Eikö nykyään synnytysvalmennuksessa enää neuvota, kuinka pitää toimia jos meinaa hermo mennä vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jo ainakin kolme tapausta Suomessa puolen vuoden sisään, joissa äiti on hermon mentyä joko vammauttanut tai tappanut vauvansa ravistelemalla, kuristamalla yms.

Vuonna 2002 synnytysvalmennuksessa Helsingissä juteltiin siitä, mitä pitää tehdä jos tuntuu että tekis mieli käydä käsiksi vauvaan. Silloin pitää laskea vauva pinnasänkyynsä yksinään itkemään. Jättää vauva sinne vaikka huutaisi naama punaisena. Poistua itse toiseen huoneeseen ja olla siellä kunnes raivo on lähtenyt pois. Vauva ei kuole itkuun eikä siitä jää pysyviä traumoja.

nykyisistä opetuksista en tiedä. mutta sillo kun itse äitiysvalmennuksessa kuljin vuonna 1986, niin opetettiin juuri noin, että jos hermot tuntuu pettävän, niin kannattaa se vauva jättää itkemään sinne sänkyynsä ja mennä erihuoneeseen itse rauhoittumaan.

Olin raskaana 2009 eikä kyllä itse asiassa kerrottu mitään vauvan syntymän jälkeiseen aikaan. Neuvolassakaan ei mainittu muuta kuin se mahdollinen baby blues mikä voi tulla. Itse kyllä tietysti aktiivisesti luin kaiken mahdollisen materiaalin mitä sain tai netistä, mutta vaatii sitä omaa aktiivisuutta..

Täällä suomalaisessa suuressa kaupungissa ei ainakaan ole minkäänlaista kaupungin tarjoamaa synnytysvalmennusta.... Siitä on säästetty ja annetaan nettilinkki, josta voi tiirailla, miten synnytys etenee. Näin se hyvinvointi lisääntyy ;)

Meillä perhevalmennuksessa annettiin vinkkejä. Ehkä tärkein niistä oli se, että jos oikein kyrpii, niin laskee vauvan turvalliseen paikkaan ja menee pariksi minuutiksi toiseen huoneeseen rauhoittumaan - ei se vauva siihen kuole että se huutaa sen ajan kun äiti rauhoittuu.

No johan sen nimikin sanoo: synnytysvalmennus. Ei sielä kuulu käsitellä kuin sitä synnytystä ja siihen valmistautumista. Muut tulee sitten erikseen.

Itsellekin sanottu tuo, että vaihda huonetta jos menee hermot jne.

Perhevalmennuksen nimellä kulkee osat tuosta täällä. Synnytyksen jälkeisestä ajasta ei kyllä puhuttu kuin äidin hoidon kannalta.

Itse olin repeämispisteessä koliikkivauvan kanssa joka oli vielä vatsavaivainenkin niin ainut mitä tukea sain neuvolasta oli terkkarin "tilaa MLL hoitaja kotiin". Joten kuten silti selvisin ilman tuota hoitajaa vaikka polla meinasi seota jatkuvaan väsymykseen mutta pakko sanoa että hirveät vihat jäi tuota terkkaria kohtaan!

Yhteistyössä