Ei ole varaa ostaa teineille lahjoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä ja huono mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä ja huono mutsi

Vieras
Olemme vähävarainen perhe ja perheessä 12- ja 15-vuotiaat teinit, nuorempi tyttö ja vanhempi poika. Rahatilanne on nyt todella huono ja tuntuu ettei ole varaa ostaa yhtän mitään, teinien toiveet kun huitelevat kalliissa tablettitietokoneissa ja älypuhelimissa...
Mitä pientä voisin heille pakettiin laittaa? Olisi varaa korkeintaan 20€ per lapsi. Suku on pieni eikä yhteyttä pidetä, joten sieltä ei lahjoja tule. Ystäviäkään ei ole. Mummo saattaa tehdä molemmille villasukat ja antaa hieman karkkia, mutta enempää en häneltäkään viitsi pyytää koska hänenkään tulot eivät ole kovin hyvät ja mummoni on sitä mieltä, etteivät lapset tarvitsisi lainkaan lahjoja.

Voisitko pyytää vaikkapa kirkon diakoniatyöltä vähän avustusta asiaan? Elokuvalahjakortit on joka tapauksessa hyvä idea sekä tytölle että pojalle. Lisänä voi olla tytölle esim. jokin kaunis kynsilakka tms, pojalle vaikkapa jokin kirja hänen kiinnostuksensa mukaan (esim. pokerikirja + kortit) tms.

Tytölle voisit yrittää just löytää tollasta pientä kivaa, kynsilakkaa, meikkiä, korua, hiusjuttua tms. Noita voi löytää esim. kirpparilta tai huuto.netistä aika edullisestikin.

hmm miten niiden toiveet on noin kalliita jos olette kerran köyhiä?? meinaan kyllä mä ainakin tiesin lapsena kun rahaa ei perheessä liikoja ollut, että turha edes toivoa mitään noin kallista...

Elokuvalahjakortteja olen itse antanut esim. kummilapsille: voivat käydä site omia aikojaan leffassa kavereiden kanssa. Jos on vähän varoja, ei ehkä leffaankaan pääse kovin usein...
Hyvä idea tuo hyvä joulumieli-ketju. Laitanpa itsekin sitä kautta jollekin paketin.
Sen sijaan höh ja höö voisivat mennä hetkeksi peilin eteen: tarviiko kommentoida jo ei ole asiallista asiaa. Vai oottako vaan huomionkipeitä, eikö kukaan silitä...

Kyllä köyhätkin lapset toivovat ja unelmoivat tavaroista vaikka perheellä ei olisikaan varaa.
Jos sulla on yhteensä 40 e niin osta yhteisen lahjan koko perhelle popcorn kone tai jäätelökone.
Katso vaikka cdon.com

Älypuhelimia saa kytkyliittymissä alle 5 e/kk. Sen verran lienee kuukausittain varaa pistää puhelimeen? Samalla sovitaan, että puhelukulut pidetään tiukasti kurissa.

Kyllä mä ymmärrän, että vähävaraisen perheenkin lapsilla saattaa olla kalliita toiveita, mutta varmasti vähempikin ilahduttaa.

Mun alkuvuodesta 15 vuotta täyttävä poika saa vinon pinon erilaisia kirjoja. Tykkää tutkia maailmaa, ja siihen liittyviä kirjoja olen ostanut alesta pitkin vuotta. Tykkäisi varmasti myös leffalipuista ja pienoismalleja hän on toivonut. Joku dvd-leffakin voisi olla hyvä lahja.

Minusta meikit ovat vaikeita lahjaksi ostettavia, kun värien suhteen voi mennä täysin pieleen. Sitä paitsi en kyllä toivoisi 12-vuotiaan edes käyttävän meikkejä vielä säännöllisesti. Minä kävisin katsomassa mm. hopea koruja, josko niistä löytyisi jotain kivaa, ne leffaliput sopivat myös tytölle, jokin cd-levy.

Kyllä köyhätkin lapset toivovat ja unelmoivat tavaroista vaikka perheellä ei olisikaan varaa.
Jos sulla on yhteensä 40 e niin osta yhteisen lahjan koko perhelle popcorn kone tai jäätelökone.
Katso vaikka cdon.com
Nämä eivät kyllä ole köyhän perheen juttuja. Se tunnettu tosiasia: köyhän ei kannata ostaa halpaa.

Popcorn-kone on kohtuullisen hyödytön vehje, koska ihan yhtä helposti saa tehtyä kattilassa tai mikrossa ja kattilapoppareita syö koneen hinnalla monta vuotta.

Jäätelökone taasen tulee käytössä aika kalliiksi, koska hyvän kotitekoisen jäätelön raaka-aineet maksavat niin paljon, ettei köyhän taaskaan kannata.

Leffalippujen puoleen kallistuisin minäkin. Sitten lisäksi vielä esim. deodorantit, pörrösukat, yhteiseksi joku kirja mistä molemmat tykkäävät (pokkari marketista) tai vaikka joku "lahjakortti" (lupaus vaikka yhteisestä tekemisestä kevään aikana, uimahalli, kylpylä, teatteri, keikka, tai mitä nyt keksit ja sitten säästät euron kerrallaan tähän jotta pystyt sen toteuttamaan).

Kävimme hakemassa teineille kosketusnäyttöpuhelimet expertiltä. Ns. kytkypuhelimet, joissa liittymä ei tule meillä käyttöön, vaan pöytälaatikkoliittymäksi ja puhelimen kokoinaishinnaksi tulee muistaakseni 70€ (oikea hinta n.300) . Toki muitakin edullisempiakin malleja oli tarjolla. Ja näitä tarjouksia taitaa olla vähän joka liikkeessä. Laskut tulee tasaisin väliajoin parin vuoden aikana, noin 13€ kerrallaan. Kannattaa harkita tällaistakin vaihtoehtoa ;)

Kyllä mun mielestä etenkin teini-ikäisellä pitäisi olla jo jonkinlainen käsitys perheen taloudellisesta tilanteesta. Ainakin sellainen käsitys, että ymmärtäisi satojen eurojen toiveiden olevan turhia. Sellainen tuottaa vain pahaa mieltä vanhemmille, saati lapsille itselleen, jos kovasti toivoo, mutta ei silti saa. Toki aina saa toivoa, mutta silti hieman realistisempi käsitys voisi olla jo tuossa iässä. Eri asia kun 4v lapsi toivoo lelukirjan kannesta kanteen, tuskin pettyy vaikkei kaikkea saakaan. Mutta teini kenties jotenkin kuvittelee, että se äiti jostakin nappaa yhtäkkiä 1000e ylimäärästä ja hommaa ne lahjat, kun niitä oikein kovasti toivoo...

Kytkykaupalla tosiaan on mahdollista saada kalliitakin laitteita pienellä kuukausimaksulla, kunhan sitten on varaa maksaa ne kuukausimaksut. Se on varteenotettava vaihtoehto kyllä.

Emme polta emmekä juo alkoholia, joten niihin eivät rahat ole menneet. Eläme vaan hyvin vähillä tuloilla melkein kädestä suuhun, eikä yliääräistä oikein jää.

Kiitos vinkeistä, pitänee katsoa jos jotain keksisi. Lapsilla on kyllä puhelimet, eivät tosin mitkään uusimman muodin mukaiset mutta sellaiset kuitenkin, joissa on kamera ja radio. En varmaan muutenkaan älypuhelinta ostaisi vaikka rahaa olisikin.

Yhteistyössä