EI VOI OLLA TOTTA! Auttakaa nyt, voiko työnantaja tehdä näin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöyristynyt

Vieras
hoitovapaalla ollut. Nyt jäämässä keväällä ä-lomalle. Työn antajan pitäisi maksaa aik.palkkaan suhteutettua rahaa, mutta kommentti oli seuraava:
Palkaton ä-loma siihen asti kun hoitovapaa loppuu, sitten palkallista?!?!
ymmärtäiskö kukaan miten tulkita tota?
En ole hoitovapaalla kun lapsi syntyy vaan ä-lomalla, miten siitä en saakkaan rahaa kun minimin?
Kelassa kummasteltiin, mut ei osattu neuvoo ja kyse on ison kaupungin toimesta jossa olen...

Kuulostaa ihan oudolta. Ota yhteyttä luottamusmieheen ja/tai liittoon, saat varmimmin oikeaa tietoa.

Vaadi nuo lausunnot työnantajalta kirjallisesti jossain vaiheessa, jos eivät hyvällä usko. On sitten dokumentti minkä perusteella vaatia omia oikeuksia.

Siis ainakin aiemmin äitiysloma ei keskeyttänyt hoitovapaata työnantajan silmissä, eli vaikka oot ä-lomalla, niin työpaikan kirjoilla olet hoitovapaalla. Mutta mielestäni tämä on muuttunut ja äitiysloman pitäis keskeyttää hoitovapaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis ainakin aiemmin äitiysloma ei keskeyttänyt hoitovapaata työnantajan silmissä, eli vaikka oot ä-lomalla, niin työpaikan kirjoilla olet hoitovapaalla. Mutta mielestäni tämä on muuttunut ja äitiysloman pitäis keskeyttää hoitovapaa.

aik. kyllä keskeytti, kyse 3ta lapsesta

Meillä ainakin on kunnallisella niin, että jos sulle on myönnetty hoitovapaa esim. 31.3. asti jo aikaisemmasta lapsesta ja nyt uusi äitiysvapaa alkaisikin esim. 1.1., niin ei sais sitä palkkaa työnantajalta vaan sen alemman kelan maksaman rahan. uusi äitiysloma EI kumoa jo myönnettyä hoitovapaata !!

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Meillä ainakin on kunnallisella niin, että jos sulle on myönnetty hoitovapaa esim. 31.3. asti jo aikaisemmasta lapsesta ja nyt uusi äitiysvapaa alkaisikin esim. 1.1., niin ei sais sitä palkkaa työnantajalta vaan sen alemman kelan maksaman rahan. uusi äitiysloma EI kumoa jo myönnettyä hoitovapaata !!

mä oon ollu sit ihan pihalla näistä..mä luulin että se menee toisinpäin

Samaa mieltä kuin "mä", eli jos et ole muksujen välillä ollut töissä niin ei työnantajalla ole mitään maksuvelvoitteita. Ainakin itselläni meni niin että ekalle äitiyslomalle jäädessä firma maksoi kolmen eka kuukauden palkan ja kun hoitovapaalta siirryin suoraan tokalle äitiyslomalle niin ei työnantaja mitään maksanut enkä sitä kyllä odottanutkaan.

eli sen alle 300 euroa, eikö hoitovapaata voi kumota millään?

Alkuperäinen kirjoittaja :
mun mielestä tuossa tapauksessa ei tartte työnantajan maksaa äippärähaa, koska et ole ollut välissä töissä...

Jep, näin menee ainakin meidän alalla. Esim, jos olet hakenut aikoinaan hoitovapaata 30.5. asti ja uusi äitiysloma alkaisi vaikka 1.5, niin työnantaja ei tarvi maksa äitiyslomanajan palkkaa 1.5.-30.5. Työnantajan silmissä olet tuon ajan edelleen hoitovapaalla, jossa ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Jos alallanne on tapana, että palkkaa maksetaan, työnantajasi maksaa äitiysajan palkkaa 1.6. alkaen, sinne asti kun velvollisuus kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja mä myös:
Samaa mieltä kuin "mä", eli jos et ole muksujen välillä ollut töissä niin ei työnantajalla ole mitään maksuvelvoitteita. Ainakin itselläni meni niin että ekalle äitiyslomalle jäädessä firma maksoi kolmen eka kuukauden palkan ja kun hoitovapaalta siirryin suoraan tokalle äitiyslomalle niin ei työnantaja mitään maksanut enkä sitä kyllä odottanutkaan.

Siis meillä kunnallisella maksaa kyllä seuraavankin äitiysloman ekan 3kk työnantaja, mutta ei siinä tapauksessa, jos olet jo hoitovapaalla.

Mun sisko meni muutamaksi kk:ksi siinä välissä töihin just sen takia, et sitten saa taas sen palkan ekat 3kk, muutoin ei kuulema saa jos hoitsikalta siirtyy suoraan uudelle ä-lomalle

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mene töihin takas vähäksi aikaa, keskeyttää sen hoitovapaan voi siinä tapauksessa. siis onko sulla vakipaikka?

Muuten kela maksaa nykyisin ekalta 56 päivältä 90% palkkatulosta ja sen jälkeen sit sen 70%. Eli jos et saa tuota palkkaa töistä, niin saat ekalta 56 päivältä isomman rahan. Soita liittoon ja kysy sieltä tuosta hoitovapaan keskeyttämisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mene töihin takas vähäksi aikaa, keskeyttää sen hoitovapaan voi siinä tapauksessa. siis onko sulla vakipaikka?

on, mikä on minimiaika olla töissä?

Yhteistyössä