ei sydänääniä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suru

Vieras
Olin eilen ultrassa (viikkoja 8) ja lääkäri totesi kylmästi, että kaikki on ok, mutta sydänääniä ei kuulu. Varasi uuden ultran kahden viikon päähän, mutta uskon sen olevan turha. Olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että pikkuinen on kuollut. Olen niin kamalan surullinen, etten osaa ajatella muuta kuin koko hirveää pettymystä koko ajan. Miten tästä oikeasti selviää, onko kohtalontovereita? Miten jaksan olla töissä?

Mulla kohdun ulkopuolinen raskaus tuli spontaanisti ulos (ikävään tilanteeseen nähden hyvä juttu). Vuoto vastasi normaalia runsaampia kuukautisia, ei alkanut tulvimalla. Jos vuoto ei ala, niin edessä on kaavinta.

Sydänäänten ei kuulukaan kuulua tuohon aikaan vielä. Tarkoitat ehkä, että niitä ei nähnyt ultralaitteella? Kävitkö siis ultrassa? Jos kohtu ei vastaa viikkoja, niin voihan se olla, että hedelmöittyminen on tapahtunut oletettua myöhemmin. Noilla viikoilla kun on vielä todella hankala sanoa mitään pelkästään kohdun tai alkion koon perusteella. Yritä rauhottua ja odotella seuraavaa ultraa, toivotaan että kaikki onkin kunnossa! :)

Ultrassa ei sydänääniä kuulunut ja tilanne oli niin hirveä, etten toivoisi sellaista kenellekään.
Eipä tässä varmaan auta muu kuin odotella se kaksi viikkoa, vaikka ensi viikolla on myös lääkäri, joka kuuntelee kuulemma sydänääniä dopplerilla.
Itkettää ja töissä kun pitäisi jaksaa aina hymyillä.. Ihanaa kun joku jaksaa lukea näitä mun vuodatuksiani.

Hyvin hankala ottaa sairaslomaa, koska oman työni lisäksi teen toisen sairaslomalla olevan hommia, eli pidän tätä paikkaa jonkinlaisessa järjestyksessä. Täytyy vain jaksaa ja itkeä sitten kotona itkut pois.
Mitään muuta positiivista en asiassa näe kuin sen, että ylipäänsä tulin raskaaksi. Lapsen alkuunsaaminen kun sekin oli oikea urakka. Seuraavalla kerralla ei tarvitse jännittää raskaaksi tulemisen mahdollisuutta, kun se nyt näyttää kuitenkin olevan olemassa.

Ei sydänäänet kuulu yleensä vielä tuossa vaiheessa. Todellakin, kuten joku jo totesi, tarkoitat varmasti, ettei niitä näkynyt ultrassa. Ei kannata vielä itkuiseksi ruveta. Lääkäri tuskin olisi sanonut sinulle, että kaikki on ok, jos hänen mielestään tilanne olisi ollut toivoton. Vai mitä itse ajattelet? Nyt vaan positiivista ajattelua vielä ainakin ensi viikkoon asti!
Minusta dopplerilla kuuntelu ei ole lainkaan yhtä olennainen tällä hetkellä kun ultrassa sykkeen näkeminen. Itselläni sydänääniä kuunneltiin ekaa kertaa vasta edellisellä raskausviikolla (rv14 aikana)! Äänet eivät aina kuulemma kuulu ennen näitä viikkoja. Tsemppiä ja kovasti paljon jaksamista, Tirlittan 14+0

Ei sydänäänet kuulu yleensä vielä tuossa vaiheessa. Todellakin, kuten joku jo totesi, tarkoitat varmasti, ettei niitä näkynyt ultrassa. Ei kannata vielä itkuiseksi ruveta. Lääkäri tuskin olisi sanonut sinulle, että kaikki on ok, jos hänen mielestään tilanne olisi ollut toivoton. Vai mitä itse ajattelet? Nyt vaan positiivista ajattelua vielä ainakin ensi viikkoon asti!
Minusta dopplerilla kuuntelu ei ole lainkaan yhtä olennainen tällä hetkellä kun ultrassa sykkeen näkeminen. Itselläni sydänääniä kuunneltiin ekaa kertaa vasta edellisellä raskausviikolla (rv14 aikana)! Äänet eivät aina kuulemma kuulu ennen näitä viikkoja. Tsemppiä ja kovasti paljon jaksamista, Tirlittan 14+0

Jos lääkäri olisi pitänyt selviönä, että jotain on pahasti vialla, hänen olisi pitänyt ryhtyä toimenpiteisiin.
Minulla ei neuvolalääkäri löytänyt sikiön sydänääniä eikä varmuudella edes sikiötä varhaisultrassa - kuvittelin tuolloin olevani 12 viikolla - joten sain lähetteen aluesairaalaan. Minä jouduin odottelemaan ""vain"" yön yli tietämättä onko sisälläni edes koskaan kasvanut elämää. Naistentautien poliklinikalla sikiön todettiin kuolleen noin kaksi viikkoa aikaisemmin, n. 7 viikon ikäisenä.

Suosittelisin Sinua ottamaan yhteyttä kyseiseen lääkäriin ja pyytämään selvennystä kommentteihinsa tai lähetettä esim. naistentautien pkl:lle. Ethän millään voi jaksaa tuollaisen epätietoisuuden vallassa kahta viikkoa. Toivon, että saat selvyyden tilanteeseen ja kaikki on hyvin! Positiivisia ajatuksia!

Nimenomaan. Ultralaitteella ei yksinkertasesti VOI kuunnella taikka kuulla sydänääniä! Tarkoittaako alkuperäinen siis, että ultralla ei löydetty sykkivää sydäntä?

Jos lääkäri olisi ollut varma, että kyseessä on esim. tuulimuna, niin hän olisi siitä kyllä sanonut. Ei siis vielä kannata vaipua epätoivoon ja ainahan voi mennä yksityiselle ultraan jo aikaisemmin kuin kahden viikon kuluttua.

Täysin sama tilanne itselläni!

Lääkäri peloitteli ensikon totaalisesti. Puhui ja kertoi tuulimunaraskauksista, keskeytyneestä keskenmenosta jne. Paniikissa hain kaikki mitä löysin netistä.
Siihen loppui tupakkalakkokin.

No odotin totaalisessa paniikissa yli viikon ja menin uudestaan yksityiselle.

No viikoilla 10+0 muistaakseni näkyi sydänäänet.

Tuossa nyt iloisena (keskeytynyt keskenmeno) potkottelee lattialla.

Olin vähän vihainen kyllä tuolle ensimmäiselle lääkärille. Olisi voinut kertoa pehmeästi että jotain voi olla pielessä mutta yleensä sydänäänet näkyy vasta viikoilla 10 alkaen. ja pyytänyt tulemaan aikaisintaanviikon päästä uudelleen.

Se, että kohtu ei vastaa viikkoja, tarkoittaa sitä, että hedelmöittyminen on tapahtunut oletettua myöhemmin. Eli sikiö on pienempi kuin oletettiin, ja syke ei sen vuoksi vielä näy.

Hei! Itselläni oli täysin vastaava tilanne elokuussa. Maailma romahti, kun lääkäri ei ultratessaan löytänyt sydänääniä ja antoi uuden ajan parin viikon päähän. Minä menin kuitenkin heti seuraavana päivänä yksityiselle ja siellä oli kunnon ultra (siis sellainen alakautta laitettava) ja heti näkyi ettei mitään ollut tehtävisä. Olisi ollut kamala odotella pari viikkoa, joten parempi hoitaa asia heti. Saman tien menin naistenpolille lähetteen kanssa ja sain lääkkeellisen keskeytyksen. Siitä neljän viikon kuluttua alkoi kuukautiset ja kohta yritellään taas. Itkuahan siinä tuli melkoisesti, mutta nyt sujuu jo paremmin. Hommaisivat neuvoloihin kunnon laitteet niin ei tarvitsisi epävarmuudessa olla. Onkohan oltu saman kaupungin neuvolassa? Tsemppiä sulle!

Siis millä se niitä kuunteli? Ultralaitteellako? Vaiko dopplerilla? Minulla kun ei ultralaitteella ole koskaan kuunneltu yhtään mitään, vaikka olen kaikissa ultrissa käynyt yksityisellä. Dopplerilla niitä sydänääniä on sen sijaan kuunneltu ja pystyy kuuntelemaan.

Täällä kävi myös silleen että menin yksityiselle lääkärille, kun oli rv 8 tienoilla veristä vuotoa. Siellä tyly naislääkäri ultrasi alakautta ja ilmoitti että ei täällä mitään ole, tuulimunaraskaus. Käski tulla uudestaan 2 viikon päästä, mutta sanoi vielä että vain 1% mahdollisuus, että siellä on mitään sikiötä. Suruhan siitä tuli. Ja raskausoireet loppui siihen ja parin päivän päästä taas lorahti verta.
Mutta yllätys oli suuri kun parin viikon päästä taas ultrattiin ja siellä näkyi pieni sykkivä sydän... ja sen jälkeen kaikki on mennyt hyvin ja kohta synnyttämään. Joten tsemppiä sinnekin, kaikki on vielä mahdollista!

kyllä ultralaitteella myös kuulee sydämen sykkeen, ainakin täällä sairaalassa. yleensä niissä ei vaan ole vissiin kaiuttimet päällä, mullakin np-ultrassa hetkeks laitettiin niin sain videolle sydämen äänetkin. alkuperäiselle voimia! toivottavasti kaikki hyvin!

Kyllä sydänäänet näkyvät jo aikaisemmin kuin vk 10+ jotain.Sydänäänet ehkä alkavat KUULUMAAN doppler-laitteella joskus tuossa vk 10+ jotain eteenpäin, joskus aiemmin, joskus paljon myöhemmin, mutta ULTRALAITTEELLA sydänäänet NÄKYVÄT _yleensä_ rv 7+ eteenpäin, joskus kai jo 6+jotain.

Mutta tuossa olen samaa mieltä, että monet lääkärit liian helposti antavat tuomioita. Onneksi teillä kävi hyvin.

Itse kolme keskenmenoa kokeneena voin sanoa seuraavaa.Sydämensyke näkyy kyllä ultrassa jo tuolloin, mikäli raskaus vastaa aikaa. Se näkyi jo vkolla 6, kun odotin esikoistani. Nyt kun odotan toista, se katsottiin tasan 7+0.
Silloin kun raskauteni on päättyneet keskenmenoon, sikiö on kuollut kaksi, kolme vkoa ennen kuin vuoto on alkanut. Aina se on yhtä raskasta, kokisi sen vaikka miten monta kertaa, ei siihen ""totu"".
Nyt raskausvkoja on 13 ja np-ultrakin käytynä, mutta silti pelkään vieläkin, että jotain tapahtuu ja raskaus menee kesken.
Koeta jaksella.

Yhteistyössä