Ei se joulu mun mielestä vaadi jotakin aivan älyttömyyksiä vaan eikö se yhdessäolo perheen kanssa ole aika tärkiää?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Sori pientä tilitystä mun sairastamisesta eli jos ei kiinnosta niin lopeta lukeminen tähän.

Kävin vuonna -04 läpi syöpähoitoja toistamiseen ja olin todella heikossa kunnossa välillä. Likka oli hoitojen alkaessa alle vuoden. Lääkärille esitin toiveen, että saisin olla kotona likan synttärien aikaan ja se järjestettiin. Samoon jouluna sain olla kotona. Eihän musta paljon mihinkään ollut, mutta sai olla kuitenkin kotona. Uusivuosi meni sitten sairaalassa, mutta mitäpä tuon väliä.

Eihän sen joulun tarvitte olla suurta kulutusjuhlaa, lahjoja pitää olla paljon, ruokia "miljoonaa" sorttia, koristelut tyyliin joka vuosi uudet jne. Joskus riittää vain se, että saa olla kotona rakkaitten kanssa ja olla ihan rauhassa.

Täällä kun jotkut voivottelee ettei saa yhtään joulua laitettua. No eiköhän aika monilla ole joulukoristeeta viime vuosilta ja niillä saa jo paljon aikaan. Vaikka ei kuusta saisi, niin niitä palloja voi ripustella jonnekin muualle. Kaivella kaapeista jos löytyys askartelutarvikkeita niin lapset voi tehdä joulukoristeeta. Joulunakin pitää syödä joten ostaa vain sitten vähän jouluusempia ruokia eikä aina tarvitte olla monen kilon kinkkua. Lapset voivat tykätä lahjana jostakin todella halvasta jota aikuunen ei niin arvosta.

Mutta eikös se joulun tärkeen ajatus pitääsi olla yhdessäolo. =) Älkääkä unohtako kattoa Lumiukkoa kakkoselta aattona. =)

Mä olen kyllä tässä asiassa samaa mieltä. Mua kans tavallaan harmittaa että joulusta on tullut sellanen kulutusjuhla. Tai on kai se sitä jo pitkään ollutkin.
Mut mulle ainakin on tärkeintä olla lasten ja vaimon kanssa, koska muutoin joudun työn takia niin paljon pois kotoa olemaan.
Joskus jo syksyllä kun vaimo kysy että mitä mä haluan joululahjaks, sanoin että yhteistä aikaa.

Samaa mieltä miekin. Mut miulla tuo meinaa mennä vähän yli aina, vaikka ajattelisin että nyt tänä vuonna ei sitten mitään kummempia laitella tai ostella..No, kotiin ei paljoa oo laitettu ikinä, samat vanhan kyntteliköt ja nyt on pari tonttua keittiön ikkunassa, leivinpaperista leikattuja lumihiutaleita..mut lahjat, mie tykkäisin ostella kaikille jotain kivaa, miettiä sopivaa..lapset on kaikista "pahimmat" siinä mielessä..aina pitää jossain vaiheessa alkaa rajottamaan. Ja vanhempani on kans tärkeet, niille haluaisin ostaa jotain kivaa ja tarpeellista.

No, ei nää meijän lahjat jonkun mielestä oo ees paljon, mut omasta mielestä alkaa menemään vähän liiallisuuksiin.
Ja kyllä, se yhteinen aika ois kaikista tärkeintä.

Kyllä, yhteinen aika on nimenomaan tärkeintä.
Mutta mä tykkään myös hössöttää, leipoa, laittaa ja koristella kotia. Ripustella jouluvaloja- ja verhoja, ostaa lahjoja jne. Me ostetaan lapsille leluja vain synttäreinä ja jouluna (hyvin harvoin muulloin), ja jouluna tulee sitten ostettua enemmän. :)

En varmasti katso Lumiukkoa. Yhdessä olo on tietenkin tärkeintä, sehän nyt on selvää. Mutta just tänään miehen kanssa puhuttiin, että olisi tekopyhää jos ei olisi yhtään laittaa rahaa jouluun ja silti vaan väittäisi ettei se raha mitään meinaa. Koska kyllä mua surettaisi jos ei olisi varaa ostaa lapselle lahjaa tai pitäs joulu syödä hernekeittoa.

Muuten samaa mieltä, mutta olen jo useita vuosia miettinyt, miksi joulu ei tunnu enää samalla tavalla joululta kuin ennen. Ja syy on niinkin yksinkertainen kuin se, että en enää pahemmin jouluun valmistaudu. Joskus kauan sitten aloitin hyvissä ajoin kevättalvella joululahjojen tekemisen. Etsin kaavoja ja neulemalleja, kävin kangas- ja lankakaupoissa. Siskon lempikuosi löysi tiensä yöpaitaan, lankomiehen harrastus tiensä ulkoiluasuun, äidin lempiväri villatakkiin ja smurffit ja nallepuhit tiensä lasten collegepukuihin. Tupsut, hapsut ja napit pipoihin, kaulahuiveihin ja lapasiin. Nyt menen kauppaan, ostan lahjat, laitan ruuat ja joulu on siinä :/

Tiedän, Joulu tulee vähemmälläkin...
Neljä vuotta sitten pojalla oli RS virus, jouduimme sairaalaan viikoksi, poika oli puolen vuoden. Kotiin pääsimme aatonaattona. Ja Joulu oli siinä. Tietenkin mies oli laittanut sen mitä oli ehtinyt. Mummi leipoi kakun, kummitäti toisen, mamma paistoi kinkun.

meillä on samat joulukoristeet ollu monen monta vuotta ja pysyy..muutaman ehkä uuden ostetaan.Lasten askartelut on uusia joka vuosi ja niillä pärjää jo pitkälle.Jouluruuassa on tärkein se kinkku,joku kala ja laatikot.
Voishan se joka vuosi vaihtaa jos niin haluaas,mutta ku ei halua..

Musta tuntuu että joulu on niinkuin moni muukin asia nykyisin.. Suorittamista..
Vähän sitä että "onpas paremmin kuin naapurilla".. Toivottavasti joku tajuaa mitä tarkoitan.. :)

Itsellä samat kuviot kuin ennenkin, onneksi on pysynyt "jalat maassa" tääs kulutus-kerskahysteriassa.. :D
Ei hurjan montaa lahjaa eikä ihan kaikkia jouluruokia tarjota, miksipä pitäisi.. Parasta on että lapsilla on jokunen avattava lahja. Ihaninta ehkä seurata 3,5v:n joulupukin odotusta, tuleekohan se vai ei.."ei haittaa vaikka kävis yölläkin.. ":xmas: :)

Hyvää joulua kaikille!

Yhteistyössä