Ei tuo vauva osaa niellä jos ruoassa on paakkuja!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ikää jo kohta 11kk ja vieläkin jos ruoassa on vähänkin isompia paloja rupee yökkäilee ja meinaa vetää henkeen tai "oksentaa" pois.

On syönyt noita 8kk iästä lähtien olevia valmissoseita ja niissähän on hiivatin isoja, vaikkakin pehmeitä paloja (lihaa, perunaa, sipulia, herneitä jne.) VAIKKA muusaan nekin ihan niin pieneksi kuin haarukalla saan - yökkii silti välillä jos jää murusta isompaa.
Mausta kyllä tykkää ja hyviä ne on minustakin mutta itsellekkin tulee tunne että pitää PURRA eikä vain nielaista. Syö innolla niitä ihan soseisia mitä vaan.

Eihän toinen vielä voi purrakkaan kun on vain kaksi alahammasta...mutta miten hiivatissa uskallan antaa mitään purupaloja vielä lähiaikoinakaan kun kerran meinasi tosiaan tukehtua kun ei suostunut nielaisemaan vaan veti henkeen ja suht kauan sain taputella selkään että tuli ruokamuusia ulos :( ja pari muuta kertaa jolloin meinaa jäädä henkitorveen kun jää suu auki kakomaan eikä nielaise.

Muilla ollut samanlaista vai onko meillä vaan näin vaikeeta tää syöminen...imetys ei onnistunut, suht myöään oppi edes sileää sosetta nielemään ja nyt tämä ongelma näitten "palojen" kanssa. Itse tehty ei asiaa auta, maussa ei siis vika vaan ruoan rakenteessa.

Sihti kurkku :D jotkut vaan on sellasia, ei sille muu auta kuin antaa sileetä sosetta vaan. T. sihtikurkun äiti :D Mun neljästä lapsesta yks on ollu tuollainen kanssa. Tosin voin lohduttaa et helpottaa ajan kanssa mun nyt kohta 5v syö normi ruokaa ja oli just tuollaine yökkijä kanssa, sileetä piti olla :D

Meillä oli samanlaista kolmannen lapsen kohdalla, ei millään hän oppinut syömään kunnolla, ruoka kyllä maistui mutta jokaikiseen ruuan kokkareeseen oli tukehtua, hänelle ei voinut antaa leipää eikä mitään, olen ajatellut että yksi syy voi olla se että hänellä oli pehmeä kurkunpää joka aiheutti paljon rohinoita sekä kurkunpäässä joku rakenne vika, en muista miten lääkäri sen selitti mutta siellä oli joku "tasku" johon ruoka meni ja sitten tuli näitä hengitystie infektioita, toinen syy voi olla se että kiinteät aloitin hänelle vasta 6kk:n ikäisenä, muut vauvat meillä on aloittanut kiinteät jo 4kk:n ikäisenä ja mitään ongelmia ei ole syönnin kanssa ollut.
Kuitenkin meillä se lapsonen oppi syömään kunnolla vasta 2vuotiaana, siihen asti kaikki oli muussattava todella tarkkaan tai hän veti ruuan henkeen.

Mä oon kans ajatellu että miten jotku uskaltaa antaa jotai marjoja tai leivän kannikkaa jolleki 10kk...eihän sillä oo milla tosiaan purra ja eikai aikuinenkaan marjoja puremata niele...

Täällä myös yksi sihtikurkun äiti ja poika parin viikon päästä 1v. Pieniä palasia menee mutta tosiaan pienissä annoksissa, ei puhetta lusikallisista vielä. Hitaasti mutta varmasti, kaikki ajalaan :).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon kans ajatellu että miten jotku uskaltaa antaa jotai marjoja tai leivän kannikkaa jolleki 10kk...eihän sillä oo milla tosiaan purra ja eikai aikuinenkaan marjoja puremata niele...

No joillakin lapsilla tulee hampaita paljonkin alle vuoden ikäisenä. Mun likalle tuli kaksi hammasta kerralla 5kk iässä ja aika pian tuli lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja omituinen höpöttäjä:
Meillä oli samanlaista kolmannen lapsen kohdalla, ei millään hän oppinut syömään kunnolla, ruoka kyllä maistui mutta jokaikiseen ruuan kokkareeseen oli tukehtua, hänelle ei voinut antaa leipää eikä mitään, olen ajatellut että yksi syy voi olla se että hänellä oli pehmeä kurkunpää joka aiheutti paljon rohinoita sekä kurkunpäässä joku rakenne vika, en muista miten lääkäri sen selitti mutta siellä oli joku "tasku" johon ruoka meni ja sitten tuli näitä hengitystie infektioita, toinen syy voi olla se että kiinteät aloitin hänelle vasta 6kk:n ikäisenä, muut vauvat meillä on aloittanut kiinteät jo 4kk:n ikäisenä ja mitään ongelmia ei ole syönnin kanssa ollut.
Kuitenkin meillä se lapsonen oppi syömään kunnolla vasta 2vuotiaana, siihen asti kaikki oli muussattava todella tarkkaan tai hän veti ruuan henkeen.

No niin täälläkin aloitettiin kiinteät vasta 6kk iässä...eikai se nyt voi?? tätä aiheuttaa :( Aloitettiin siksi vasta silloin kun ei maitoakaan mennyt liikaa joten th sanoi ettei pakko ole aloittaakkan ennemmin. JA meillä piti pitkään syöttää hedelmäsoseita että oppi edes nielemään (siis soseita joista tykkäsi paljon) että oppi koko lusikasta syömisen ja siitä sitten muihin ruokiin pikkuhiljaa ja nyt siis maistuu kyllä liha ja kala mutta ne paakut...

Tää mun sihtikurkku kyllä pureskeli leipää ja porkkanaa yms siis tykkäs niitä narskutella, mut sylki sitte pois ne suusta kun oli ainaknsa narskinu :D eikä ikinä vahingossakaa nielly yhtää isompaa palaa :D

Muoks. en usko että se tuosta myöhempään soseen aloitaisesta johtuu. Mulla on siis neljä lasta joista yks ollu sihtis, ja kaikki muuteen melko samalla tavalla syötelty ja soseet aloitettu.

Toiset vaan on sihtiksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi1:
Täällä myös yksi sihtikurkun äiti ja poika parin viikon päästä 1v. Pieniä palasia menee mutta tosiaan pienissä annoksissa, ei puhetta lusikallisista vielä. Hitaasti mutta varmasti, kaikki ajalaan :).

Huh, joo, huomasin että jos antaa lusikallisen tälläistä ni kauhee kakominen - pitänee yrittää noita sitten ihan lusikan pään aina kerrallaan koko ajan. Ihan pehmeitä vetää kyllä täyden lusikallisen kerrallaan ja suu heti auki oottamaan uutta lusikallista :)

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Elä ota stressiä. Ei meidänkään 10kk syö mtn paloja. Miksi pitäisikään, ei tässä kiire mihinkään ole.

No kun tuntuu että kaikkien muiden syö jo kaikkee isojen ruokiakin tässä iässä ja mä mietin uskallanko antaa edes raejuustoa (mutta en jos en muusaa sitäkin, ei varmasti osaa niellä edes yhtä kokonaista palasta)..

Meillä samanlaista, vedän suosiolla kaupan soseetkin sauvasekoittimella sileeksi.

Joskus kyse voi olla lapsen kielen motoriikan häiriöstä. Eli jos lapsen lihastonus on jäykkä tai liian löydä, voi kielellä työskentely olla huonoa. Siksi ei osaa hienontaa ruokaa suussaan, vaan nielee kaikki suoraan. Näinhän sitä sitten tuntuu, että tukehtuu. Miten lapsesi liikkuminen on kehittynyt?

Tämän kertoi minulle "off the record" lasten fysioterapeutti.

täältä löytyy kanssa yksi sihtikurkku! Ollut koko pienen ikänsä, ikää nyt 1v2kk. Jos annan niitä 8kk ja 1v tarkoitettuja ruokia niin muussaan ne sauvasekoittimella ihan sileeksi, niin menee edes vähäisen. Muutenkaan ei oikein tykkää ruokaa syödä ollenkaan, maitoa vain haluisi. Ne ihan sileet 6kk soseet menee ihan hyvin, mutta taitanut alkaa tympimään ne samat maut eikä suostu niitäkään enään syömään. Sormiruokana annan, riisimuroja, raejuustoa, broilerileikettä pieninä yms. Niitä tykkää kovasti omilla pikku sormilla syödä. Alkuun oli kielijänne tiukkana ja siksi oksenti eikä voinut syödä mitään möykkysempää ja nyt tuntuu että ei vain syö kun ei ole tottunut. Taas hampilääkäri aika olisi ensi kuussa kun syö niin huonosti ja myös kasvukontrolli aika on ensikuussa. Ei hän mikään laihan luikku ole, mutta on tietysti huolissaan kun ei syö kunnolla mitään. Ja kun tätä on kestänyt 4kk lähtien. Puuroinakin annan sitä tetra puuroa, kun se on sellaista pehmeän sileää ja siintä kyllä tykkää. Olen ajatellutkin, että kohan edes jotain syö. Oma tekemiä ruokia olen yrittänyt antaa, niin että syö vaikka sormin ja itse lusikalla annan, mutta ei niin ei. Rakenne on jotekin väärä hänelle. oon ihan avuton jo tämän syömisen kanssa ja minulle kelpaisi jo auttava ihminen tähän katsomaan ja neuvomaan. Oon suoraan sanottuna ihan poikki. Onneksi välillä helpottaa, kun ajattelee että kyllä hän joskus syö, sitten 10 vuoden päästä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Elä ota stressiä. Ei meidänkään 10kk syö mtn paloja. Miksi pitäisikään, ei tässä kiire mihinkään ole.

No kun tuntuu että kaikkien muiden syö jo kaikkee isojen ruokiakin tässä iässä ja mä mietin uskallanko antaa edes raejuustoa (mutta en jos en muusaa sitäkin, ei varmasti osaa niellä edes yhtä kokonaista palasta)..

No juuri siitä ei kannata ottaa paineita mitä muut syö. Syököön vaikka hevosia tai rattaita. B)

Alkuperäinen kirjoittaja omituinen höpöttäjä:

No niin täälläkin aloitettiin kiinteät vasta 6kk iässä...eikai se nyt voi?? tätä aiheuttaa :( Aloitettiin siksi vasta silloin kun ei maitoakaan mennyt liikaa joten th sanoi ettei pakko ole aloittaakkan ennemmin. JA meillä piti pitkään syöttää hedelmäsoseita että oppi edes nielemään (siis soseita joista tykkäsi paljon) että oppi koko lusikasta syömisen ja siitä sitten muihin ruokiin pikkuhiljaa ja nyt siis maistuu kyllä liha ja kala mutta ne paakut...

En tiedä oliko se myöhäinen kiinteiden aloitus ikä syynä, olen miettinyt sitä mahdollisuutta kuitenkin, nyt 10kk:n ikäinen kuopus syö mitä vaan ja ei ole kuin 2 hammasta ja kiinteät on aloitettu muilla 4kk:n ikäisinä paitsi sillä kolmannella kun se kasvoi maidolla niin hyvin, mistäpä tuon tietää mikä se oikea syy on mutta yhtenä syynä olen sitä kiinteiden aloitus ikää pitänyt

Mein esikoinen oli vauvana sihtikurkku. Eka hammaskin tuli vasta 1 vuotiaana.
Ja nyt on 8v ja vieläkin jos löysässä ruuassa on paloja, esim. jokurtissa on hedelmäpaloja, alkaa kauhee kakominen.
Muuten kyllä syö kiinteetä ruokaa ja pureskelee ja nielee ilman ongelmia mutta toi vaan että löysässä on paloja aiheuttaa ongelmia.
Ei voi myöskään niellä pillereitä. Kokonaisena kun pitäs alas saada niin ei tuu mitään, oksentaa heti :/

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Meillä samanlaista, vedän suosiolla kaupan soseetkin sauvasekoittimella sileeksi.

Joskus kyse voi olla lapsen kielen motoriikan häiriöstä. Eli jos lapsen lihastonus on jäykkä tai liian löydä, voi kielellä työskentely olla huonoa. Siksi ei osaa hienontaa ruokaa suussaan, vaan nielee kaikki suoraan. Näinhän sitä sitten tuntuu, että tukehtuu. Miten lapsesi liikkuminen on kehittynyt?

Tämän kertoi minulle "off the record" lasten fysioterapeutti.

Liikkuminen on hyvin mennyt, tosin ei ryöminyt lainkaan kuin vähän taaksepäin...mutta kun oppi konttamaan, siitä pari viikkoa niin jo käveli tukea vasten. Nyt kävelee jo pitkähköjä (useempi metri) matkoja ja osaa kääntyä pystyssä pysyen ympäri eli vaihtaa suuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Mein esikoinen oli vauvana sihtikurkku. Eka hammaskin tuli vasta 1 vuotiaana.
Ja nyt on 8v ja vieläkin jos löysässä ruuassa on paloja, esim. jokurtissa on hedelmäpaloja, alkaa kauhee kakominen.
Muuten kyllä syö kiinteetä ruokaa ja pureskelee ja nielee ilman ongelmia mutta toi vaan että löysässä on paloja aiheuttaa ongelmia.
Ei voi myöskään niellä pillereitä. Kokonaisena kun pitäs alas saada niin ei tuu mitään, oksentaa heti :/

Tässä kerrotaan myös ihan kuin minun äidistäni =) (tämä oli ohi asian)

En kyllä pidä ap:n tilannetta hälyttävänä. Eiköhän tuon ikäinen lapsi vielä ehdi oppia karkeamman ruoan syömisen. Ehkä voisi kokeilla joitakin liukkaita isompia paloja, jotka eivät jäisi kurkkuun, vaikkei niitä pienentäisikään. Vadelmat ainakin pujahtaa helposti kurkusta survottuna, vaikka niissä onkin ikäviä kiviä. Noiden syöttämistä pelkäsin kamalasti, mutta joku vakuutteli, että noihin on vaikea tukehtua, kun ovat niin liukkaita. Ei ole ongelmia ollutkaan.

Yhteistyössä