Ei tämä nyt voi olla ihan normaalia,7-v.itkee yöt räkän valumista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen tytön äiti

Vieras
Helvetillistä aikaa,kun on nuha.7-v.tyttö,joka on aina ollut herkkä,märsännyt pari yötä jo sitä,kun räkä valuu.Ei osaa niistää,eikä viitsi kunnolla opetella.Istuu vaan sängyssä nenäliina nenun edessä ja huutaa..Olen joutunut väkisin pyyhkimään nenää,koska ei anna vapaaehtoisesti..En oikeesti tiedä,mitä nyt tekisin..Mies lähti yövuoroon ja minulla ja pienemmillä tytöillä herätys ennen kuutta..Ja vielä omat iltapuuhat tekemättä,kun koko ilta mennyt tähän.Nyt tyttö istuu sängyssään taas nessu nenän edessä,mikään ei auta,eikä kuulemma pysty nukkumaan.Laittoi protestiksi ovensa kiinni ja kohta alkaa taas märy..Ja kun nuhaa saattaa jatkua monta viikkoa niin täähän on aivan kamalaa!
Onko olemassa jotain yliherkkyyssairautta,kun tutnuu että ei tällä neidillä ole kaikki ihan kohdallaa..Joihinkin muihinkin asioihin suhtautuu ihmeellisen ylireagoivasti,tämä yksi niistä.Tuntuu oma olo ihan voimattomalta..:(

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen tytön äiti:
Helvetillistä aikaa,kun on nuha.7-v.tyttö,joka on aina ollut herkkä,märsännyt pari yötä jo sitä,kun räkä valuu.Ei osaa niistää,eikä viitsi kunnolla opetella.Istuu vaan sängyssä nenäliina nenun edessä ja huutaa..Olen joutunut väkisin pyyhkimään nenää,koska ei anna vapaaehtoisesti..En oikeesti tiedä,mitä nyt tekisin..Mies lähti yövuoroon ja minulla ja pienemmillä tytöillä herätys ennen kuutta..Ja vielä omat iltapuuhat tekemättä,kun koko ilta mennyt tähän.Nyt tyttö istuu sängyssään taas nessu nenän edessä,mikään ei auta,eikä kuulemma pysty nukkumaan.Laittoi protestiksi ovensa kiinni ja kohta alkaa taas märy..Ja kun nuhaa saattaa jatkua monta viikkoa niin täähän on aivan kamalaa!
Onko olemassa jotain yliherkkyyssairautta,kun tutnuu että ei tällä neidillä ole kaikki ihan kohdallaa..Joihinkin muihinkin asioihin suhtautuu ihmeellisen ylireagoivasti,tämä yksi niistä.Tuntuu oma olo ihan voimattomalta..:(

Älä sure, mun mies, aikuinen ihminen, on ihan samanlainen! Mutta voisitko laittaa hänelle jotain nenäsuihketta tms. mikä avaisi tukkoisen nenän ja helpottaisi oloa?

Esim.yks aamu oli sellainen tilanne,että heräsi ihan iloisena ja hyväntuulisena..Sitten kun oli ovesta ulos mennyt niin jäi keskelle pyörätietä itkemään,eikä kertonut mikä oli,vaikka kuinka kyseltiin.Oli ikäänkuin aivan lamaantunut.sitten huomattiin,että pyörätiellä oli kaivinkone ja sen takia ei uskaltanut mennä.mutta ei sanonut siitä mitään..Koko aamu meni höpöksi,kello tikitti ja myöhästyi koulusta,Kauhistui sitten siitä ajatukssta,että myöhästyy ja pelkkää itkua oli koko ajan..Opettajalle soitin ja rauhoittelin tyttöä,kunnes päästiin lähtemään ja tyttö piti saattaa luokan ovelle,ei uskaltanut mennä yksin."Liian" tunnollinen niin kauhistui tuosta myöhästymisestä..On ihan vastasyntyneestä asti olut sellainne,että on reagoinut muutoksiin tosi voimakkaasti ja nyt 7-v.tahto on voimakas ja usein jos asiat eivät mene kuin hän on itse ajatellut niin se purkautuu armottomana huutona ja itkuna..Raskasta..:( Sisaruksiin kun jos vertaa niin aivan erilaista..

Alkuperäinen kirjoittaja miukuliina:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen tytön äiti:

Älä sure, mun mies, aikuinen ihminen, on ihan samanlainen! Mutta voisitko laittaa hänelle jotain nenäsuihketta tms. mikä avaisi tukkoisen nenän ja helpottaisi oloa?

Yritin ehdottaa,mutta ei kuulemma halua,koska pelkää että räkä vain sitten valuu enempi..Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja sippu:
Pitäisikö tarkistaa kuitenkin ettei kyseessä ole korvatulehdus tai poskiontelotulehdus..? Ei kai haittaakaan tekis jos lääkärissä poikkeais??

Lääkäriinhän tässä on mentävä,räkää tulee tosi paljon,etenkin kun on mennyt nukkumaan..

meillä on 7v pojan kanssa ihan samanlaista, mutta meidän pojalla on kyllä diagnosoitu aistiyliherkkyys (suurimman ongelmat tuntoaistin puolella), joten voi liittyä siihen...

Tuo kaivuri juttu: Oletko varma/testannut olisiko tytölläsi jokin fobia? esim. että pelkää aina suuria autoa tai jotain vastaavaa? Ajattelin vaan, kun mulla itsellä on aika paha fobia joka on ollut ihan vauvaiästä asti (ja ei ole tullut mistään onnettomuudesta/säikähdyksestä tms.)

Minun tyttö oli myös todella herkkä kaikelle. Itki tosi herkästi eikä suostunut aina kertomaan mikä on hätänä, eikä huolinut apua vastaan. Melkein joka päivä hänellä oli paha mieli jostain aivan turhasta (näin yleistäen) ja kiukutteli, teki asioista suurta draamaa. Ekalla luokalla koulussakin sai itkukohtauksen, jota ei lopettanut millään ja opettaja joutui viemään opettajanhuoneeseen rauhoittumaan. Eli juuri samanikäisenä 7-vuotiaana oli vielä tuollainen. Asiasta puhuttiin hänen kanssaan usein ja hän kertoi, ettei oikein tiedä miksi kiukuttelee niin herkästi ja itkee tai luovuttaa turhan herkästi. Koitin aina kannustaa kovasti kaikesta hyvästä mitä hän teki.

Nyt 8-vuotiaana hän on aivan erilainen! Todella reipas ja ihana tyttö ja viimeiseen asti yrittää nykyään pidättää itkua, joten on todellakin muuttunut!

Tahdoin vain kertoa oman kokemuksen, toivottavasti teilläkin helpottuu vielä!

Mä oon ite aina ollut nuhakammoinen, se on kamala tunne kun nenä on tukos ja limaa valuu kurkkuun eikä sitä saa aina nieltyä. Voihan tytöltäkin koittaa poistaa räkää nenästä sillä niistäjällä.

Meillä 7v on kanssa väsyneenä, ja vielä jos on vähän kipee, just tuollainen yliherkkä.
Poika reagoi myös kipuun tosi voimakkaasti eli pienestäkin sattumuksesta tulee sellasta huutoa ku päätä leikattais.
Tää on kyllä iän myötä vähän helpottanut jo.

kamala olo. Voin vain kuvitella miltä pienestä lapsesta tuntuu olla kipeenä. Voisitko viedä tytön lääkäriin, että saisi jotain helpotusta oloonsa. Vaikka jotain limakalvojenturvotusta laskevaa lääkettä jos se vähän helpottaisi oloa. Vick vaborubin hierominen selkään tai rintaan voisi auttaa tai mitenkä höyry hengitys? Kuuma hunaja tai mustamarja mehu ja paljon huomiota .Toivottavasti paranee pian jaksamista koko perheelle

Yhteistyössä