Ei voi olla lapsen kasvattaminen noin vaikeaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :-)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No juu, kyllä nyt alkaa kuulostaa siltä että ls-ilmoitus ei ole lainkaan turha. Ota nyt itseäsi niskasta kiinni, ja tee vaikka nimetön ls-ilmoitus. Ei tuo perhe muuten tule muuttumaan, tai saamaan apua mistään..

Ja mun mielestä kuulostaa siltä, että lapsi on heitteillä. Se on hyvä syy tehdä ls-ilmoitus.
Ei niinkään toi huuto, vaan se, että lapsi ei saa normaaleihin aikoihin ruokaa, ja joutuu olemaan ulkona yksin.

[QUOTE="vieras";28666425]4-5 vuotias ei ole uhmaikäinen! Tiedoksi vaan sinulle...
3-vuotias saattaa kitistä, kiukutella ja huutaa suurimman osan päivästä, mutta ei normaali 4-5-vuotias.

Ja tässähän aloituksessa se äiti huutaa eikä pelkästään lapsi. Eli saattaisin kyllä tehdä ls-ilmoituksen. Ei taida äitylillä olla mielenterveys kohdillaan.[/QUOTE]

Taas joku "kasvatusalan ammattilainen" laukoo totuuksiaan!! Meillä poika 4v.2kk ja elämänsä ensimmäinen uhmakausi pahimmillaan päällä. En ole koskaan aikaisemmin joutunut ääntäni juurikaan korottamaan tai huutamaan, mutta nyt parin edellisen kk:n aikana olenpa saanut senkin kokea. Ja todellakin välillä tuntuu siltä, että mihinkähän se äitin pieni poika oikein katosi, mutta kuuluu ihan normaaliin kasvuun ja kehitykseen. Kaikki lapset ovat erilaisia ja uhma- ym. kaudet tulevat eri aikoihi. Kun taas meidän tytöllä 2v.:llä alkaa nyt jo hurjaa uhmaa pukata päälle ja tietty molemmat kiukkuaa sitten yhtäaikaa ;)

Ei pitäisi kasvattamisen olla noin vaikeaa, eli itse arvelisin että kyseisen perheen äidillä on esim. alkoholi tai masennus-ongelma. Lasta ei pitäisi kohdella noin. Itse saattaisin tehdä ls-ilmon, sillä siirtäisin vastuun omasta huolestani ja he saisivat tehdä omat johtopäätöksensä onko perhellä joku ongelma.

Teet sen ilmoituksen, jossa kerrot huolesi ja havaintosi. Sen pohjalta sossut selvittää, etttä onko aihetta jatkotoimiin. Se on sellaista lastensuojelun tarpeen kartoittamista.
Sinuna tekisin ilmoituksen jo siksi, että huoli olisi sitten siirretty omilta harteilta pois.

Tällaisia perheitä on Suomessa varmaan pilvin pimein, meidänkin talonyhtiössä ainakin kolme samanoloista perhettä. Lapset juoksevat aamusta iltamyöhään ulkona, tulevat meidänkin ovelle nälkäisinä pyytämään ruokaa, äiti ja isä käyttävät reilusti alkoholia ja huutavat lapsille ihan julkisesti ja häpeilemättä, lapset jätetään yksin pitkiksi ajoiksi pihalle ilman avainta, ruokaa jne. Itsekin olen miettinyt ls-ilmon tekoa, mutta pelkään että lievästi väkivaltaisen oloisen isä tulisi sen jälkeen meidän ovvelle raivoamaan. Mutta muuten olen sitä mieltä että tällaisista perheistä pitäisi ilmoittaa lastensuojeluun, ei ole oikein lapsille kasvaa noin välinpitämättömässä ympäristössä. Näistä lapsista kasvaa ensimmäisiä niitä jotka juovat 12-vuotiaina kaljaa ja kokeilevat tupakkaa heti kun voivat. Toisekseen näille lapsille mikään aikuisen asettama sääntö ei merkitse mitään, koska omat vanhemmat eivät ole kasvattaneet lapsia laisinkaan, eli vaikka heille sanoo jotain, he eivät tottele. Olen itsekin miettinyt ottaisinko yhteyttä kouluun, vai mitä voisi tehdä? Ls-ilmossa on se riski, että totuus tulee aina julki kuka sen on tehnyt. Enkä omien lasteni takia halua ovelleni jotain hulluja alkoholisteja raivoamaan. Tiedä mihin he kykenevät.

Meillä huudetaan, niin äiti, kuin lapsikin. Itteänikin välillä hävettää ja nolottaa oma käytös. Uhma on vaan niin kamala, että joskus ne omat voimatkin loppuu ja selittelyn ja silittelyn sijaan vajoaa itsekkin sinne lapsen tasolle. Lapsi kun viikosta toiseen jatkaa sitä, että huuto alkaa aamusta, jatkuu iltaan ja ylläkin saa raivokohtauksia. Kyllä, jossain kohtaa mulla vaan on kärsivällisyys loppu. Olen huono äiti, myönnän. Enemmän kuitenkin auttaa se, että saan naapurin kanssa yhdessä jutella ja manata tätä uhmaa, se, että kysytään ja jutellaan. Ls-ilmon varmaan vain pahentaisi asiaa. Kyllä mä sen itsekkin tiedän, ettei huutaminen auta ja se on väärin. Ei vaan tunnu auttavan muutkaan keinot. Jokainen ihminen ei vaan oo samasta muotista ja joillain meillä kynnys huutaa on matalampi. Ja kyse ei ole siitä, etteikö lasta olisi kasvatettu. Kyllä hän käyttäytyä osaa ja säännöt tietää. Halutessaan on kuin pieni enkeli, jonka kanssa voi neuvotella ja keskustella. Monissa asioissa meidän lapsella on ollut paljon tiukempi kuri, kuin kavereiden vähemmän uhmaavilla. Meillä ei hakata seiniä, viedä toisten leluja, pyydetään anteeksi jne., jne., normaali kasvatukseen kuuluvat asiat kyllä hallussa. Ei ole aina menty sieltä, missä aita on matalin. Nää uhmakaudet on vaan erittäin raskaita. Ja kyllä, niinhän ne kaikilla. Mutta eikös tähänkin päde sama kuin vauvoihinkin. Jotkut on alusta asti tyytyväisiä ja kilttejä, jotkut huutavat yötä päivää. Uhmaikäisiäkin on varmasti ihan laidasta laitaan.

Ei heillä kyllä alkoholia nautita, ei edes tupakkaa polteta.
Mä kysyn neuvolasta sitten, että mitä pitäs tehdä. en todellakaan ala turhia ilmoituksia tekemään lastensuojeluun. Uskon, että kyse on vaan siitä, ettei osata kasvattaa oikein ja on annettu kaiken mennä pieleen. Nyt perhe on sitten huuto kierteessä.

Naapurissa kaikki keskustelut lapselle käydään huutaen, lapsi vaan itkee koko ajan. Ulkona on yksin ilman valvontaa, sisään huudetaan yheksän jälkeen illalla, iltapala vasta 22.30. Sitten joka välissä vaan itketään ja huudetaan puolin ja toisin. Jokaisen hetken, kun se lapsi on sisällä niin on vaan huutoa ja itkua.

Miten voi olla tollasta, että ei ole mukavaa hetkeä, pelkkää riitelyä joka välissä? Mun tekis mieli karjua, että lopettakaa se saatanan huutaminen. Mä en jaksa kuunnella tota enää yhtään.

no mulla itellä on tollanen adhd lapsi+aistiyliherkkyyttä,omantoiminnan ohjauksen vaikeutta.. kun hän oli 4-6v huutoa oli joka päivä,joka asiasta.. mikään ei toiminu,mikään ei sujunu ihan sama kuinka suunnitelmallisesti teki töitä niin kaikki helvetin hommat meni siihen että lapsi karkailee,on tottelematon,jokainen rajoittaminen johti hulluihin raivareihin.. lapsi saatto monta kertaa päivässä vetää raivarit ihan pikkujutuista ja koska yritti satuttaa meitä,pikkusiksoa/rikkoa tavaroita lapsesta piti pitää kiinni mikä saattoi tarkoittaa että lapsi puree,potkii,lyö,raapii,sylkee, hakkaa päällään,huutaa ja karjuu. Itekkö pysyisit tyynenä ja leppoisena päivästä viikosta kuukaudesta toiseen? ET!! koska mun lähipiirissä kukaan ei jaksanu paria tuntia kauempaa tuon lapsen kanssa.päiväkodin johtaja ei ollu uransa aikana nähnyt yhtä haastavaa lasta.

kyllä karjuin itsekkin,olenko ylpeä siitä en,mutta inhimillistä se oli että omatki hermot on kireellä ku kaikki on vaikeaa vuosia. ja turha tulla arvostelee että olisitte hakenut apua,kun mä yritin siitä saakka ku lapsi täytti 4vuotta saada hänet erikoissairaanhoitoon tutkittavaksi..vaan lähete saatiin vasta lapsen ollessa 6vuotias. luojalle kiitos saatiin lääkitys ja ekaa ekrtaa elämässä lapsi aloitti leikin itse ja leikki 30min yhtä mittaan. sitä ennen lapsi meni ku päätön kana aamusta iltaan,koko ajan,kirjaimellisesti seinillä. mä en pystynyt tekee mitään! koska jatkuvasti oli vaarassa joko lapsi itse tai pikkusisko.

niin että kyllä se lapsen kasvatus voi olla niin vaikeeta!

hyvä arvostella jos itellä on terveet hidas tempperamenttiset lapset ja joukku apukäsiä.. elämä on ihanan musta-valkoista.

tarjoa apua!

[QUOTE="vieras";28669246]Ei pitäisi kasvattamisen olla noin vaikeaa, eli itse arvelisin että kyseisen perheen äidillä on esim. alkoholi tai masennus-ongelma. Lasta ei pitäisi kohdella noin. Itse saattaisin tehdä ls-ilmon, sillä siirtäisin vastuun omasta huolestani ja he saisivat tehdä omat johtopäätöksensä onko perhellä joku ongelma.[/QUOTE]

juu tai neurologisesti poikkeava lapsi ja väsynyt äiti.

[QUOTE="melli";28669592]juu tai neurologisesti poikkeava lapsi ja väsynyt äiti.[/QUOTE]

Totta. Tämä ei selviä kuin kysymällä. AP.n pitäisi rohkeasti mennä kysymään onko lapsella jotain erityistä, vai miksi huutoa kuuluu niin paljon. Sitten voisi olla helpompaa ymmärtää huutaminen, ja miettiä jatkotoimintoja (ls-ilmo vai ei).

Ei heillä kyllä alkoholia nautita, ei edes tupakkaa polteta.
Mä kysyn neuvolasta sitten, että mitä pitäs tehdä. en todellakaan ala turhia ilmoituksia tekemään lastensuojeluun. Uskon, että kyse on vaan siitä, ettei osata kasvattaa oikein ja on annettu kaiken mennä pieleen. Nyt perhe on sitten huuto kierteessä.

Kovin mustavalkoisesti asian näet... Ei se, että lapselle huudetaan, välttämättä sulje pois sitä, etteikö häntä olisi kasvatettu. Vähän sama kuin se, että mä menisin aukomaan huutavan vauvan vanhemmille "ettekö te nyt osaa lasta hiljaseksi saada, ei meillä oo vauvojen koskaan tarvinnut huutaa...". Lapset ovat yksilöitä ja kehitysvaiheet voivat olla hyvin erilaisia. Naapurin kaksi samanikäistä lasta ja muuten saman kasvatuksen saanutta, voivat olla aivan eri maailmoista. Toinen on kiltti, uhmakohtauksia tulee harvoin ja nekin yleensä menevät ohi kuiskimalla korvaan ja kiinnittämällä huomion muualle. Ei tarvi huomiota joka sekuntti, ei riko paikkoja, eikä todellakaan yritä satuttaa muita lapsia, uskoo, kun kielletään... Toinen taas saattaa olla luonteeltaan sellainen, että uhmakohtaukset saattavat kestää monta tuntia ja loppua vasta, kun lapsi on huutanut itsensä tajuttomaksi. Kohtauksia tulee monta päivässä. Jos ei saa koko ajan haluamaansa huomiota, rikkoo paikkoja, yrittää hyppiä vauva-sisaruksensa päälle, tekee koko ajan asioita, joissa vaarana loukata itsensä todella pahasti. Jossain vaiheessa se huumorintaju ja pitkä pinna voi loppua parhaimmaltakin äidiltä. Omalla kohdallani ainoa ratkaisu pysyä tyynenä on se, että en edes yritä puuttua asiaan. Huutakoon ja mesotkoon, minkä haluaa. Siinä kun neljättä kertaa saman päivän aikana kuuntelee toista tuntia jatkuvaa huutoa, ei enää kamalasti jaksa rauhallisesti yrittää asioita selittää. Jossain kohtaa se menee siihen, että löydän itsenikin huutamasta. Ja mainittakoon, että joka kerta, kun itse olen sortunut huutamaan, ja niitä on monia, on se morkkis jälkeenpäin todella suuri. Ei siinä enää muiden syyttelyt asiaa paranna.

Ja siihen kasvatuspuoleen vielä. Omalla lapsellani on aina pidetty tiukat rajat, ei kuitenkaan liian tiukkoja. Hän ei ole niitä, jotka tuolla vapaana juoksevat kaupan käytävillä rikkomassa tavaroita. Hän on oikeasti hyvin kasvatettu ja hyväkäytöksinen lapsi. Kiellot perustellaan ja selitetään niin, että lapsi ymmärtää. Kukaan ulkopuolinen ei edes ymmärrä, kuinka pahana tämä uhma onkaan iskenyt. Hän on hyvin vieraskorea, eikä uhmaa kenellekkään muulle, kuin minulle, äidilleen. Edes isä ei saa yhtä kovaa "kohtelua" kuin minä. Ja silti myös mies, jolla on vielä itseänikin paljon pidempi pinna, on hänkin sortunut lapselle huutamaan.

Meillä tilanne on pahimmillaan ollut sitä, että raivo alkaa aamupalasta, jatkuu vaatteiden laittoon ja ulos lähtöön. Ulkona on yleensä viihtynyt, aina ei edes siellä. Sisään tulo saa aikaan raivokohtauksen väistämättä, vaikka siihen on lasta valmisteltu huolella. Ruoka on välillä syöty ulkona, koska sisälle menon jälkeen rauhoittuminen ei enää onnistu ja ruoka jää muuten syömättä. Sitten tapellaan päiväunet, yleensä itkenyt itsensä väsyksiin. Herättyään taas samat raivot syömisineen ja ulos lähtemisineen. Kotiin jääminen ei edes tule kuuloonkaan, koska siellä oleminen ei kelpaa. Ja illalla kaikki tietenkin tehdään huutaen ja raivoten, niin iltapesut, kuin pusutkin. Ja tuota samaa kaavaa kun mennään viikosta toiseen, ei enää naurata neuvot "kunnon rytmeistä" ja muista. Voitte olla varmoja, että kaikki keinot on kokeiltu.

Aloituksen tapaukseen on vaikea lähteä neuvomaan. Luultavasti äiti on vaan hyvin väsynyt tilanteeseen ja siihen, että lapsi vain huutaa. Lastensuojeluilmoitus voi vaan entisestään pahentaa jo valmiiksi väsyneen äidin tilannetta. Hassulta kuulostaa se, että lapsi leikkii yksin pihalla koko ajan. Miten jos vaikka kysyisit joku päivä,voiko lapsi lähteä teidän kanssa lenkille. Jos nyt on sen ikäinen lapsi, että polkee vaikka pyörällä. Hankalaahan se on, varsinkin, jos jo valmiiksi on huonot välit. Onko oma vauvasi vielä pieni, onko mahdollista, että hormoonit saavat tilanteen kuulostamaan todellista pahemmalta?

Jos lastensuojeluilmoitus voi "pahentaa tilannetta", on tilanne niin paha, että on syytä tehdä lastensuojeluilmoitus. Jatkuva huutaminen lapselle ei kuulu hyvään kasvatustapaan missään olosuhteissa. Mutta edelleen kannatan myös isännöitsijälle ilmoittamista. Itse en tosiaankaan jaksaisi lapsettomana kuunnella toisten perhemöykkää aamusta iltaan. Se ei kuulu normaaliin elämiseen ääniin.

Yhteistyössä