Ei sykettä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J.T
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J.T

Vieras
Kävin varhaisraskauden ultrassa ja lääkäri ei saanut varmuudella näkymään sykettä (jotain näkyi, mutta se saattoi kuulemma olla monitorin värinääkin). Uusintaultra viikon päästä. Viikkoja oli ultrapäivänä kasassa 7+6 ja sikiön koko vastasi viikkoja.

Onko ketään, joilla ei syke olisi vielä näillä viikoilla näkynyt? Itse olen kyllä 99% varma, että tämä tarkoittaa keskenmenoa... :(

Mulla näky rv 7 ultrassa sydän äänet, mutta mulle kerrottiin että ne ei välttämättä näy vielä rv 11:kaan..
Älä ole huolissasi, kaikki on varmasti kunnossa. Noin aikasessa vaiheessa ei oo ihmekkään jos sydän ääniä ei näy. Seuraavassa ultrassa varmasti jo näkyy =)

Tsemppiä!

Mulle ainakin sanottiin rv 10 ettei kuunnella vielä sydän ääniä kun olin neuvolassa koska ne ei välttämättä vielä kuulu.Vasta rv 12 kuunneltiin ja sitten ne löytykin,ei tosin helpolla vaan kamalan metsästämisen jälkeen.Turhaan huolehdit.Eiköhän olisi kerrottu jos jotain epäiltäisiin olevan pielessä

Vika voi tosiaan olla laitteessakin, niitä on todella eri tasoisia. Sydämen sykkeen näkyminen ja kuuluminen (Dopplerilla) ovat kaksi eri asiaa, kunnon laitteilla sykkeen pitäisi kyllä NÄKYÄ jo noilla viikoilla, mutta ne eivät neuvolassa välttämättä kuulu vielä viikolla 12:kaan, vaikka kaikki olisi hyvin.

Alkuraskauden ultrassa syke NÄKYY ultrakuvassa, kuten sikiökin. Se ei kuulu. Tutkimus tehdään emättimen kautta ultraäänianturilla. Ultrassa syke voidaan todeta rv 7 alkaen.

Neuvoloissa sydänäänet KUULUVAT doppler-laitteella mahan päältä, se ei ole ultraäänilaite vaan nykyaikainen ""kuulotorvi"", tarkka mikrofoni. Dopplerilla äänet kuuluvat n. rv 12-14.

Tietysti voi johtua laitteestakin, mutta kävin yksityisellä kohtalaisen isolla lääkäriasemalla, joka on tunnettu hyvätasoisena paikkana, joten luulisi ettei siellä olisi koneita huonoimmasta päästä.

Silti en sinuna olisi vielä huolissani, vaan odottelisin ihan rauhassa. Sikiöhän on rv 7 kasvanut vasta viisi viikkoa, Siis viisi viikkoa vanhalta sikiöltä pitäisi nähdä sydänäänet, ei ole kumma, jos ei aina näy. Sikiö on mielettömän pieni tuossa vaiheessa ja varmaan kohdun asentokin ja sikiön paikka kohdussa voi varmasti vaikuttaa näkymiseen.

Rauhoitu ja odottele, nauti kesästä !

Yhteistyössä