Ei tuo 1-vuotias syö!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vituttaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vituttaaaa

Vieras
Mä alan olla jo huolesta soikeena! Ei tuo tyttö vain syö! Vaikka mitä tekisin, ruoka ei vaan maistu :( Ennen on syönyt ihan hyvin mutta nyt en saa mitään syötettyä. Koko keittiön pöytä ja lattia on ruokailun jälkeen järkyttävässä kunnossa ja siitä päätellen vois luulla että oltais syöty tosi reippaasti. karu totuus vain on että lapsella ei ole mennyt edes yhtä lusikallista suuhun vaan kaikki on vain levitelty ja heitelty pitkin poikin. Tänään tuli yleltä blogilandiassa kohta, jossa isä syötti lastansa. Ja se söi ruokansa ilman ongelmia! Aloin itkemään...

Olen huono äiti! Surkea kun en saa edes lastani syömään! Kaikkeni olen tehnyt! Ihan kaiken! Olen viihdyttänyt, olen koittanut kotiruokaa, ilman mausteita, mausteiden kanssa, pilttejä, sormiruokaa, antanut oman lusikan, näyttää esimerkkiä omalla syömisellä... jos vahingossa ruokaa menee suuhun, kehun todella paljon!

Alan jo epäillä että tuolla on joku aistiyliherkkyys. Sormiruokaa ottaa suuhunsa mutta sylkee pian kaiken pois. Ihan kuin olisi nälkä mutta ei tykkää ruuan tunnusta suussa. Lusikkaa ei suostu ottamaan suuhun.

Toissa iltana keittiö oli taas ihan järkyttävässä kunnossa ja minä koitan saada edes sitä yhtä lusikallista suuhun. Mies siihen sanoi että jätä kaikki ylimääräinen pois ja syö vaan sen minkä syö. Mun mies on urpo!!! Olen nyt tehnyt hänen neuvon mukaan ja eilen keittiö pysyi kyllä siistinä eikä ollut mitään sirkusshowta meneillään viihdykkeenä. MUTTA koko päivän ruoka-annos oli... YKSI MANSIKKA! Turha sanoa että hän on vain pienruokainen! Ei vittu kukaan tuu kylläiseksi yhdestä saatanan mansikasta!

Mä oon oikeasti jo itkenyt asiaa ja olen ihan yksin tässä. Mies ei tunnu ymmärtävän koko ongelmaa ja neuvolassa vaan sanotaan että lapsi menee omaa käyräänsä pitkin. Kun mä näen että hänellä on nälkä mutta kun ei vain syö!!!!

Osaako kukaan auttaa mua!? Tai ymmärtääkö kukaan edes mua!? Meillä on säännölliset ruoka-ajat, ei napostella, ollaan ulkona ja touhutaan aktiiviksesti...

Vituttaa myös se, että tarjoan monipuolista ruokaa, hedelmiä, marjoja, maitotuotteita, itse tehtyä kotiruokaa, täysviljaa... Ja kaikki menee vain roskiin :( Ihan sama vaikka heittäisin kaiken suoraan sinne roskiin kun lattian kautta menee kuiteskin sinne!

En sitten kaipaa mitään typeriä kommentteja, kyllä se lapsi syö kun on nälkä, tuo on vain kausi, säännölliset ruoka-ajat, napostelut pois, näytä esimerkkiä, kehu.... Kun kaiken tuon olen jo tehnyt ja vielä paljon enemmänkin! :( mä vaan itken kun lapseni kuihtuu pois ja oon niin paska äiti etten saa edes yhtä saatanan lusikkaa sen suuhun!!!!! :(

Tuo on varmasti ohimenevää. Sanoit että söi aikaisemmin hyvin,mut nyt lopettanut. Kyse ei voi olla siitä mitä epäilet.
Mulla nyt 3,5v poika ja ei ole periaatteessa syönyt koskaan paitsi vauvana. Kun alkoi kiinteät ja itsestäni niin syöminen loppui. Välillä ottaa tankkauspäivän mutta tosi harvoin.
Älä stressaa siitä syömisestä tai syömättömyydestä, sä et sille mitää voi.
Lapsilla on uskomaton taito ottaa energia hyvin pienestä ruokamäärästä.
Jos ei olla kummassakaan huolissaan niin tukin mitää kamalaa tapahtuu.
Relaa niin asia voi parantua. ajan kanssa.
Meillä poika nyt alkanut vasta syö mää vähän paremmin,muuta vähäistä on edelleenkin.

Nyt ollaan siirrytty normi maitoon ja saa sitä ennen päikkäreitä ja ennen yöunia. Kerran päivällä juo myös n. 2 dl ja ruuan kanssa saa myös maitoo. Joskus, hyvin harvoin, saan ruokaa menemään kun saa juoda maitoa ensin. Ja näillä helteillä on pakko antaa vettäkin aina välillä ettei kuivu.

Ärsyttää vaan kun tarjolla on monipuolista, terveellistä ruokaa eikä suostu edes maistamaan :( tai jos maistaa niin sylkee...

Toivon todella että menee ohi :( En kehtaa enää edes käydä missään ruoka-aikoina kun ei tuo syö mitään ja sitten ihmiset ihmettelee ja katsoo mua syyttäväisesti. Voisko sitten tulla hampaita taas? Hampaiden harjaus on yleensä onnistunut paitsi hampaan tulon aikana ja nyt on taas harjaustakin vastaan.

Onko 1-v neuvola jo ollut? Luulisi, että näkyisi painokäyrässä pieniruokaisuus myös, toisaalta hyvä jos ei näy, silloin sinulla ei ole mitään paniikkia.

Olisko asialla yhteyttä karkeampaan ruokaan siirtymisen kanssa? Meidän lapselta meni vauvana tosi kauan aikaa tottua karkeampaan ruokaan, joten annoin välillä 5 kk sileitä soseita vielä liki vuotiaallekin. Toki useimmiten ikätasoista ruokaa, mutta joskus oli kiva saada ruoka-annos syötettya sujuvasti ja nuo sileät soseet tosiaan upposi aina varmasti. Kyllä ne karkeammatkin sitten aikanaan alkoi menemään sujuvasti, mutta välivaiheessa oman mielenrauhan takia tuli välillä turvauduttua sileisiin soseisiin.

sitten jos syömättömyys on kestänyt jo muutaman kk, veisin ilman muuta lääkäriin. olisi hyvä tutkia onko suussa tai muualla joku vaiva koska lapsi ei osaa puhuakaan. ja jos o. nälkä, voi syöminen aiheuttaa kipua joka ylittää nälän.

Meillä ainakin tuo hampaiden teko vaikutti syömiseen ja etenkin siihen suostuuko syömään lusikalla. Oli siis ihan useamman kuukauden huono syömisjakso. Missä vaiheessa hampaiden tulo teillä on? Esikoiselle annoin välillä jopa panadolia puol tuntia ennen syömistä, jotta söis jotain.

Vaikka vaikeaa onkin, yrittäisin ottaa rennosti. Syö itse samalla ja anna toisen leikkiä ruualla. Sit vaan siivotaan pöytä ja lattia ja seuraavalla kerralla uudestaan. Jätettä tulee, mutta sille ei voi mitään. Ei se nälkään kuole, jos maito kelpaa. Ikä yleensä auttaa. Neuvola kyllä huolestuu kun jos painokäyrä tipahtaa.

1-vuotis neuvola on vasta ensi viikolla. Kieltämättä pelottaa missä mennään :(
Ihanaa että täällä asiaan tartutaan ja mua kuunnellaan! Tää ketju kohotti mieltä aika roimasti kun kukaan irl ei tunnu tajuavan koko ongelmaa. Kiitos vastanneille!

Odotanko nyt sitä neuvolaa ja katotaan jos alkais syömään syksymmällä paremmin?
En oikein usko että sileämmät soseet auttais asiaan kun ei suostu siihen lusikkaan. Kääntää aina päänsä enkä pakottaakkaan tahdo. Pakottamisessa en näe mitään järkeä. Tulee vaan syömisestä entistä vaikeampaa, vai mitä?

Nyt on viisi hammasta. Oon kans huomannut että hampaiden teon aikana ei suostu syömään mutta silloin se syömättömyys on kestänyt vain muutaman päivän. Nyt on aika pitkä kausi menossa :( Oon ollut jopa niin epätoivoinen, että olen yrittänyt syöttää sosetta sormen päällänikin! En edes muista koska viimeksi on syönyt lautasen tyhjäksi :(

Entäs jotkus juotavat smoothiet, oletko sellaisia kokeillut? Entäs velli (vaikka jauheesta tehty, niitä on vähän isommillekin lapsille tarkoitettuja)? Tietysti pidemmän päälle lusikkaankin pitäisi taas tottua, mutta ensiavuksi mielenrauhasi ja lapsen ravitsemuksen parantamiseksi voisi kokeilla mitä vaan, mikä vähän laajentaa lapsen ruokavaliota.

Odota neuvolaa. Kerro huolesi neuvolassa, ja jos painokäyrä on alaspäin niin ohjaavat eteenpäin. Jos ei ole, niin sitten sulla ei ole huolta. Stressiä se tietenkin äidille aiheuttaa, mutta yritä silti ottaa rennosti. Tylsää se on kun ruokaa menee hukkaan, mutta se nyt on kuitenkin vain ruokaa.

Ota neuvolaan yhteyttä.

Meillä auttoi se, että itse lopetin stressaamisen ja yrittämisen. Onko mitään ruokaa mikä menisi hyvin. Itse keskityin siihen, että tarjosin lapselleni sitä ruokaa mitä hän söi ja pikku hiljaa siinä sivussa annoin lusikallisen uutta ruokaa.

Juohan lapsesi tarpeeksi? Onko hän kuihtuneen näköinen?

Tsemppiä! Meillä lapsi syö nykyään monipuolisesti. Nirsous tietenkin on mukana. Uskaltaa jopa maistella uusia ruokia. Kouluikäinen kohta. Pitkään meni, että päästiin tähän.

Jaa -a, mulla on ollu tuttavapiirissä noita "lapsi ei syö mitään" tapauksia....sit kun vaikka kyläilee meillä, lapsi syö pari haukkua äidin pullasta, muutaman lusikallisen jäätelöä, pari pientä keksiä, lasillisen mehua, mansikoita, sit äitiä kaivaa pilttipurkin ja alkaa syöttää ruokaa ja kas kummaa ei maistu!! Sit alkaa se päivittely, että kun ei se syö....ei oo moneen viikkoon syönyt....
Mut jos et tunnista itseäsi tuosta, niin ei sit mitään. Hampaiden tulo voi vaikuttaa. Helle vaikuttaa. Onko lapsi virkeä ja jaksaa touhuta ja leikkiä, tuleeko pissaa ja kakkaa? Jos vastaat noihin kyllä, saa riittävästi ravintoa.
Ja toiset vaan on pieniruokaisia, meidän nuorimmainen esim. Syö murto-osan siitä, mitä isommat ovat syöneet. Alkuun olin tosi huolissani, mut kasvaa hyvin ja on reipas lapsi, pärjää siis vaan vähemmällä

Meillä on välillä vähän sama meininki samanikäisen tytön kanssa. On todella kranttu ruoan koostumuksen suhteen. Liian kokkareinen ei uppoa. Alkaa kakomaan. Ja helteet tekevät myös tehtävänsä.
Parhaiten tyttö syö ulkona. Kun on paljon ympärillä katseltavaa ja muita lapsia. Nyt kesällä ei olla kotona juuri kuin yöt ja lounastetaan poikkeuksetta joko puistossa, tai kahvilassa. Kotona syöminen takkuilee.
Ymmärrän huolesi, sillä tyttäreni on pieni ja "lihotuskuurilla". Kolmessa viikossa paino oli kuitenkin noussut n.300g. Rasvalisällä ja täysmaidolla :)
Tsemppiä!