Ei onnistu pottailu ei!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Poika täyttää elokuussa 3, ja pottailu ei suju ollenkaan. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot kokeiltu, mutta vaippaan tekee kaikki! Pari kertaa kuussa onnistutaan tekemään aamupissa pottaan, ja siitäkö häntä kehutaan ja näkee että poika on itsekkin innoissaan ja ylpeä. sit myöhemmin päivällä jos pottaillaan,niin poika ei suostu istumaan ollenkaan potalle, tai sit istuu 10sek. ja kitisee että ei tullu mitään. Itse pyrin olemaan neutraali, eli jos ei tule, niin ei tule..sitten noustaan pois potalta. monesti on myös niin, ettei poika edes suostu istua potalla, vaan alkaa vaan itkemään jos mennään pottailemaan.
Poika tiedostaa kyllä koska kakka tulee, sillä menee sen tekemään aina piiloon, ja tulee sitten sanomaan että mennään pesemään kakka. Sama jos pissa tulee, niin poika tulee sanomaan että pissa tuli.
Tarhassa poika istuu hyvin potalla, muiden mukana, ja ehkä noin kerran kolmessa viikossa tulee pissa.
Itse olen jotenkin jo väsynyt koko pottailu harjoitukseen, kun ei vaan suju. Nyt on sitten mennyt välillä useampi päivä, ettei kotona edes pottailla.
Jossain vaiheessa yritin myös tarravihko systeemiä. Poika sai tarran kun pissa lirahti pottaan, mutta ei se innostanut häntä mitenkään. alkoi vaan kiljumaan kun ei saanut enempää tarroja, vaikka kuinka selitin hälle että tarran saa silloin, jos pissa tai kakka tulee pottaan.
En ymmärrä mikä tässä on näin vaikeaa, kun lapsi ei kuitenkaan ole esikoinen, ja muiden kanssa ollaan tässä vaiheessa oltu jo päivisin ilman vaippaa.
Yleensä unien jälkeen olisi otollinen aika pottailla, mutta silloin poika on niin kiukkuinen herätessään, ettei suostu istumaan potalla vaan itkee vaan.sitten kun hän heräilee mun sylissä, niin huomaan että vaippa on ihan lämmin, eli pissa tuli sitten vaippaan. Päiväkodissa poika taas istuu ihan kiltisti potalla unien jälkeen, mutta ei siis oikeastaan ikinä tee mitään sinne pottaan.
Mitä tässä nyt pitäisi tehdä?? Poika ei tykkää itsekkään kun kakka on vaipassa, tai vaippa on märkä, niin luulisi että hän sitä kautta ymmärtäisi että pottaanhan se olisi kannattanut tehdä.
Usein sanonkin pojalle kun kakka tuli, että mihin se kakka olisi pitänyt tehdä, niin poika vastaa että potalle!
Siis mikä tässä nyt mättää???

Neuvoja ja vinkkejä kaipaan???

Vinkkejä odotellessa täälläkin. Poika täyttää heinäkuussa 3 ja sama tilanne meillä.

Luin jostain, että jos ei onnistu päiväkuivaksi 1,5-2 vuotiaana, seuraava tilaisuus on 3-4vuotiaana.

Jätä pottailu nyt hetkeksi pois ja kokeilkaa vaikka kesällä uudestaan...rupee kyllä sitten kun sen aika on...sama homma oli meillä, poika oli ekan kerran koittessa kesällä 2.5v ja ei onnistunut, jätin asian ja sitten ja kun muutettiin joulukuussa uuteen asuntoon niin aloitin uuestaan ja sit se onnistui...aikaa ja kärsivällisyyttä

Kesällä pitäis olla helppo kokeilla. Vaipat vaan pois ja kulkee vaikka aluspöksysillään, eikä ne pienet sortsitkaan paljon menoa haittaa. Kun kastuu niin potalle yrittämään jos tulis lisää ja housut vaihtoon.

Tota päiväkotikäytäntöä vähän ihmettelen. Meiän päiväkodissa 3-vuotiaat kyllä käyvät jo pöntöllä, eivät enää potalla. Tädeillekin varmasti helpompaa niin.

Lapsilla on niitä tiettyjä herkkyyskausia, jolloin oppivat uudet asiat helpommin. Kun pottailun saa ajoitettua oikeaan aikaan, sen oppiminen sujuu kuin itsestään. Lapsellasi ei ole nyt oikea aika. Unohda koko juttu vähäksi aikaa.

Meillä oli sama ongelma tytön kanssa. Jätimme potan kokonaan ja myöhemmin tyttö kiinnostui itse siitä ja oppi todella nopeasti täysin kuivaksi, hiukan 3v synttäreiden jälkeen. Poikaa 2v ei pottailu kiinnosta ollenkaan, joten olen sen suosiolla unohtanut toistaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnenkantamoinen:
Vinkkejä odotellessa täälläkin. Poika täyttää heinäkuussa 3 ja sama tilanne meillä.

Luin jostain, että jos ei onnistu päiväkuivaksi 1,5-2 vuotiaana, seuraava tilaisuus on 3-4vuotiaana.

Lohdullista kuulla että muillakin sama pähkinä purtavana :)

meillä poika tekee päivisin pissat pottaan ja on muuten päiväkiuva, mut kakka ei tule pönttöön, eikä pottaan, ainoastaan vaippaan illalla, ku laittaa yövaipan tai housuun ja piiloon juoksee kakan tekee. en itekkää ymmärrä mistä tämä johtuu. haiseeko kakka sielä potassa niiiiiiin pahalle ja näyttää, ettei sitä tehä sinne, ku todella harvoin ja vahingossa.

Ei meilläkään meinattaisi istua potalla kun sen verran, että kerkee pakarat hipaista potan reunoja, kirjoja siinä sitten tapitellaan sun muuta, aina ei sinne mitään tule, kakka sinne on saatu aikaiseksi peräti 2 kertaa. Vaippaa en kotona ollessa pidä, paitsi nukkuessa.
Välillä ei tule kertaakaan pissaa housuihin, välillä menee 5 pikkarikalsarit päivässä.
Vaippa ainoastaan nukkuessa ja kun ovesta mennään ulos.
Nyt jo se vaih, että tulee sanomaan kun on jo housussa ja osaa kyllä sanoa ei jos kysyy onko pissa hätä. Useasti vaan potalle tai sitten voi kokeilla pöntönpienennintä, kyllä se siitä kun vaan keksii asian mukvavuuden :whistle: =)

Meillä on /on ollut ihan sama. Poika nyt 2.8kk.Olin asian kanssa jo aivan toivoton. Kaikki keinot kehumisesta, kannustuksesta ja tarroista lähtien oli käytetty. Mutta mitään kiinnostusta ei tuntunut olevan.
Viimeisen kuukauden ajan ollaan nyt kuitenkin saatu kakka pottaan, sitä ennen ei suostunut millään. Meillä toimi tässä kakka-asiassa lahjominen, heh! Kaikki keinot sallittuja=) Ekan kerran kakka taisi tulla vahingossa pottaan, kun poika lueskeli kirjoja potalla. Sen jälkeen luvattiin hänelle hänen kovin toivoma Puuha Peten kone, jos kakka tulee useammin pottaan. Alussa sanoi ei, kun näin hänen alkavan kakkaa tekemään ja ehdotin pottaa. Sitten muistutin palkinnosta ja suostuikin lähtemään. Kun oli viikon tehnyt kakat pottaan, sai käydä kaupasta ostamasta ko. lelun. Senkin jälkeen vielä välillä yritti kieltäytyä kakkaamasta potasta, mutta muistuteltiin palkinnoista. Nyt kakannut kuukauden pottaan eikä muita palkintoja (kuin kehuja) ole saanut.
Pissaaminenkin lissäntyi samantien pottaan ihan hurjasti. Tänään oltiin aamulla jopa 5h kuivana ja käytiin potalla välillä pisuilla. Nyt harjoitellaan siis pissahommia. Palkintona on luvattu toinen auto sitten, kun vaippaa ei enää tarvitse päivällä.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikki aikanaan. Jos lapsi ei ole siihen valmis, mitkään keinot ei auta. Toki motivointia voi yrittää, jos löytää se oikean keinon. Meillä nämä leluostokset toimi/toimii. Joku voi olla sitä mieltä, että ei saisi leluilla lahjoa. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että ihan mitä vaan kunhan kuivaksi oppii. Sen verran toivoton olin minä ainakin asian kanssa.
Kärsivällisyyttä ja voimia!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnenkantamoinen:

Lohdullista kuulla että muillakin sama pähkinä purtavana :)

Tollasta en ole kuullutkaan. Luulen, ettei niinkään ikää voi määritellä vaan kyse on niistä herkkyyskausista. Oiskohan meiän tyttö ollut justiin ton ikäinen kuin ap:n lapsi nyt, kun oppi. Tarkoitus oli opetella kesällä, muttei osoittanut kiinnostusta. Parin kuukauden päästä oppi kuivaksi viikossa! Ja tota vaippa pois vaan -menetelmää käytettiin.

Meilläkään poika ei suostunut koskaan potalle, sanoi, että tuntuu huonolta istua siinä. Sitten alettiin 3-vuotissyntymäpäivänä pissaamaan suoraan pyttyyn korokkeelta seisten ja parissa kuukaudessa kesän aikana oli päiväkuiva:)

Yhteistyössä