Eikö ihmiset tee lapsia sen mukaan mihin on varaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Olin kuvitellut että on itsestäänselvää, että lapsia tehdään sen mukaan mihin on varaa. Eli lapsille pystytään takaamaan taloudellisesti turvattu lapsuus ja että heitä autetaan taloudellisesti vielä pesästä lennettyäkin.Mutta tätä palstaa lukiessa tuntuu, että pienituloiset lisääntyy kuin kanit huolehtimatta siitä että raha ei välttämättä riitä kaikkien lasten elättämiseen. Lapsia tehdään kun ne on niin kivoja ja sitten itketään jossain leipäjonossa kun ei ole varaa osta edes maitoa lapsille.Muutaman suurperheen tunnen, joissa tulot todella pienet henkilömäärään nähden ja niissä perheissä lapset tosiaan kärsivät. Ei ole tilaa kaikille riittävästi asunnossa, ruuasta on tiukkaa, lapset pyytävät ruokaa muilta pihalla,ei ole varaa ostaa mitään ylimääräistä, kaikki lahoaa käsiin...mitä ihmettä tällaiset ihmiset ajattelevat kun tekevät lapsia laskematta ollenkaan onko niihin varaa?

Osa tekee, osa ei. Osa on sitä mieltä että tehdään sen verran lapsia mihin rahkeet (taloudelliset, henkiset, jaksaminen) riittää ja osa taas tekee niin paljon lapsia kuin haluaa ja on sitä mieltä että sossu maksakoon elämisen & muut hoitaa lapset jos he itse eivät jaksa.

meillä ainakin laskettiin rahoja että onko varaa. Lapsemme saavat hyvän lapsuuden ja ei tartte aina sanoa että ei ole varaa kun jotain pyytävät. On kunnon vaatteet, harratsukset, tarvikkeet, tilavat huoneet...toista se on isoissa perheissä. Tunnen muutaman ison perheen ja siellä lapset ei saa huomiota, eletään liian pienissä asunnoissa, rahaa ei ole koskaan ylimääräisen, isommat hoitaa pienempiä..

me ei ole koskaan räknätty ja laskettu, onko meillä varaa. mutta sossustakaan ei ole ikinä apua haettu. euroa on venytetty ja lapsia autettu se mitä on pystytty, kunnes ovat lentäneet pesästä. ja meidän lapset on kyllä työllistyneetkin heti kouluista ja armeijasta päästyään. työttömyyttä ei ole kukaan nähnyt. ja näin ollen ei ole tarvinnut apua antaa enää sen jälkeen kun on kotoa lähteneet. ja pari nyt vielä asuu tässä kotonakin, vaikka töissä muualla käyvätkin.
mutta jos sossusta olisin rahaa pummannut, niin en kyllä laps8iakaan olis tehnyt

Kakspiippuinen kysymys. Yhteiskunta tukee lapsilisien yms. muodossa niin, että monella Kelan tuella elävällä (itseni mukaanlukien) jää käteen enemmän rahaa kuin työssäkäyvillä pariskunnilla, jotka maksavat asuntolainaa yms.

Toisaalta taas nykyään lapsilla on kaikkea hurjan paljon enemmän kuin vielä jokin aika sitten. Silloin oli ihan normaalia että kaikki sisarukset ja joskus vanhemmatkin nukkuivat samassa huoneessa, leluja, tavaraa, harrastusvälineitä oli vähemmän, viikkorahaa sai pari markkaa, karkkia ostettiin pieni pussillinen joka jaettiiin.. Eikä kukaan kärsinyt. Nykyään lapsilla "pitää" olla sitä ja tätä, joka minusta aiheuttaa sen, miksi lapset tulevat kalliiksi.

Itselläni on kaksi ja ollaan pienituloisia. Ajattelen, että kolmas menisi tässä sivussa. Ei se paljoa vie rahaa. Vaatimattomasti elellään ja onnellisia ollaan. Uskon että meidän tulotaso kuitenkin nousee tulevaisuudessa.

Aika monella tuttavalla on lasten ikäerot aika tarkalleen 3 vuotta. Ei tarvitse miettiä miksi.

Kuten ei sitäkään miksi suurimmalla osalla opettajista on lapset syntyneet loppusyksystä.

Tuon kysymyksen kun voi ymmärtää niin monella tapaa. Omasta mielestäni lasten ei tarvitse voida harrastaa mitä tahtovat, asua jokainen omassa huoneessaan tai saada merkkivaatteita & muita tuotteita että heillä olisi onnellinen lapsuus. Toisten mielestä taas toisinpäin.

Ruokaa toki ja siistiä ja puhdasta vaatetta, jonkin verran harrastusvälineitä yms.

Alempi sosiaaliluokka tekee lapsia ilman vastuuta heidän elättämisestään. Lasketaan tukia että miten saisi eniten rahaa haalittua ja oltua kotona mahdollisimman kauan ettei tarvitsisi van mennä töihin. Näitä on pilvin pimein.

Kysykää niiltä isojen perheidn köyhiltä lapsilta millaista elämä heidän mielestään on? isojen perheiden lapset yleensä elävät köyhästi koska ei kenelläkään ole varaa yleensä elättää isoa lapsilaumaa. Näistä lapsista tulee sitten isona joko ikuisia kotiäitejä suurine lapsilaumoineen tai työttömiä, elintapapummeja, loisia ja jos hyvin käy niin jotain matalasti koulutettuja duunareita.

No kertokaa te joitakin lukuja paljonko esim. tulot pitää olla, että voi tehdä yhden lapset tai kaksi tai enemmän. Itselläni on 2 lasta ja en todellakaan ole mitään talousasioita miettinyt, kun lapsia on tehty ja ihan hyvin olen nuo tähän asti pystynyt pienellä palkalla elättämään.Lapset tulevat kyllä oppimaan, että ihan kaikkea ei voi saada.

Alkuperäinen kirjoittaja kysykää;25601910:
Kysykää niiltä isojen perheidn köyhiltä lapsilta millaista elämä heidän mielestään on? isojen perheiden lapset yleensä elävät köyhästi koska ei kenelläkään ole varaa yleensä elättää isoa lapsilaumaa. Näistä lapsista tulee sitten isona joko ikuisia kotiäitejä suurine lapsilaumoineen tai työttömiä, elintapapummeja, loisia ja jos hyvin käy niin jotain matalasti koulutettuja duunareita.
Kai se on samanlaista kuin pienemmänkin köyhän perheen elämä.

Ystäväni lapsilla taas tuskin on valittamista vaikka lapsia perheessä paljon onkin. On varaa harrastaa mieluisaa harrastusta parhaassa mahdollisessa joukkueessa, on vaatteet ja huoneet ja välineet, on ulkomaanmatkoja (viettävät joka kesä kuukauden tai kaksi Välimerellä), jne.

"Isojen perheiden lapset yleensä elävät köyhästi"...jaaha. En ole huomannut tuollaista.

En minä ainakaan ole laskenut moneenko lapseen olisi varaa; tosin en koskaan ole halunnutkaan enempää kuin yhden lapsen ja hänelle on kyllä varaa ostaa mitä hän tarvitsee.

Mun tuttavapiirissäni ei ole suurperheellisiä, jossa lapset näkisivät nälkää. Mutta on suurperheellisiä, joissa alunperinkin tulot ovat olleet pienet ja totuttu elämään nuukasti. Näissä perheissä nuppiluvun kasvaminen ei laske elintasoa, joten heidän ei tarvitse miettiä lapsilukumääräänsä rahan mukaan.

Aika monella tuttavalla on lasten ikäerot aika tarkalleen 3 vuotta. Ei tarvitse miettiä miksi.

Kuten ei sitäkään miksi suurimmalla osalla opettajista on lapset syntyneet loppusyksystä.

Tämä on aika inhottava tapa ajatella, voi päteä joihinkin, mutta ei kaikkiin joiden lapset ovat kolmen vuoden ikäerolla, vaikka tällä palstalla tähän ennakkoluuloon usein törmää.

Mulla on lapset reilu kolmen vuoden ikäerolla ja yksi saa tulla nyt jos on tullakseen. Mä olen kuitenkin mennyt töihin lasten välillä ja tehnyt töitä vuoden ja nyt olen taas menossa töihin (kuopus reilu 2v.) osa-aikaisesti, mutta lapsi saa tulla jos on tullakseen. Ja jos nyt tulisin raskaaksi ikäero olisi taas sen 3 vuotta.

Mun mielestä esikoisen ja kuopuksen ikäeroksi sopi juurikin 3 vuotta. En tiedä miten olisin jaksanut, jos ikäero olisi ollut pienempi. Vaikka suunniteltu juttu se ei ollut, vaan kuopus sai alkunsa vahingossa.

RAHAko tekee lapsen onnelliseksi? Toki se on osa onnea, mutta kyllä lapsuus on minusta paljon muutakin kuin se että onko hienot vaatteet + hienot harrastukset ja kuin monta ulkomaanmatkaa on tehty!!

Ei ne pienet tulot vaan myös ne pienet menot!!

Toinen laittaa rahaa ruokaan, toinen harrastuksiin, kolmas asumiseen neljäs kaikkiin näihin!

Se ei kerro perheen sisäisestä tilanteesta oikeastaan mitään jos ulospäin näyttää että perheellä on vara syytää rahaa joka suuntaatn!! Sisältäpäin he voivat olla todella köyhiä.

Yhteistyössä