ei se että omat pyhät menee v****ks mut se että muidenkin mun takia....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riivinrauta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Riivinrauta

Aktiivinen jäsen
21.01.2007
4 454
0
36
Niin kun rupesin tänään miettimään näitä mun töitä.
Oon siis kaupassa töissä, mies tekee tehtaalla pelkkää päivävuoroa.

Mä olen melkein joka lauantai töissä, mies likan kans kotona.
Aina jos on jotain juhlia tms. niin nehän on pyydettyjä vapaita ja sen lisäks ei paljoo ylimääräsiä viikonloppu vapaita olekkaan.

Mä olen kattonu vähän jo jotain töitä vaikka jostain pankista tai vakuutusyhtiöistä... semmosta duunia mitä ei tehtäis viikonloppuisin.

Mut sit toisaalta toiveenani olis oipskella kätilöks jossa työvuoroja on sitten ihan milloin vaan.
Mutta ole itekseni pähkäilly että mä tekisin sitä hommaa mielummin vaikka sitten työvuorot olis mitä oli kun sitä homma täytyy todellakin tehä silloin kun niitä synnyttäjiä on.
Kauppojen ei mun mielestä tarvis olla edes lauantaisin auki... eikä nuin pitkään viikollakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No selkeesti olet jo väärällä alalla :xmas: hyvinhän sulla on asiat, jos ei ole sunnuntai- eikä yövuoroja.

Joo no tätä ennen tein töitä ruokaravintolassa joten parannusta työaikoihin on tullut mut tykkäsin siitä ravintolahommasta enempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Niin kun rupesin tänään miettimään näitä mun töitä.
Oon siis kaupassa töissä, mies tekee tehtaalla pelkkää päivävuoroa.

Mä olen melkein joka lauantai töissä, mies likan kans kotona.
Aina jos on jotain juhlia tms. niin nehän on pyydettyjä vapaita ja sen lisäks ei paljoo ylimääräsiä viikonloppu vapaita olekkaan.

Mä olen kattonu vähän jo jotain töitä vaikka jostain pankista tai vakuutusyhtiöistä... semmosta duunia mitä ei tehtäis viikonloppuisin.

Mut sit toisaalta toiveenani olis oipskella kätilöks jossa työvuoroja on sitten ihan milloin vaan.
Mutta ole itekseni pähkäilly että mä tekisin sitä hommaa mielummin vaikka sitten työvuorot olis mitä oli kun sitä homma täytyy todellakin tehä silloin kun niitä synnyttäjiä on.
Kauppojen ei mun mielestä tarvis olla edes lauantaisin auki... eikä nuin pitkään viikollakaan.

Totta puhut noitten aukioloaikojen suhteen!Tai jos lauantaina olis auki niin olis vaikka siihen yhteen saakka niin kuin oli joskus aikoinaan.Ja sunnuntait olkoon pyhityttyjä lepopäiviä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Veeti:
Mikäs valitus siitä tulis kun kätilöksi ryhtyisit ja tekisit 3-vuorotyötä?ja oletko varma että pääsisit koulutukseen?

No ei vituttais niin kauheesti olla töissä kun sillä työllä on ihan oikeesti merkitystä että mä olen töissä.
Kuten sanoin jo... mun mielestä kauppojen ei tarvis olla noin paljon auki kuin mitä ne nyt on.
Mut sairaaloiden täytyy olla auki ihan koko ajan ja avun saatavilla.

Miksi uskoisit että en pääsis koulutukseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Se on ihan miten sitä itse suhtautuu :) mä taas innosta piukeena otan vastaan työn, jota voin tehdä iltaisin ja viikonloppuisin.

No mä en koska se on ainoota aikaa perheen olla yhdessä kun miehellä jatkuvaa päivätyötä.

Ja suhtautuisin siinä kätilön hommassa kyllä paremmin noihin työaikoihin.

No jaa, mun lapset kulkis sit varmaan kauheissa lumpuissa. Mä nimittäin ostan kaikki vaatteet, astiat, sisustustavarat ja viikon ruuat viikonloppuisin. Arki-iltoina en kauppaan jaksa lähteä. Ensinnäkin olen itse kotona vasta viiden jälkeen jos haen lapset, muussa tapauksessa usein vasta seitsemän jälkeen jopa kahdeksan maissa; siinä ei ostoksille yksinkertaisesti ehdi.

Ja jos lauantait olis lyhyttä päivää auki, huonosti kävis sittenkin, nimittäin tykkään nukkua viikon väsyjä pois lauantai-aamuisin, mä en siis kerkeis yhtään mihinkään.

No noiden pääasiallisten työaikojen palvelemiseksi, kauppojen pitäisi olla auki 7-9 ja sitten 14-21 arkisin. Ja lauantait ja sunnuntait kokonaan. Näinhän lyhennettäisiin monta tuntia sitä arkiaukioloa. Eikö niin?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
No jaa, mun lapset kulkis sit varmaan kauheissa lumpuissa. Mä nimittäin ostan kaikki vaatteet, astiat, sisustustavarat ja viikon ruuat viikonloppuisin. Arki-iltoina en kauppaan jaksa lähteä. Ensinnäkin olen itse kotona vasta viiden jälkeen jos haen lapset, muussa tapauksessa usein vasta seitsemän jälkeen jopa kahdeksan maissa; siinä ei ostoksille yksinkertaisesti ehdi.

Ja jos lauantait olis lyhyttä päivää auki, huonosti kävis sittenkin, nimittäin tykkään nukkua viikon väsyjä pois lauantai-aamuisin, mä en siis kerkeis yhtään mihinkään.

Niin no... mä uskon että jos nyt vaan tilanne olisi se että kaupat olis auki vaikka niinkin kuin joku tuossa aikasemmin ehdotti niin kyllä ihmiset kävis ne kauppa reissunsa silloin kun kaupat on auki.
Sitä on nyt vaan niin totuttu näihin aukioloihin että ei haluaisi edes ajatella että mitäpä jos...

[quote="Riivinrauta]
Niin no... mä uskon että jos nyt vaan tilanne olisi se että kaupat olis auki vaikka niinkin kuin joku tuossa aikasemmin ehdotti niin kyllä ihmiset kävis ne kauppa reissunsa silloin kun kaupat on auki.
Sitä on nyt vaan niin totuttu näihin aukioloihin että ei haluaisi edes ajatella että mitäpä jos...
[/quote]

Niimpä, siinä vain kävisi niin, että ihmiset ostaisi paljon vähemmän. Ja henkilökuntaa vähennettäisiin, kun kaupat ovat vähemmän auki, ja kauppa ei olisi niin kannattavaa. Huomattavasti vähemmälläkin voi tulla toimeen tiedätkö. Lapsilla olisikin 10 t-paidan sijaan 3.

Ja minä olen kuule elänyt aikaa, kun kaupat ovat menneet arkisin kiinni klo 18.00 ja lauantaisin klo 13.00. Silloin todellakin ostettiin huomattavasti vähemmän. Kyse on siis 70-luvusta. Taitaisi muutama kauppa mennä kannattamattomana ihan kiinnikin. Lukemattomien ihmisten työpaikat menisivät. Ei pelkästään kaupassa, vaan niissä paikoissa, joissa myytävää valmistettaisiin.

Taitaisin minäkin sitten viikonloppuna leipoa leipää ja pullaa, sen sijaan että ostaisin ne valmiina. Ja taitaisipa tuo ompelukonekin laulaa, ja muokata ja korjata vaatteita enemmän, kun ei kauppaan ehtisi.

Tämän kaiken kun ehtisi tekemään viikonloppuna, kun kaupat ovat kiinni :D

Ja lisään vielä edelliseen, että ei se meidän perheen työaikoihin vaikuttaisi mitenkään se kauppojen aukiolo. Niimpä sitten joku ilta raahaisin väsyneitä poikia kauppaan hoitopäivän jälkeen, ja yrittäisin ostaa sen reilun 100 euron lastin, koska toista kertaa ei kauppaan pääsisi. Tai yrittäisin ehtiä lauantaina kauppaan, jossa olisi nykytilanteeseen verrattuna aivan hervottomat ruuhkat. Esim. meidän lähikaupassa on 3 kassaa, kun aikoinaan siellä 70-luvun kaupassa oli muuten 7 kassaa, nyt samassa liikkeessä 2 kassaa. Oli lihatiski ja juustotiski, ne palvelutiskithän on nykylähikaupoista kadonneet. Ja henkilökuntaa siis paljon enemmän kuin tämän päivän kaupassa.

Ja minä ostan ruuat edelleenkin 90 prosenttisesti lähikaupasta.

Mä muistan kuinka meidän lähi Elannossa oli 80-luvun alussa vielä liha-,juusto- ja leipätiski erikseen...

Jos ihan totta puhutaan, niin olisi aivan kohtuullista pohtia mikä on järkevä kauppojen aukioloaika.

Minun mielestäni ei ole mitään mieltä lähteä raahaamaan hoitopäivän jälkeen väsynyttä jälkikasvua sinne kauppaan jos ei ole aivan pakko.

Tuli muuten mieleeni, että jos kauppojen ei tarvitse olla auki viikonloppuisin, niin pistetäänpäs kaikki netti kiinni. Siellä istuu nyt tälläkin hetkellä erilaisissa firmoissa porukkaa päivystämässä, että kaikki toimii. Eihän me varmaan nettipankkeja, keskustelupalstoja, nettikauppoja jne. tarvita sitten silloin, kun kaupat ei ole auki. Ja todellakin, että kaikki toimii tarvitaan sitä henkilökuntaa sielläkin. Eikä tosiaankaan näitä palveluita ole pakko hoitaa tämmöisiin kummallisiin aikoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Tuli muuten mieleeni, että jos kauppojen ei tarvitse olla auki viikonloppuisin, niin pistetäänpäs kaikki netti kiinni. Siellä istuu nyt tälläkin hetkellä erilaisissa firmoissa porukkaa päivystämässä, että kaikki toimii. Eihän me varmaan nettipankkeja, keskustelupalstoja, nettikauppoja jne. tarvita sitten silloin, kun kaupat ei ole auki. Ja todellakin, että kaikki toimii tarvitaan sitä henkilökuntaa sielläkin. Eikä tosiaankaan näitä palveluita ole pakko hoitaa tämmöisiin kummallisiin aikoihin.

Tummennettua kommentoisin. Tää on muuten totta. Itse olen töissä Firmassa jossa istuu "jelppareita" melkein ympäri vuorokauden just valvomassa että nettiyhteydet toimii, myös yöllä.

Yhteistyössä