Ei varmaan kiinnosta ketään mut kerron silti, et niin se vaan Eemiki luopu tissist. Eli en siis imetä eskarilaist ;D

Onnea noinkin pitkään jatkuneesta imetyksestä :) Muistan esikoisen kohdalta kun ajattelin ettei hitto tätä jaksa edes kuukautta ja nyt noita kuukausia on aikas paljon enemmän.. Silloin mentiin imetys, päivä ja viikko kerrallaan pienin tavoittein. Jossain vaiheessa se ajan laskeminen katoaa ja imetyksestä tulee vain osa elämää :)

Minusta on aina jotenkin yhtä ihmeellistä miksi imetys nostattaa niin vahvoja tunteita? Ihan normaali asia, jonka pitäisi olla ihan jokaisen perheen oma asia. Tuntuu, että me ihmiset olemme nykyään hirveän vieraantuneita luonnosta, kun lehmän poikasilleen biologisessa mielessä tuottaman nesteen juominen on luonnollisempaa, kuin ihmisen omille poikasilleen tuottaman..?

Itse imetin 2 vuotta 5 kuukautta, ja pidempään en olisi voinut jatkaa. Fyysisesti imetyksestä tuli minulle todella epämiellyttävää joskus kahden vuoden jälkeen, painoin välillä kynsiä kämmeniin kun sattui niin paljon. 2-vuotiaaksi imetys sujui meillä helposti ja mukavasti. Olen silti todella iloinen että jaksoin ne muutamat kuukaudet vielä, koska silloin moniallergisen lapsen ruokavalioon saatiin tolkku ja sopiva korvaava tuote maidollekin löytyi.

• Tykkää
Reactions: Eemin & Nooan äiti
Jos yleisellä paikalla joku imettää, onko mulla oikeus mennä pyytämään että voiko asian hoitaa esim vessassa jos lasten leikkipaikkaa ei ole erikseen?! Ällöttävää. Ja olen mies.

Alkuperäinen kirjoittaja ällööö;29110202:
Vaikka kuinka yritän ymmärtää tota ja perustella itselleni miksi joku imettäisi pitkään, niin silti mua vaan ällöttää koko juttu. Heti kun lapsi lähtee kävelemään, niin imettäminen tuntuu "oudolta"..itse imetin reilu puoli vuotta..

Mä en vois ilman kunnon syyt, lopettaa noin pienen imettämist. Joskushan imetys on pakko lopettaa lyhyeen esim. lääkityksen takii, ja joskus lapset vierottuu ite jo vauvana. Joillain imetys ei onnistu ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;29110312:
Onnea noinkin pitkään jatkuneesta imetyksestä :) Muistan esikoisen kohdalta kun ajattelin ettei hitto tätä jaksa edes kuukautta ja nyt noita kuukausia on aikas paljon enemmän.. Silloin mentiin imetys, päivä ja viikko kerrallaan pienin tavoittein. Jossain vaiheessa se ajan laskeminen katoaa ja imetyksestä tulee vain osa elämää :)

Kiitos! :)

Heh, kyllä ihmiset on huvittavia noiden mielipiteidensä kanssa :D

Olen itse imettänyt kuopusta 4vuotiaaksi asti ja yhdessä tehtiin päätös imetyksen lopettamisesta. Lapsi on ollut pienestä asti todella viisas, empaattinen ja rohkea. Hänen kanssaan on voinut keskustella asioista jo parivuotiaana. Hän on aina ollut terveyden perikuva ja hänen motoriikkansa on uskomaton. Hänellä on niin vahva itseluottamus, että hän onnistuu suurinpiirtein kaikessa mitä yrittää. Nyt tokaluokkalaisena hänellä on laaja kaveripiiri, koska hänellä on hyvät sosiaaliset taidot. Hän pystyy keskittymään koulussa ja osaa jo ikätasoaan vaativampia tehtäviä.

Kaiken tämän uskon olevan pitkään imetykseen liittyvää. Tai sitten se älykkyys on vaan periytyvää ja meidän pitkään imettäneiden lapsista tulee joka tapauksessa älykkäitä :)

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin & Nooan äiti;29110707:
Mullei oo tarve hakee huomioo, mut sul näyttää olevan.

Selvästi sulla on kun aina jankkaat tästä imetyksestäs vaikket oikeastaan halua edes keskustella siitä, mainostat vain. Kyselet onko muita isomman lapsen imettäjiä, sitten kun joku sellainen yrittää jutustella niin sun vastaukset on tasoa ' :) ' .... ja tietysti teet myös miljoona aloitusta aina kun oot palstalla.
Jos sä väität että se ei ole huomionhakua niin valehtelet tai olet niin heikkopäinen ettet tajua tosiasioita.

[QUOTE="Lapsellinen";29110341]Jos yleisellä paikalla joku imettää, onko mulla oikeus mennä pyytämään että voiko asian hoitaa esim vessassa jos lasten leikkipaikkaa ei ole erikseen?! Ällöttävää. Ja olen mies.[/QUOTE]

varmaan pyytäisin sua menemään itse sinne vessaan aterialle, koska mun mielestä pienen lapsen ravinto on aina tärkeämpi kuin aikuisen miehen. Onko törkeydelle enää mitään rajaa?

En varmaan voisi kuvitella itse imettäväni mahdollisesti 10vuotta putkeen. Tosin oma kehoni on vieroittanut edellisen lapsen tissistä aina uuden raskauden alkaessa, joten pitäisin ihmeenä, jos pystyisin imettämään ja olemaan raskaana yhtäaikaa.

• Tykkää
[QUOTE="...";29110850]Lapsi on ollut pienestä asti todella viisas, empaattinen ja rohkea. Hänen kanssaan on voinut keskustella asioista jo parivuotiaana. Hän on aina ollut terveyden perikuva ja hänen motoriikkansa on uskomaton. Hänellä on niin vahva itseluottamus, että hän onnistuu suurinpiirtein kaikessa mitä yrittää. Nyt tokaluokkalaisena hänellä on laaja kaveripiiri, koska hänellä on hyvät sosiaaliset taidot. Hän pystyy keskittymään koulussa ja osaa jo ikätasoaan vaativampia tehtäviä.[/QUOTE]

Mitä ihmeainetta sä oletat siinä maidossa olevan? Ja mikset sinä sitten ole ihmeaikuinen, kun kerran se ihmemaito on peräisin sinun kropastasi. Kai se sinuakin jollain tavalla hyödyttäisi.

En ole pitkää imetystä vastaan, omistani viimeinenkin tosin vieroittautui n. 2,5v iässä. Mutta ei se maitokaan nyt mihin tahansa pysty.

• Tykkää
Reactions: Echo
Mitä ihmeainetta sä oletat siinä maidossa olevan? Ja mikset sinä sitten ole ihmeaikuinen, kun kerran se ihmemaito on peräisin sinun kropastasi. Kai se sinuakin jollain tavalla hyödyttäisi.

En ole pitkää imetystä vastaan, omistani viimeinenkin tosin vieroittautui n. 2,5v iässä. Mutta ei se maitokaan nyt mihin tahansa pysty.

Olenko kirjoittanut että lapseni on maitoni vuoksi täydellinen? En, vaan imetyksen. Imetyksen ansiosta lapsi saa ihokontaktia, turvaa ja tärkeyden tunnetta, jotka ovat kaikkien muiden taitojen peruspilareita. On mm. tutkittu vauvojen aivoja niiden ruokaillessa. Imetyksen aikana siellä tapahtuu paljon enemmän ja monimutkaisempia juttuja kuin pulloruokinnan aikana :)

Ja olen minä itsekin vähän ihmeaikuinen ;)

En viitsi edes lukea kaikkia kommentteja, kun alkaa vaan hävettää ihmisten puolesta, miten typeriä ovatkaan. Se kun ei monesti riitä, että on tietämätön ja sivistymätön ääliö, se pitää kaiken lisäksi tuoda vielä kaikkien tietoonkin...

Onnea kuitenkin onnistuneen imetyksen johdosta! :)

Itselläni yksi lyhyeksi jäänyt (10kk, ei oma valintani lopettaa) ja yksi omasta mielestäni (meille/lapselleni (itse päätti lopettaa)) sopiva 2,5v imetys takana. Ihania muistoja. :)

Heh, parista viestistä saa sen kuvan että jotkut 4-6 vuotta imetetyt ovat suunnilleen lapsineroja ja sosiaalisuuden perikuvia just sen imetyksen takia. :D Olisiko lapsen fiksuuteen enemmän syynä geenit ja läheisyys+kommunikaatio (jota voi tehdä ihan halaamallakin ja sylissä pitämällä) kuin maidon imemisellä jostain pehmeästä möllykästä vuosikaudet?

[QUOTE="...";29110990]Olenko kirjoittanut että lapseni on maitoni vuoksi täydellinen? En, vaan imetyksen. Imetyksen ansiosta lapsi saa ihokontaktia, turvaa ja tärkeyden tunnetta, jotka ovat kaikkien muiden taitojen peruspilareita. On mm. tutkittu vauvojen aivoja niiden ruokaillessa. Imetyksen aikana siellä tapahtuu paljon enemmän ja monimutkaisempia juttuja kuin pulloruokinnan aikana :)

Ja olen minä itsekin vähän ihmeaikuinen ;)[/QUOTE]

Sitä en ymmärrä että miten se sylittely ja helliminen ei riitä esim. nelivuotiaalle täyttämään tuon sinun kuvailemasi turvan ja tärkeyden tunnetta, vaan siinä pitää olla ihan tissi suussa asti että on tarpeeksi "iholla"?

Älä ap nyt hermostu, mutta tulee mieleen sun otsikosta:

"niin se vaan meidän pertti 45 v. pääsi vaipoista." :laugh:

Anteeks, osoitin moukkamaisuuteni.
:ashamed:

• Tykkää
Reactions: Khisu ja Tepadj
[QUOTE="...";29110990]Olenko kirjoittanut että lapseni on maitoni vuoksi täydellinen? En, vaan imetyksen. Imetyksen ansiosta lapsi saa ihokontaktia, turvaa ja tärkeyden tunnetta, jotka ovat kaikkien muiden taitojen peruspilareita. On mm. tutkittu vauvojen aivoja niiden ruokaillessa. Imetyksen aikana siellä tapahtuu paljon enemmän ja monimutkaisempia juttuja kuin pulloruokinnan aikana :)

Ja olen minä itsekin vähän ihmeaikuinen ;)[/QUOTE]

Voi herranen aika sentään. Lapselle voi osoittee hellyyttä ja läheisyyttä ja turvaa ja rakkautta muutenkin kuin lykkäämällä tissi suuhun

Itselläni on 5v pikkuinen tyttö ja halataan ja hän on paljon sylissä ja tehdään yhdessä asioita, saa läheisyyttä ja on onnellinen, eikä lapsi ole kärsinyt siitä, että äiti pitäisi sylissä ja halaa ja kertoo kuinka tärkeä ja rakas on, mutta ei lätttää tissiä nassuun

Vauvalle imetys on tärkeää, leikki-ikäiselle kyllä voi läheisyyttä antaa ilman, että tissi roikkuu suussa

[QUOTE="...";29110850]Heh, kyllä ihmiset on huvittavia noiden mielipiteidensä kanssa :D

Olen itse imettänyt kuopusta 4vuotiaaksi asti ja yhdessä tehtiin päätös imetyksen lopettamisesta. Lapsi on ollut pienestä asti todella viisas, empaattinen ja rohkea. Hänen kanssaan on voinut keskustella asioista jo parivuotiaana. Hän on aina ollut terveyden perikuva ja hänen motoriikkansa on uskomaton. Hänellä on niin vahva itseluottamus, että hän onnistuu suurinpiirtein kaikessa mitä yrittää. Nyt tokaluokkalaisena hänellä on laaja kaveripiiri, koska hänellä on hyvät sosiaaliset taidot. Hän pystyy keskittymään koulussa ja osaa jo ikätasoaan vaativampia tehtäviä.

Kaiken tämän uskon olevan pitkään imetykseen liittyvää. Tai sitten se älykkyys on vaan periytyvää ja meidän pitkään imettäneiden lapsista tulee joka tapauksessa älykkäitä :)[/QUOTE]

Mullakin on lapsi, joka on sympaattinen, empaattinen, sillä on älyttömän laaja kaveripiiri ja hyvät sosiaaliset taidot.
Motorisesti lahjakas: luisteli, ajoi pyörällä, hiihti ja ui jo kolmen vanhana. Oppi kokonaan kuivaksi jo 1v4kk.
Luki, kirjoitti ja laski plussaa ja miinusta oikein sujuvasti kesällä ennen esikoulua. Nyt esikouluvuonna osaa kertotaulutkin seitsemään asti. Piirtää kuin olisi useammankin taidekoulun käynyt. Ei ole.

Imetin 6 viikkoa.
Lapsi on nelipäisen sisarusparven toinen (noi muut 3 on ihan tavallisia mukuloita, ihan ajallaan toki kaiken osanneet nekin), kasvaa kuin rikkaruoho, ihan itsekseen ja ilman sen kummempaa panostusta, niinkuin noi muutkin. Koska harvoin mulla yksinhuoltajana ja pientilallisena on aikaa panostaa siihen yhteen lapseen. Toki kun sen teen, se on sitten 249%....

Pointti?
Imetys on mahtava asia. Jos siihen pystyy ja jaksaa ja homma toimii, niin tarjotkoon jokainen sitä tissiä ihan mihin ikään asti vaan.
Mutta enpähän suostu uskomaan, että se mikään autuaaksi tekevä asia on, lapsen kasvu, kasvaminen ja kasvatus on mun uskomukseni mukaan aika paljon muusta kiinni, kuin siitä mistä, miten ja kuinka pitkään kukakin on saanut ravintonsa, huikkansa, lohtunsa ja läheisyytensä.

Mutta jos nyt joku sitä imetystä 4-, tai 6-vuotiaaksi nimenomaan pitää ratkaisevana tekijänä, niin antaa mennä.

Yhteistyössä