmisesti hytkyttämään. Hän rentoutui saman tien ja silmät lupsahtivat kiinni. Kannoin sänkyyn ja jatkoi siinä unia. Poika ei ole kuin kerran aiemmin nukahtanut syliin. Nyt olenkin käyttänyt tuota keinoa joka päivä. Eli poika hajareisin syliin, pää rintakehää vasten ja hytkytän ja ei mene kuin puoli minuuttia, kun silmät sulkeutuu. Saman tien nostan omaan sänkyyn, jotta nukahtaisi lopullisesti siellä. Tänään kokeilin omaan sänkyyn nukuttamista ilman hytkyttämistä niin ei pysynyt hetkeäkään paikallaan.

alkuperäiselle: meillä tytöllä on aina tullut kehitysvaiheet uniin: konttaamiset ja seisomiset yms. Pahinta oli tämä tukea vasten seisomisen oppiminen (7kk2vkoa vanhana). Sitä ""iloa"" on sitten riittänyt, MUTTA tilanne helpottui huomattavasti kun tyttö oppi laskeutumaan itse alas! En tiedä johtuiko siitä että opetettiin sitkeästi!! Mies varsinkin uskoi tähän keinoon, eli auttoi tyttöä takaisin polvilleen ja siitä menikin sitten puolitoista viikkoa ja tyttö oppi että itse pääsee alas. Nyt saattaa yölläkin seisoa sängyssä ja laskeutuu sitten nukkumaan.
Mites jos antaisit päivällä seisoa siellä sängyssä ja opettaisit laskeutumaan? En siis yhtään tiedä onko tämä tosi hölmö neuvo mutta...?? yrittänyttä ei laiteta :-)

Oletko koittanut laittaa jotakin musiikkia soimaan kun laitat lapsesi nukkumaan.
Meillä auttoi. Poika jäi kuuntelemaa musiikkia ja nukahti siihen. Nyt on kuunneltu 1/2 vuotta Ellaa ja Aleksia.

vaunuja mäkin suosittelisin, ne on meillä ollu aina pomminvarma keino saada nukkumaan. Nehän voi ottaa vaikka sisälle ja heijailla sisällä nukkumaan vaunuihin jos ei halua ulos lähteä. Meillä kävi niin hassusti että tuossa 10kk siirryttiin yksiin uniin ni tyttö alkoikin jäädä sisälle nukkumaan päikkäreitä, kun siihen asti ei millään. Eli päinvastoin kuin teillä, on nämä lapset ihmeellisiä!

Yhteistyössä