ei vielä ajankohtainen, mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupla mami tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tupla mami tulossa

Vieras
olen nyt rv. 13 ja odotan kaksosia ja mua kiinnostais noi äippä raha jutut.. elikkä eikö se ole niin että 9kk saakka maksetaan äitiyspäivärahaa? ja eikö se ole jotain 70% tuloista? mutta mitäs sitten kun en raaskisi laittaa pikkuisia niin pienenä tarhaan, onko tietoa voiko pankin kanssa sopia että sen jälkeen maksaisi pelkästään korkoja asuntolainasta? vai miten te muut olette tehneet? oletteko laittaneet heti 9kk jälkeen tarhaan?

Joo siis ekat 3kk saa jotain noin 90% päivärahaa ja sen jälkeen se on toi 70%. Eli nykyisin saa alussa hiukan parempaa.

Meillä mies jäi pitkälle sairaslomalle samalla viikolla kun minulla loppui äitiysloma ja siirryin hoitovapaalle. Saimme silloin asuntolainan lainaturvaa ja maksoimme vain korkoja eli otimme lyhennysvapaata. Miehen sairasloman jälkeen maksettiin taas lyhennyksiäkin,mutta voi siis hyvin sopia lyhennysvapaasta. Monet tekevät niinkin.

Kannatta vähitellen säästää sitä hoitovapaata varten edes pikkasen rahaa. Itse olen hoitovapaalla tehnyt niin, että tarvittaessa ottanut säästöistä sitten pieniä summia.

Ensin saa äitiys- ja sen jälkeen vanhempainpäivärahaa,ne päivien määrät ja prosentit palkasta näet kelan sivuilta,kaksosista saa muistaakseni vähän enenmmän vanhempainpäiviä kuin yhdestä.

Ja kun nuo loppuu,niin voi jatkaa kotihoidontuella,joka on kyllä huomattavasti pienempi.

Jos tienaa vaikka kuukaudessa 1800e-verot niin onko se äippäraha 70% vai 90% siitä? Vai miten se menee

Entä jos isä jää kotiin äitiysloman jälkeen?
Mitä tukee se saa ja määräytyykö se samalla tavalla ku äippäraha?

Yhteistyössä