Eikö 1v9kk tarvi enää päikkäreitä?! :o

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nukkumatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nukkumatti"

Vieras
Eli siis lapsi nyt 1v9kk on ilmeisesti päättäny lopettaa päiväunien nukkumisen kokonaan! Nyt viikon ollut nukkumatta. Sänkyyn silti laitan ja sielä tyttö pysyy 1-1.5h hereillä, ei siis tietenkään huuda sielä vaan itsekseen juttelee ja leikkii. Olen koittanut vieressä pysymistä ja silittelyä, ei toimi! Ja siis joka aamu ulkoillaan ja touhutaan enkä tiedä miten voisin tuon tytön väsyttää, neuvoja? Kuitenkin 4-6 aikoihin on sitten melko väsynyt ja känkkäränkkä tulee helposti, eli selvästi tarvis ne unet vielä. Rutiinit on pysynyt samana eikä omasta mielestäni nyt mikään ole muuttunut milläänlailla. Yöunet menee hyvin (nukkuu klo 20-7.30) ja nukahtaakin nyt tosi nopeesti iltasin kun on jo niin väsynyt.

Neuvokaan nyt mua mitä teen tän tilanteen kanssa? Antaako lapsen sitte vaan olla hereillä ja "lepäillä" sen 1-1.5h tuola sängyssä vai pitääkö sitä alkaa jotenkin nukuttelemaan?
 
Voi olla ohimenevä kausikin,meillä 2v oli pari viikkoa nukkumatta päikkäreitä ja nyt on taas muutaman kuukauden nukkunut.Laita vaan sänkyyn joka päivä suunnilleen samaan aikaan ja anna "lepäillä" 1-½h,onhan se kuitenkin jonkinlaista lepoa.
 
valoa varmasti on liikaa.. Huoneessa on sälekaihtimet ja eihän ne mitään pimennä ja kappaverho ettei sekään auta. MUsiikkia ei olla kokeiltu mutta ei ehkä meidän neidille sopisikaan kun alkaa vaan hulluna aina tanssimaan ja pomppimaan ku laittaa musiikin päälle. :D
 
Ohimenevää uskoisin, kyllä tuon ikäinen tarvitsee vielä päiväunet. Monilal tulee noita kausia, sitten vanhemmat ajattelee että noh, ei se sit halua enään nukkua, ja lopettavat kokonaan päiväunille viemisen ja näin lapsi oppii sit ulos siitä päikkärirytmistä, vaikka ehdottomasti kannattaa jatkaa että vite vaan sinne sänkyyn! Mulla usea kaveri aina valittelee kun laps on ollu nukkumatta päiväunia jo puolitoistavuotiassta asti ja illlalla tulee kärtyiseksi kuudelta jo. Mutta he eivät jatkaneet unille viemistä enää silloin kun huomasivat että lapsi pysyttelee hereillä sängyssä.
 
kyllä se ohi menee, saattaa johtua valosta. Jatka vaan sänkyyn viemistä niin rytmi kuitenkin säilyy ennallaan. Monet vanhemmat lopettavat itse ne päiväunet lapselta jos ei edes sänkyyn viedä. Vaikka valvoisikin siellä, kunhan on tyytyväinen eikä itke :)
 
ELi jatketaan tällä. Tulee vaan jotenkin surku kun toisella menee niin paljon aikaa tuola sängyssä istuen :D mutta parempi että edes jotenkin lepäilee.. toivotaan että menee nopeasti tämä vaihe ohi. Nytkin huikkas että "äiti nukuin hyvin, ei enää nuku!" hehh :D
 
meillä esikoinen ei oo nukkunu päiväunia sen jälkeen kun tuli 1,5v. en jaksanu tapellakaan väkisin unille joka päivä ja jos nukkui niin yöunille meneminen venyi 22-23 asti. on nyt pien 4v eikä ole tosiaan päiväunia nukkunut yli kahteen vuoteen. jos vaikka autoon nukahtaa niin heti on ilta sitä "äiti minulla ei tule uni" kun normaalisti sammahtaa 19:30 aikoihin heti kun sänkyyn pääsee.
pienempänä sillä oli niitä 10min lepohetkiä. nokkamukin kanssa makoili sohvalla tai sängyssä ja sittne jaksoi taas, mutta ei tosiana nukkunut
 
Meillä oli just tuon ikäisenä sellainen kausi menossa, että päiväunille ei suostunut nukahtamaan millään! Oli tarkat päivärytmit, ulkoiltiin, syötiin säännöllisesti yms. Sitä kesti reilu 3kk ja sitten alkoi taas tirsat maistumaan.
 

Yhteistyössä