vinkkejä miten saan pojan kuivaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maikki 85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
En tiedä uskaltaako tällaista edes vastata, mutta mielestäni tuon ikäinen osaa jo pysyä kuivana halutessaan. Lapsesi on jo aika vanha käyttämään vaippaa. En nyt ihan noin jyrkkänä ole, kuin nimim. "just", mutta olen tosi aikaisin kuivaksi lapseni opettanut. Kyllä, opettanut, sanokaa mitä tahansa. Jätin pojaltani vuosi sitten, siis 1 v 7 kk päivävaipan pois ja kaveri pissaili holtittomasti n. 2 päivää, jonka jälkeen alkoi tehdä pissat ja kakat pääsääntöisesti pottaan (toki vahinkoja sattui vielä 2 ikävuoteen asti), kun sinnikkäästi selostin joka kerta, että tässä on potta ja plaaplaa.. Samoin tyttöni oppi 1v. 11 kk samalla tyylillä.

Mielestäni liikaa odotetaan jotain "herkkyyskausia". Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että lapsi kyllä oppii, kun ei ole vaihtoehtoa.

minäkin yritin "opettaa" tuota keskimmäistä vaipattomaksi. potalla alettiin istuskelemaan reilusti alle 1-vuotiaana, kokeiltiin vaipattomuutta ja jos sun vaikka mitä. lapsi pääsi lopullisesti eroon vaipoista 3-vuotiaana ja vielä pitkään tuli vahinkoja, kumpaakin lajia housuihin. että ei se ihan noinkaan yksinkertaista KAIKILLA ole.

Mä en ole jaksanut ottaa pottaharjoituksia noin pienelle. Mun naapuri opetti tyttöään kuivaksi ja istutti 6 kk lähtien potalle. Tyttö oli 10 kk, kun kakkasi viimeisen kerran vaippaan. Jättivät vaipan pois silti samaan aikaan kuin mun poika, eli 1v 7 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
En tiedä uskaltaako tällaista edes vastata, mutta mielestäni tuon ikäinen osaa jo pysyä kuivana halutessaan. Lapsesi on jo aika vanha käyttämään vaippaa. En nyt ihan noin jyrkkänä ole, kuin nimim. "just", mutta olen tosi aikaisin kuivaksi lapseni opettanut. Kyllä, opettanut, sanokaa mitä tahansa. Jätin pojaltani vuosi sitten, siis 1 v 7 kk päivävaipan pois ja kaveri pissaili holtittomasti n. 2 päivää, jonka jälkeen alkoi tehdä pissat ja kakat pääsääntöisesti pottaan (toki vahinkoja sattui vielä 2 ikävuoteen asti), kun sinnikkäästi selostin joka kerta, että tässä on potta ja plaaplaa.. Samoin tyttöni oppi 1v. 11 kk samalla tyylillä.

Mielestäni liikaa odotetaan jotain "herkkyyskausia". Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että lapsi kyllä oppii, kun ei ole vaihtoehtoa.

No mun mielestä kyllä lapsilla on eri valmiuksia siihen potalla käymiseen. Toiset tunnistaa aiemmin, että pissa on tulossa kuin toiset. Etenkin pojilla se tunnistaminen vie yleensä pidemmän aikaa.

Näin.Meillä sai potan alle 1v ja siihen tuli eka ja sillon ainoa pisuliru 1v9kk. 2v sitten itse halusi. Sitä ennen mentiin kesä vaipatta eikä tajunnu yhtään edes parissa kk, aivan kaikki tuli minne sattuu eikä yhtää edes kattonu potalle päin. Ei auttanu säänöllisyys, ei muistuttelu eikä mikään. Vasta sitten oppi ja nopeasti kun itselle tuli se hetki.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja Twilight 85:
Aamu on kauhea itku ja huuto jos ehdotan potalle menoa, ei vaan halua. Päivällä kyllä istuu mutta mitään ei tule ja sitten kun kakat on vaipassa niin sitten sanoo, "potalle istumaan". Yhdet aamupissat on tehnyt pottaan ja juhlittiin sitä hampurilaisilla.olen yrittänyt selittää että jos tulee pissa tai kakka pottaan niin saa hienon autotarran, ei auta..

Poika on jo 2v 8kk.

tää on provo tai sitten sun pojalla on joku kehitysvamma. Mun neljästä lapsesta on jokainen ollut kuiva viimeistään 1v 10 kk

Taitaa sulla olla se kehitysvamma...lapset <>ON erilaisia! Kasva edes aikuiseksi.

Mieki oon sitä mieltä, et kokeile suoraan pöntölle... ja jätä vaan kotona ollessa vaipat pois.. hienot pikkarit on yks hyvä houkutin... Äläkä välitä noitten vuoden ikäsenä kuivaks "oppineitten" äideistä... Meiän pojat on kyllä ollu päiväkuivia suht pienestä alkaen, mutta toinen oppi yökuivaks vasta n. 5-vuotiaana. Jokainen menee kehityksensä mukaan..

selittäkääs potalle "opettajat" että miten on mahdollista että meiän kolmesta lapsesta ensimmäinen jätti vaipat pois alle 2-vuotiaana, toinen yli 3-vuotiaana ja kolmas 2,5-vuotiaana? että oisko sillä herkkyyskaudella sit kuitenkin jotain tekemistä tän asian kanssa eikä vaan silä vanhemman sitkeellä koulutuksella?

selittäkääs potalle "opettajat" että miten on mahdollista että meiän kolmesta lapsesta ensimmäinen jätti vaipat pois alle 2-vuotiaana, toinen yli 3-vuotiaana ja kolmas 2,5-vuotiaana? että oisko sillä herkkyyskaudella sit kuitenkin jotain tekemistä tän asian kanssa eikä vaan silä vanhemman sitkeellä koulutuksella?

Ei kun sä et oo jokasen kohalla ollu yhtä tiukkana. Eihän se oo kii ku vanhemmista :whistle:

En tiedä teidän tilanteesta, kuten sanoin, kaksi lastani olen opettanut kuivaksi ja aloite ei lähtenyt lapselta (en siis odotellut mitään herkkyyskautta). Toiselta oppiminen vei pari päivää ja toiselta n. kuukauden. Siinä ainakin näkyi lasten yksilöllinen ero. Lapset olivat myös eri ikäisiä, eli tällä nuoremmalla oppiminen vei vähemmän aikaa.

Ei kannata suuttua, mitä se keneltäkään on pois, jos minä en vaan ole omasta päätöksestä vaippaa enää suostunut pukemaan. Ja kuten sanoin, ensi vuoden kesänä (lapsi on silloin sitten n. 1v 9 kk) jätän vaipan pois ja sitä ei takaisin oteta. Tottakai kauppareissuilla, kylässä ja öisin, mutta kotioloissa vaippa jää pois ja piste. Siivoan niitä pissalätäköitä sitten vaikka 2 vuotta, jos lapsi sitkeästi pissaa housuunsa, veikkaampa, ettei viitsi niin kauaa..

Alkuperäinen kirjoittaja diipadaapa:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
tää on provo tai sitten sun pojalla on joku kehitysvamma. Mun neljästä lapsesta on jokainen ollut kuiva viimeistään 1v 10 kk

:headwall:

Joo että koska teillä on laspet olleet kuiva 1v10kk,ni toki kaikilla?

Mie sanoisin,että kunhan tulee lämpimämmät kelit -varmaan toukokuussa ,niin vaippa pois päivälllä. Meillä on jo 4 ilmiesesti sit myöhään kuivaks oppineita,ja viides(samaa ikää kun aloittajan lapsi) harjoittelee kovaa vauhtia. Välillä menee hyvin,välillä huonommin. Kunhan ulkona kelit vielä lämpenee,niin vaippa jää pois paitsi yövaippaa pitää sit sen aikaa kun tarvitsee. Eiköhän tuo syksyyn mennessä homman hallitse =)

no meil kans alotettii aiemmin poikaa opettaa kuivaksi mut ei siitä oikee vielä mitää sillo kesäl tullu,nyt on pari yötä ollu ilman vaippaa,meni ensimmäisel yöllä pottaan pissal,pidettii se häne huoneessaa lähel sänkyy,sanottii vaan enne nukkumaa menoo et jos heräät yöllä,mene pottaan se on tässä. Toine yö meni täysin kuivana :) Koko päivä oltiin sitte ilman vaippaa,menee kyllä potalle ja kestää autossakin ilman vaippaa mut sit pihal oliki nii kivaa ettei huomannu kertoo et olis tarve päästä pottaan,se pissa sitte tuli housuun,kaikki oppii ajallaan,ei hätää. Pojat taitaa tullu vähän jälkijunassa,mut ollaanhan mekin opittu aikoinaan :) Mun poika on 2v 9kk. Et toi joka väittää et tän ikäne o joku kehitysvammane,ni katos peiliin! Uskaltas joku tul ton päin naamaa sanoo...

Yhteistyössä