Ei se nyt niin hankalaa ole tehdä kaikkia leipiä itse.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras

Maaliskuun alussa päätin, että olen sen kuun ostamatta leipää. Ajattelin, että siitä tulee turhan stressaavaa, kun on pieniä lapsia ja mua väsyttää ja kaikki on levällään. Mutta ei se ollutkaan niin, se leipominenhan on kaiken lisäksi vielä niin terapeuttistakin :D

Ruisleipää ollaan kyllä nyt maaliskuun alun jälkeen ostettu kaksi kertaa, mutta sitäkin pitäis taas leipoa itse.. se vaan vie niin pitkän ajan, että ei muka ehdi :D Ja varrasleipää kerran, en tiedä saisinko sitä kotikonstein täällä kuivatettua.

Niin että suosittelen :p Saa tuoretta leipää, terapeuttista tekemistä kun alustaa taikinaa ja lapset voi laittaa pyörittelemään sämpylöitä. Rahallisesti en osaa sanoa, että onko mitään vaikutusta, mutta ainakin sekajätettä tulee paljon vähemmän kuin kaupan leipien kanssa :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Maaliskuun alussa päätin, että olen sen kuun ostamatta leipää. Ajattelin, että siitä tulee turhan stressaavaa, kun on pieniä lapsia ja mua väsyttää ja kaikki on levällään. Mutta ei se ollutkaan niin, se leipominenhan on kaiken lisäksi vielä niin terapeuttistakin :D

Ruisleipää ollaan kyllä nyt maaliskuun alun jälkeen ostettu kaksi kertaa, mutta sitäkin pitäis taas leipoa itse.. se vaan vie niin pitkän ajan, että ei muka ehdi :D Ja varrasleipää kerran, en tiedä saisinko sitä kotikonstein täällä kuivatettua.

Niin että suosittelen :p Saa tuoretta leipää, terapeuttista tekemistä kun alustaa taikinaa ja lapset voi laittaa pyörittelemään sämpylöitä. Rahallisesti en osaa sanoa, että onko mitään vaikutusta, mutta ainakin sekajätettä tulee paljon vähemmän kuin kaupan leipien kanssa :xmas:

miten niin vähemmän sekajätettä. M ainki käytän uudelleen ne leipäpussit.

minäkin tein ennen ihan kaikki leivät itse. Jostain syystä en enää, tekosyitä löytyy. Mutta sen voin sanoa että pitkän pennin säästäisi kun tekis itse. miten muuten leivot ruisleivän ja leivin vai sähköuunissa?

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Ei meille ainakiaan tule leipoessa mitään sekajätettä (ja leipäpussitkin menevät energiajakeeseen). Mitä käyttöä sinulle on leipäpusseina? (Älä pliis vastaa että paskavaipan kääreenä...)

No vaikka sen leipäpussin käyttää uudelleen, niin niitä muovisia leipäpusseja tulee koko ajan lisää ja lisää, kun ostaa lisää leipiä. Kuka ne saa kaikki käytettyä? Ja siinä vaiheessa, kun ne menevät rikki, ne joutuu laittamaan kuitenkin sekajätteeseen. Ellei sitten riivi niitä nauhoiksi ja laita sekajätteeseen. Mutta totta kai siitä tulee vähemmän sekajätettä kun leipoo leivät itse, eikä aina osta uutta leipää uudessa (muovi)pussissa, kun ei niiden vanhojen pussien kanssa voi mennä sinne kauppaan ja ostaa suoraan niihin leipää. Leipomosta saattaa saada säkkimyynnillä joskus kyllä leipiä, mutta nyt oli kyse kaupan leivistä :)

Jauhopussin mä sen sijaan voin laittaa joko keräykseen tai käyttää takkaan sytykkeenä. Energiajae keräystä täällä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Ei meille ainakiaan tule leipoessa mitään sekajätettä (ja leipäpussitkin menevät energiajakeeseen). Mitä käyttöä sinulle on leipäpusseina? (Älä pliis vastaa että paskavaipan kääreenä...)

leipäpussiin pakatan eväät retkille esim.
Ne laipäpussit mitä on jäänyt kaupasta ostetuista leiivstäon helppo käyttää uudelleen niihin itse leivottujen leipien pakkaamiseen.
samaa pussia voi käyttää monta kertaa. Myös pienet hedelmäpussit käyvät laipie pakkaamisen

Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Teeks sie muuten leipäkoneella vai ihan vaan uunissa? Me kans tehdään paljon sämpylöitä ja patonkeja ja just vaaleaa leipää.
Ruisleipää en oo uskaltanu.

Ihan vaan uunissa, ei ole leipäkonetta. Ruisleipä tulis kyllä parempana jos olis oikea leivinuuni, mutta ei voi mitään :/ Ei ne kaikki kaupankaan ruisleivät oo ihan leivinuunitasoisia :D

Ne laipäpussit mitä on jäänyt kaupasta ostetuista leiivstäon helppo käyttää uudelleen niihin itse leivottujen leipien pakkaamiseen.
samaa pussia voi käyttää monta kertaa. Myös pienet hedelmäpussit käyvät laipie pakkaamisen

No joo, mutta kai sä nyt kuitenkin pystyt ymmärtämään sen, että vaikka niitä pusseja voi käyttää uudelleen, lopulta ne joutuu laittamaan rikkinäisinä sekajätteeseen ja niitä tulee muutenkin niin paljon, jos ostaa ison perheen leivät koko ajan kaupasta, että niitä ei millään saa uusiokäytettyä kaikkia edes sen vertaa?

Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Teeks sie muuten leipäkoneella vai ihan vaan uunissa? Me kans tehdään paljon sämpylöitä ja patonkeja ja just vaaleaa leipää.
Ruisleipää en oo uskaltanu.

Ihan vaan uunissa, ei ole leipäkonetta. Ruisleipä tulis kyllä parempana jos olis oikea leivinuuni, mutta ei voi mitään :/ Ei ne kaikki kaupankaan ruisleivät oo ihan leivinuunitasoisia :D

No ei oo ei.. :x

Anoppilassa olis leipäkone seissy ties kuinka kauan käyttämättömänä. Saiskohan sen lainaan. Vaik ne perii siittä kuitenkin vuokran.. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minäkin tein ennen ihan kaikki leivät itse. Jostain syystä en enää, tekosyitä löytyy. Mutta sen voin sanoa että pitkän pennin säästäisi kun tekis itse. miten muuten leivot ruisleivän ja leivin vai sähköuunissa?

Niin en kyllä leipiä perheellemme kyllä itse tekisi. Sämpylöitä ehkä ainoastaan. Taitaa tulla halvemmaksi silloin katsos ostaa. Onneksi leivinuunilla saa samalla mökinkin lämpöiseksi:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin en kyllä leipiä perheellemme kyllä itse tekisi. Sämpylöitä ehkä ainoastaan. Taitaa tulla halvemmaksi silloin katsos ostaa. Onneksi leivinuunilla saa samalla mökinkin lämpöiseksi:)

Kustannuksia en todellakaan ole laskenut, mutta roskaa tulee vähemmän ja saadaan tuoretta luomuleipää ja ilman lisäaineita :D

Leivinuunista unelmoidessa :)

No joo, mutta kai sä nyt kuitenkin pystyt ymmärtämään sen, että vaikka niitä pusseja voi käyttää uudelleen, lopulta ne joutuu laittamaan rikkinäisinä sekajätteeseen ja niitä tulee muutenkin niin paljon, jos ostaa ison perheen leivät koko ajan kaupasta, että niitä ei millään saa uusiokäytettyä kaikkia edes sen vertaa?

Mihin sä Metsänpeitto pakkaat ne leipomas sämpylät? Ku mä laitan ne pakastepusseihin ja tuntuu että niitä menee rullatolkulla, ihan hirvittää..

Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Mihin sä Metsänpeitto pakkaat ne leipomas sämpylät? Ku mä laitan ne pakastepusseihin ja tuntuu että niitä menee rullatolkulla, ihan hirvittää..

No mä olen säilyttänyt niitä leipäpusseja aikaisemmin ostetuista leivistä, ja niihin oon pakastanut. Tai sitten jos jostain syystä meillä on hedelmäpusseja, vaikka aika harvoin niitä tulee otettua :) Usein oon kyllä vaan laittanut kaikki sämpylät isoon (puhtaaseen) muovipussiin, ja sitten ottanut sieltä aina vaan muutaman kerrallaan huoneenlämpöön sulamaan tarpeeksi pitkän aikaa ennen kun on ajatus syödä niitä. Yleensä leivon ½-1½ viikon leivät kerralla. Joskus oon säilyttänyt leipiä (käyttämättömässä :D ) bioskapussissa, mutta se ei ole kauhean hyvä idea, koska ne kuivuu siellä helposti koska se pussi on niin huokoinen.

Pakastepusseja meillä on myös käytetty uudestaan. Niitä on hankittu gluteenittomalle leivälle, kun en viitsi niitä mahdollisten vilja- yms jäämien takia pakastella vanhoihin leipäpusseihin tms. Mut sellaiset ohuet ei kyllä kestä kovin pitkää käyttöä, eikä leipäpussitkaan, koska ne menee aika helposti rikki pakkasessa.

Voin sanoa että rahallisesti sitä nimeomaan voittaa kun tekee ruislimpun itse.
Ja tulee hurjan paljon parempaa kun kaupasta koskaan :p :p
Yhdestä 5 kg ruisjauho pussista leivot 12 limppua ja se maksaa pyöreesti 5e ja hiivaa tähän satsiin menee 2/5 palasta. Että ei kamalasti rahapussissa tunnu,
Ainoo vaan että ruisleivän tekeminen on tosiaan aikaavievää, pitää miettiä millon on aikaa huomennakin sen verran että ne kerkeää leipoa ja paistaa.

Pitäskin tehdä leipää.

Ja vaaleanleivän puolella mulle uus ja mukava tuttavuus oli peltileipä. Hyvää ja helppoa :p

No ei se vaikeaa ole, ite en jaksa enää töiden jälkeen leipoa. Joten tuon kaikki konditorio- ja leipätavarat töistä. Vähän et suutarin lapsil ei ole kenkiä tyyliin meil.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Voin sanoa että rahallisesti sitä nimeomaan voittaa kun tekee ruislimpun itse.
Ja tulee hurjan paljon parempaa kun kaupasta koskaan :p :p
Yhdestä 5 kg ruisjauho pussista leivot 12 limppua ja se maksaa pyöreesti 5e ja hiivaa tähän satsiin menee 2/5 palasta. Että ei kamalasti rahapussissa tunnu,
Ainoo vaan että ruisleivän tekeminen on tosiaan aikaavievää, pitää miettiä millon on aikaa huomennakin sen verran että ne kerkeää leipoa ja paistaa.

Pitäskin tehdä leipää.

Ja vaaleanleivän puolella mulle uus ja mukava tuttavuus oli peltileipä. Hyvää ja helppoa :p

Onkin muuten taas leipä tekeytymässä. Lauantaina saa tuoretta ruisleipää! :p

Mä löysin yhden sellaisen helpon ohjeen, joka oli kyllä ihan vehnäleipää mutta valmistustavan vuoksi se maistui ja tuntui ihan arinarievälle :p Sellainen hyvä sitkeä kuori :D

Mä löysin yhden sellaisen helpon ohjeen, joka oli kyllä ihan vehnäleipää mutta valmistustavan vuoksi se maistui ja tuntui ihan arinarievälle :p Sellainen hyvä sitkeä kuori :D

Oisko reseptiä nakata :whistle:

Ja Timppa senkin ruoja :kieh: Mä tässä venailen josko vauva haluais syntyä, en mä voi alkaa mitään leipää nyt väsäämään |O

Alkuperäinen kirjoittaja leipur:
No ei se vaikeaa ole, ite en jaksa enää töiden jälkeen leipoa. Joten tuon kaikki konditorio- ja leipätavarat töistä. Vähän et suutarin lapsil ei ole kenkiä tyyliin meil.

Työn etuja :D :p

Ei se tosiaan vaikeaa ole, mutta tarkoitinkin lähinnä sitä, että ei siitä niin hirveästi vaivaakaan ole, kuin mitä ajatteli etukäteen. Tai että ei siihen mene niin hirveän paljon aikaa, ainoa että pitäis koittaa aina muistaa vähän etukäteen suunnitella, että koska leipoo. Ettei inspiraatio iske illalla kahdeksan aikaan :D

Eihän ruisleivän tekeminen aikaa tai vaivaa vaadi! Edellisenä päivänä laittaa juuren heräämään ja seuraavana päivänä kaataa lisää jauhoa perään, antaa taikinan hapantua muutaman tunnin ja sitten vaan taputtelee taikinan pellille ja paistaa. Se on siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole vaikeaa:
Eihän ruisleivän tekeminen aikaa tai vaivaa vaadi! Edellisenä päivänä laittaa juuren heräämään ja seuraavana päivänä kaataa lisää jauhoa perään, antaa taikinan hapantua muutaman tunnin ja sitten vaan taputtelee taikinan pellille ja paistaa. Se on siinä.

Jos kunnolla tekee niin menee se kaksi päivää. Eli kun tänään laittaa juuren jauhojen ja veden kanssa tekeytymään niin lauantaina pääsee leipomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole vaikeaa:

Joo, mutta sitä pitää koittaa sumplia että on suurinpiirtein 24 tunnin sisällä kotona sitten kun laittaa taikinan porisemaan.
Ja meillä pitää leivät paistaa sähköuunissa eli siinä kestää, mahtuu 2 leipää kerralla.

Kuumimmat

Yhteistyössä