Ei se nyt niin hankalaa ole tehdä kaikkia leipiä itse.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole vaikeaa:
Eihän ruisleivän tekeminen aikaa tai vaivaa vaadi! Edellisenä päivänä laittaa juuren heräämään ja seuraavana päivänä kaataa lisää jauhoa perään, antaa taikinan hapantua muutaman tunnin ja sitten vaan taputtelee taikinan pellille ja paistaa. Se on siinä.

Jos kunnolla tekee niin menee se kaksi päivää. Eli kun tänään laittaa juuren jauhojen ja veden kanssa tekeytymään niin lauantaina pääsee leipomaan.
Päivä sinne tai tänne. Aktiivista valmistuaikaahan tuossa ei ole kuin puoli tuntia kolmelle eri kerralle jaettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole vaikeaa:
Eihän ruisleivän tekeminen aikaa tai vaivaa vaadi! Edellisenä päivänä laittaa juuren heräämään ja seuraavana päivänä kaataa lisää jauhoa perään, antaa taikinan hapantua muutaman tunnin ja sitten vaan taputtelee taikinan pellille ja paistaa. Se on siinä.

Jos kunnolla tekee niin menee se kaksi päivää. Eli kun tänään laittaa juuren jauhojen ja veden kanssa tekeytymään niin lauantaina pääsee leipomaan.
Päivä sinne tai tänne. Aktiivista valmistuaikaahan tuossa ei ole kuin puoli tuntia kolmelle eri kerralle jaettuna.

No joo, ei ole. Suurin hommahan se on itse "leipominen" vai miksi "riivaamiseksi" sitä sanotaankaan?

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Voin sanoa että rahallisesti sitä nimeomaan voittaa kun tekee ruislimpun itse.
Ja tulee hurjan paljon parempaa kun kaupasta koskaan :p :p
Yhdestä 5 kg ruisjauho pussista leivot 12 limppua ja se maksaa pyöreesti 5e ja hiivaa tähän satsiin menee 2/5 palasta. Että ei kamalasti rahapussissa tunnu,
Ainoo vaan että ruisleivän tekeminen on tosiaan aikaavievää, pitää miettiä millon on aikaa huomennakin sen verran että ne kerkeää leipoa ja paistaa.

Pitäskin tehdä leipää.

Ja vaaleanleivän puolella mulle uus ja mukava tuttavuus oli peltileipä. Hyvää ja helppoa :p

mut se säähkökin maksaa, joten hinta on melkein sama kuin kaupasta ostettuna.
sämpylöitä on kiva joskus leipoa itse, mutta rusileipää en ala leipomaan

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:

:laugh: :laugh: :laugh:

Niin että siinä leivän paistossa menee n. 5-6 centtiä rahaa.... Eli aika halpaa pitää kaupan leivän olla jos samoihin hintoihin tulee.

Niin että siinä leivän paistossa menee n. 5-6 centtiä rahaa.... Eli aika halpaa pitää kaupan leivän olla jos samoihin hintoihin tulee.

:attn:

:attn:

No ei sille kannata inttää, se on Henertäit, eikä se vastaa enää sitten kun huomaa olevansa väärässä. Herenttäin maailmassa ei ole olemassa sellaista asiaa, että joku toinen olisi oikeassa. Henrtäiet tietää, että muovipussit eivät ole sekajätettä ja että leivän paistaminen uunissa maksaa ainakin 10 euroa. Koska se on vaan aika kätyheitto.

mä oon kait outo kun tykkään enemmän kaupan ja leipomoiden leivistä. Ne omatekoiset on aina jotenkin tosi kuivia, monet kerrat olen hampaat irvessä syönyt ja kehunut leipojaa, vaikuttaakohan se uuni niin paljon, ettei onnistu vaikka olisikin sitten leivinuuni?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä oon kait outo kun tykkään enemmän kaupan ja leipomoiden leivistä. Ne omatekoiset on aina jotenkin tosi kuivia, monet kerrat olen hampaat irvessä syönyt ja kehunut leipojaa, vaikuttaakohan se uuni niin paljon, ettei onnistu vaikka olisikin sitten leivinuuni?

Siihen leivän kuivuuteen vaikuttaa taikinan koostumus, paistoaika, lämpötila, säilytys jne. Äkkiä sitä oppii tekemään oikeanlaisen taikinan, ja muut jipot joilla sen leivän saa mieleisekseen :)

Mä teen kanssa kaikki leivät itse, leipäkoneella tosin. Kunnon ruikkaria tekis kanssa mieli tehdä, mutta täältä makaroonimaasta ei saa kunnon juuren aineksia mistään. Ruisjauhoja sentään löytyi terveyskaupasta mutta jauhot ei yksinään paljoa lohduta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siihen leivän kuivuuteen vaikuttaa taikinan koostumus, paistoaika, lämpötila, säilytys jne. Äkkiä sitä oppii tekemään oikeanlaisen taikinan, ja muut jipot joilla sen leivän saa mieleisekseen :)

On muuten ollut hauska huomata että vaikka on tekevinään kaiken aivan samalla tavalla kuin aikaisemminkin niin leivästä tulee joka kerta hieman erilainen. Ja aina sitä on jälkeenpäin keksivinään mistä se johtuu! :D

Meilläkin on MIES innostunut nyt vuoden alusta leipomaan sämpylöitä esikoisen kanssa. Mies, joka ei IKINÄ laita ruokaa tms...Ja siis ihan käsipelillä tekee, uunissa paistuvat. Kivaa puuhaa lapsellekin vääntää sämpylöitä ja pakastimen täyteen leipovat n.pari kertaa kuukaudessa. Ei ole tarvinnut kaupan "kumisia", höttöisiä sämpylöitä enää ostaa, ainoastaan silloin tällöin vaihtelun vuoksi ostan. Kotona tehty kuitenkin terveellisempää ja maistuvampaa! Ruisleivät vielä ostetaan kaupasta. Saa nähdä milloinkohan innostuvat kokeilemaan senkin leipomista... :)

Mä rakasta leipomista, harvoin tulee enää ostettua leipää kaupasta. Mulla menee noin joka toinen lauantai tiiviisti keittiössä kyynerpäitä myöten taikinatiinussa. Se on terapeuttista ja mikä parasta, ukkokin on oppinut, että sillon ei kannata tulla tielle, kun mulla on vauhti päällä :D
ja varmasti tulee parempia kun kaupan käntyistä, eihän ne ees maistu miltään

Kuumimmat

Yhteistyössä