(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärsyyntynyt

Vieras
Olen sen verran ärsyyntynyt täällä moniin kirjoituksiin että on pakko heittää vähän kyseenalaistusta sekä mietittävää monille äideille.

Ensimmäinen asia on vauvan/pienen lapsen hoito yökylässä mummolassa, kummilla jne. Täällä monet ovat sitä mieltä ja kirjoistakin lukenut ettei niin saa tehdä koska vauva/lapsi saa siitä traumoja. Kuitenkin samat/monet äidit laittavat lapsensa vanhempainloman päätyttyä siis alle vuoden ikäisenä päivähoitoon palatessaan työelämään. Hoidossa lapsi joutuu olemaan työajasta ja -matkoista riippuen 8-10 tuntia vuorokaudessa 5 päivänä viikossa ja tämä tapahtuu hereilläoloaikaan vieraiden hoitaessa sekä mahdollisesti isoissa ryhmissä. Kumpikohan siis aiheuttaa enemmän traumoja lapselle mummon hoidossa ja sylissä vai päivähoidossa? Pahimmat traumathan lapsi kuitenkin saa siitä jos vanhemmat hoitavat vielä parisuhdettaan tänä aikana kun lapsi/lapset ovat yökylässä.

Toinen asia on ns. kännissä imettäminen. Tästä on laitettu faktaa alkon sivuiltakin, edes 2 promillen humalassa imetys ei vaikuta vauvaan millään tavalla, hänen juomassaan maidossa on erittäin vähän alkoholia. Tätä eivät monet täällä usko. Harva äiti kuitenkaan noinkaan kovassa humalassa vauvaansa imettää (itse olen kyllä imettänyt ravintolaillan jälkeen). Jos joku kokee paremmaksi lypsää maidon pois tehköön niin ja antaa niiden imettää jotka ymmärtävät sen verran matematiikkaa etteivät sekoita prosentteja ja promilleja keskenään. Kovassa humalassa en tietenkään suosittele vauvaa hoitelemaan.

Kolmantena asiana on tuo helvatun itkuhälytin. Minkä takia sen ohjeista ette välitä pätkääkään, muuten kyllä olette tarkkana mikä on vauvalle hyväksi, mutta tuohan on ihan tuulesta temmattu koko metrin varoraja teidän mielestä. Sillä ohjeella valmistaja ottaa vastuun itseltään jos jotain haittaa vauvalle siitä koituu, enkä pidä vähäpätöisimpänä säteilyä sekä oikosulkua, onhan kysessä sähkölaite, toimii se sitten verkkovirralla tai paristoilla. Radiosignaali noissa aika kova on kun naapurinkin puheen kuulee aivan selvästi eli kantomatkaa löytyy. Jos ei tuo säteily pelota niin laita ihmeessä kännykkäkin vauvan vaunuihin pään viereen...

Tuskin kukaan haluaa olla huono äiti lapselleen mutta miettikää omia tekojanne ennen kuin syyllistätte muita äitejä. Neuvoja on hyvä kuunnella ja niistä voi ottaa opikseenkin mutta syyllistäminen ei yleensä johda mihinkään. Mikä sopii toiselle perheelle ei välttämättä sovi toiselle. Rakastakaa niitä lapsianne ja puolisoanne ja käyttäkää maalaisjärkeä elämässänne.

No, matikan tunneilla olet käynyt, mutta mitenkäs psykologian laita? =)

Useinhan täällä kritisoidaan sitä, että parin kuukauden ikäisiä jätetään yöhoitoon ja perustellaan sillä, ettei niin pienet kaipaile perään. Tosiasia kuitenkin on, että juuri noin pienelle hoitoon jättäminen pitkäksi aikaa on vahingollista. Juuri se ikä, jolloin lapsi ei vielä ""osaa"" ikävöidä on ratkaisevinta. Vuosikkaat jo muistavat vanhempansa koko pitkän hoitopäivän ja luottavat siihen että hoitopäivä loppuu joskus. Tässä vaiheessa hoitoon jättäminen ei ole siksi niin vahingollista. Varmasti moni haluaisi hoitaa lastaan pitkään kotona, että lapsi saisi omassa tahdissaan irtautua symbioottisesta suhteestaan vanhempiinsa, mutta perheen taloudellinen tilanne ei sitä aina kestä.

En jaksa nyt tyhjentävästi perustella enkä alan tutkimuksia referoida. Jokainen tekee minkä oikeaksi näkee.

Mitäs mam sanoo siihen jos kuukauden ikäinen vauva joutuu vaikkapa sairaalahoitoon ja täten olemaan ilman vanhempien jatkuvaa läsnäoloa? Tuleeko vauvalle tästä pahojakin traumoja? Vai onko eroa sillä että vanhemmat vievät vauvan hoitoon tai että se joutuu olemaan erossa heistä? Henkilökohtaisesti en usko vauvan saavan kummassakaan tapauksessa mitään traumoja.

Mutta eikös me joskus saataisi olla ihan äitejä? En aio olla psykologi, matemaatikko, lääkäri enkä lastentarhanopettaja lapselleni. Olen syli ja hoitaja, joka parhaansa hoidossa ja kasvatuksessa tekee. Minulla on äitinä myös oma elämä ja tunnustan, että saan äitinä tehdä virheitä. Äitinä oleminen on minulle suhteellisuuden ja rajallisuuden oivaltamista: hoitaa, kasvattaa ja ohjata voi monella tavalla ja täydellistä äitiyttä ei siten ole.

Niin, ei tosiaan tarvitse olla matemaatikko tai tsykolgoi. Mutta mua kanssa ärsyttää se, että naiset eivät ymmärrä yksinkertaista matikkaa eli mikä ero on prosenteilla ja promilleilla! Ei tietenkään voi suositella kännissä hoitoa koska tapaturmariski kasvaa, mutta imettäminen muutaman viinilasillisen jälkeen..

Hyvä ap!

äidit tahtoo myös joskus olla ihan vaan naisia.. Luulisin.. Silloin on ihan kiva viedä muru tuttuun,turvalliseen,rakastavaan hoitoon ja itse päästää höyryjä pihalle.

Hyvää NAISTENPÄIVÄÄ!!

Taitaa kuitenkin olla niin, että suurimassa osassa itkuhälyttimien ohjeissa ei suositella metrin etäisyyttä vauvaan joten turha heti yleistää ettei ohjeita noudateta.

Ja mistä ap tietää, että häläreiden vaunuihin laittajat moralisoivat muista asioista täällä. Aika karkeata yleistystä ja sanojen laittoa toisten suuhun...

Ja jos on matemaatiikko/psykologi niin luultavasti tieto perustuu faktoihin eikä äidilliseen ""maalaisjärkeen"".

Ero mikä ero. Elämä ei läheskään aina ole oikeudenmukaista, joskus eroon joutuu pakostakin (esim. sairaala, kuolemantapaukset).

Tästä aiheesta on täällä käyty loputonta keskustelua ja aina esitetään samoja kysymyksiä, joilla vuosikausien seurantatutkimusten tulokset muka vesitetään. Tutkimusta on tehty kehityspsykologian ja aivotutkimuksen saralla, enkä yksinkertaisesti voi tässä kaikkia tutkimuksia referoida enkä tuloksia tyhjentävästi perustella.

Tutkimustuloksia saa ja pitääkin kyseenalaistaa. Jos kiinnostusta riittää, tarttukaa alan opuksiin.

Miks ihmeessä luette tätä palstaa, jos noin käypi ärsyttämään. Kait asioista saa keskustella (välillä kiivaastikin) ja tuoda omat mielipiteensä esille. Sehän just tekeekin näist keskusteluista mielenkiintoista.

Halusin kirjoituksellani herättää ajatuksia ja keskusteluakin. Moni selkeästi ymmärsi pointtini, toisiin taisi kalikka kolahtaa...

Sanoja en ole kenenkään suuhun laittanut. Tätä palstaa seuranneena olen kiinnittänyt näihin asioihin huomiota jopa melkein ärsyyntymiseen asti.

Mam: mielestäni noilla kommenteilla syyllistät äitejä jotka vauvan hoitoon vievät sekä niitä jotka pakosta erossa heistä joutuvat olemaan. Itse en ole huomannut traumoja tai kehityksessä eroa lapsilla jotka ovat vauvana hetkiä erossa vanhemmista olleet. Minusta on ihanaa viedä lapset mummolaan jossa heitä ylihemmotellaan ja viettää aikaa välillä ilman niitäkin, en tunne huonoa omaatuntoa siitä sillä tiedän rakastavani lapsiani sekä he tietävät sen myös.

Oikein hyvää naistenpäivää kaikille!

En missään nimessä syyllistä ketään, joka lasta vie hoitoon. Myös minä jätän lastani hyvillä mielin hoitoon.

""Hoidossa lapsi joutuu olemaan työajasta ja -matkoista riippuen 8-10 tuntia vuorokaudessa 5 päivänä viikossa ja tämä tapahtuu hereilläoloaikaan vieraiden hoitaessa sekä mahdollisesti isoissa ryhmissä. Kumpikohan siis aiheuttaa enemmän traumoja lapselle mummon hoidossa ja sylissä vai päivähoidossa?""

Mielestäni tuo alkuperäisen kirjoitus oli syylistävämpi kuin omani. Minähän kävin jopa puolustelemaan niitä, jotka menevät töihin vanhempainloman jälkeen. Pointti oli siinä ettei voi verrata parin kuukauden ikäisen ja vajaan vuosikkaan hoitoon jättämistä. Ne ensikuukaudet ovat perusturvallisuuden kehittymisen suhteen tärkeitä. Tämä on vallitseva paradigma psykologiassa enkä jaksa sitä sen enempää perustella.

Näillä palstoilla on mahdotonta käydä kovin syvällistä keskustelua. Loputtomasti saisi sanavalintojaan miettiä, sillä aina toiset ymmärtävät/haluavat ymmärtää väärin.

Suhun ainakin kolahti ;-) En edes saanut aikaan mitään tappelua eikä se ollut tarkoituskaan. Suurin osahan on ollut kanssani paljolti samaa mieltä.

Tarkoituksenani ei ollut todellakaan ketään syyllistää mistään vaan nimenomaan herättää ajatuksia sekä saada teitä äitejä miettimään asioita eri kantilta. Kaikki ei todellakaan ole niin mustavalkoista. Tekstejä on hyvä välillä kirjoittaa myös kärjistetysti jotta viesti menee helpommin perille.

Olen aika lailla samaa mieltä ap:n kanssa.

On niin helppoa olla ottamatta viunaa tai viemättä hoitoon, varsinkin jos ei ole mahdollisuuksia saada sitä omaa aikaa. Sitten omaan elämään katkeroituneena on ihanaa jeesustella muille ja tuomita saunakaljan ottajat. Samaan aikaan naureskellaan niille, jotka pitävät esim. säteilyä, kemikaaleja tai melusaastetta haitallisena vauvalle ja käsketään noudattamaan maalaisjärkeä.

Suomessa on niin syvään juurtunut tuo käsitys, että vain ja ainoastaan viina ja tupakka (ja tietysti lapsille yökylä) ovat pahasta. Mistään muusta ei sitten olekaan vaaraa.

""Tekstejä on hyvä välillä kirjoittaa myös kärjistetysti jotta viesti menee helpommin perille. ""

Mutta miksei vaan voi hyväksyä sitä että toisenkin ""viesti"" voi olla ihan yhtä arvokas.. Miksei anneta ihmisten olla ihan sitä mieltä kuin lystää.

Minäkin ärsyynnyn välillä. Mutta mielestäni jokaisella on kuitenkin oikeus omaan mielipiteeseen ja vapaus toimia valitsemallaan tavalla.

Jokainen meistä varmasti äitinä yrittää parhaansa mutta vertaistukijana, ainakaan elleissä, ei.

Tuntuu että jokainen sanoo; ""jokainen saa tehdä tavallaan"", mutta silti se toisen tapa ja mielipide ärsyttää!? Kuten aloittajaakin ärsyttää.

Ensimmäiseen; Henkkoht. en ymmärrä miksi pitää viedä 2 kk ikäinen yöhoitoon. Ehkä en ymmärrä sitä siksi, että meillä se ei tulisi kysymykseen a. koska siihen ei ole tarvetta, b. en ikävältäni pystyisi nukkumaan.
Parisuhdetta me pystymmt hoitamaan esim. yhteisillä harrastuksilla, ravintolaillallisilla tms.
Viihteelläkin olemme käyneet, eri aikaan. Vauvamme on kohta 5 kk.
Ja en aio lastani laittaa hoitoon alle vuoden ikäisenä, aikaisintaan 1,5 v. Tiukkkaahan se tekee kyllä, mutta pankin kanssa on aina lainanmaksut soviteltavissa. Minä olen mielummin sen reilu puolivuotta pidempään kotona ja maksan sitten asuntolainaa hetken kauemmin.
SILTIKÄÄN, en tuomitse niitä jotka tekevät toisin.

Toiseen;
ns. kännissä imettäminen. Itse ajattelen niin, että kun olen juonut sen verran etten ajaisi autolla, en myöskään imetä. Moraalini ei vain anna periksi että imettäisin lasta edes hiprakassa, saati humalassa, välittämättä sen enempää sen vaarallisuudesta tai vaarattomuudesta.
Mutta, en tuomitse niitä jotka tekevät toisin.

Kolmanteen;
itse en pidä itkuhälytintä vaunuissa. A. en näe sitä tarpeellisena, b. koska ohjeissa neuvotaan olla tekemättä niin.
Kuten jossain ketjussa joku kirjoitti, ""jätätkö käyttämättä turvavyötä vain koska sitä neuvotaan käyttämään"".
Eli otan elämässä riskejä, kyllä. Mutta uskon myös niin, että ohjeita ei ole tehty kenenkään kiusaksi vaan siksi, että joskus on käynyt jotain minkä takia opastetaan tekemään niin, että riski vältettäisiin.
Mielestäni ei myöskään ole yhtään sen vaikeampaa jättää hälytintä metrin viereen vaunuista kuin työntää se koppaan joten jätän viereen.

Mutta jos joku haluaa tuon riskin ottaa, niin minä olen aika jäävi siinä asiassa moralisoimaan.

Hih, musta on aina hauska lukea edellämainittuja kommentteja. Miksihän minusta tuntuu että minun elämäni on omaasi paljon aurinkoisempaa ""nipoilustani"" huolimatta (siis viestistäsi päätellen)

Kaikki täällä on nipoja,eri asioissa vaan.
Itse vein poikani yöhoitoon 2kk,en vie päiväkotiin kuin 2v, en käytä itkuhälytintä koska poju on aina lähettyvilläni nukkuessaan,kokeiltiin velliä 2kk ja nyt maistellaan soseita 3kk. Aion ostaa istuimen selkä menosuuntaan, en hoida humalassa, en anna poikaa myöskään humalaisen syliin.

Silti olen onnellinen,poika on onnellinen, parisuhde toimii (tätä ei tarvitse ulos lähteä parantamaan vaan baariin menimme ryyppäämään,aivan r-y-y-p-p-ä-ä-m-ä-än..hyi hyi..). En voisi toivoa enempää, en elää parempaa elämää.

Mistäs täällä keskusteltaisiin, jos ei näistä ikuisuuskysymyksistä, kuten : imetys ja sen kesto, korvikkeet, soseiden aloitus, hoitoon vienti, itkuhälytin, alkoholin nautiskelu (siis tolkuton ryyppääminen =D=D=D),
tupakointi, sauna( pyhä asia) ja mitäs muuta...no vaipat ainakin...
Pittäähän sitä immeisten keskustella, öh, no aikamoista väittelyä välillä on, mutta saapahan nauraa =D

Yhteistyössä