Eikö ole väärin sisarusta kohtaan jos toinen lapsista saa ison lahjavuoren...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sun mun meidän;22473628:
Ja on hyvä muistaa, että se lapsista joka saa vähemmän koko ajan perheessä, kantaa hautaansa saakka sitä miten hän on arvottomampi eikä ansaitse niin paljon kuin muut. Pahimmillaan tämä voi johtaa perheessä ulkopuolisuuden tunteisiin.
Mun mielestä lapsen vanhemmilla on tässä erittäin suuri rooli eli miten auttaa lasta kestämään pettymys ja yleensäkin se, että joillain taloudellinen tilanne sekä kiinnostus lapsistaan on erilaista. On lapsia, joiden etävanhempi ei tapaa lastaan juuri koskaan, ja lapsia, jotka tekevät etävanhemman kanssa kaikenlaista kivaa. Lähivanhemmalla ei aina ole yksinkertaisesti mahdollisuutta hankkia tai tehdä lapsensa kanssa samoja asioita kuin etävanhemmalla, vaikka miten haluaisi.

Riippuu ihan lasten iästä. Jos ovat vielä pieniä, niin mielestäni lahojen määrää on hyvä omasta toimesta tasata, eli ostaa sitten muuten vähemmän lahjoja saavalle enemmän.
Ja varmaan jatkaisin tuota tasaamista aika pitään, sisaruksilla nyt kuitenkin on aina jonkinasteinen kilpailuasetelma, ja on kyllä väärin toista kohtaan, jos hän joka ainoa vuosi joutuu katsomaan, kuinka toinen saa kamalasti kaikkea kivaa, ja itse saa vain pari pientä pakettia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22473709:
Mun mielestä lapsen vanhemmilla on tässä erittäin suuri rooli eli miten auttaa lasta kestämään pettymys ja yleensäkin se, että joillain taloudellinen tilanne sekä kiinnostus lapsistaan on erilaista. On lapsia, joiden etävanhempi ei tapaa lastaan juuri koskaan, ja lapsia, jotka tekevät etävanhemman kanssa kaikenlaista kivaa. Lähivanhemmalla ei aina ole yksinkertaisesti mahdollisuutta hankkia tai tehdä lapsensa kanssa samoja asioita kuin etävanhemmalla, vaikka miten haluaisi.

No joo, mutta ihan turha kuvitella, että millään selittämisellä poistat pieneltä lapselta pois sitä epäreiluuden tunnetta, kun toinen saa jotain paljon enemmän kuin itse.

No joo, mutta ihan turha kuvitella, että millään selittämisellä poistat pieneltä lapselta pois sitä epäreiluuden tunnetta, kun toinen saa jotain paljon enemmän kuin itse.

mutta lapsetvoi opettaa siihen että tasaus tulee vuoden aikana. Esin jos on sanut mopon niin sitten ei saa jouluna niiin kalliita lahjoja. määrää ei tarvii välttämättä vähentää, halpoja lahjoja on eism hiustenhoitottuotteet, meikit, vartalovoiteet jne

Ei sitä epäreiluuden tunnetta ole tarkoituskaan poistaa vaan ohjata lasta kestämään se tunne. Elämä on - ikävä kyllä - epäreilua ja siihen lapsi tulee törmäämään vielä aikuisenakin montakin kertaa.

Me joskus vietettiin sukujouluja ja sitten serkkulikka sai suunnilleen kolme kertaa sen määrän paketteja kuin muut yhteensä. Joka joulu. Vielä teini-ikäisenäkin sai Burberryn kaulaliinoja ja hajuvesiä ja lahjakortteja, lenkkareita, huppareita, mp3 -soittimia jne.

Ihmettelen että miksi ne kaikki lahjat oli pakko raahta monen sadan kilometrin päähän jouluaattona avattavaksi, kun tasan tarkkaan tiesivät että toisella puolella sukua on huomattavasti vähemmän rahaa. Tässä casessa mun mielestä osa niistä joululahjosita ois voinut "pukilta" unohtua kotiin tai toiseen mummolaan.

Toivoisin että missään uusperhekuviossa tällaista samanlaisat asettelua ei pääsisi syntymään. Kyllä etän ja lähivanhemman homma olis sitten jotenkin yrittää kompensoida sille joka saa vähemmän. Tai pyytää vaihtoehtoisesti sukua ostamaan lukumääräisesti sille suosikkilapselleen vähemmän lahjoja. Aikuisten luulis ymmärtävän mistä on kyse, jos haluaa olla tasapuolinen.

Ei ole kivaa jos joulustakin tulee kilpailu.

Jouluna olen kyllä tasapuolisuuden kannattaja lahja-asioissa, mutta sitä en ymmärrä, että syntymäpäivänä lahjat ostetaan koko sisarusparvelle, eikä pelkästään vuosia täyttävälle...

Kyllä on lapsella hyvät lähtökohdat elämään, kun lähivanhempikin on jo sitä mieltä, että kakaralle tekee hyvää vierestä katsoa miten muita sisaruksia paapotaan, miten heistä tykätään ja heille annetaan. Oppivatko ne saavat sisarukset tästä toisen "kasvattamisesta" mitään? Onko tämä joku grand prize tälle vähemmän saavalle lapselle? Kasvattaa lasta tämmöisen kivun kautta? Elämässä tulee pettymyksiä... miten nämä saavat lapset tulevat suhtautumaan niihin? Huonosti nähtävästi, kun koulutus pitäisi aloittaa jo varhain. Turha silotella elämän tietä, kun kolhuja tulee muutenkin? Ovatko nämä ei-saavat lapset edes sen saman perheen lapsia näiden saavien sisarustensa kanssa?

Kyllä se on epäreilua siinä tilanteessa, siinä hetkessä. Itse pienenä kun olin yhden aaton isäni uudessa perheessä. Sain isältäni kaksi lahjaa ja heidän muulta perheeltä yhden. Muut lapset saivat valtavat määrät. Tilanne oli epäreilu ja tunsin itseni petetyksi ja surulliseksi. Miksi minä en saanut jne? Kyllä se joulu meni silloin pilalle.

Toki sain paljon lahjoja toisaalla ja omassa kodissa omilta sukulaisilta. Ja toki nyt tajuan, ettei isäni niitä kaikkia lahjoja ollut ostanut lapsille, mutta jotain tahdikkuutta olisi tilanteessa voinut olla. En asiasta enää katkera tms. ole, mutta erittäin eläväsi muistan tilanteen ja tunteet mitä silloin koin.

Voivoi: ei sitä oikein kieltääkään voi jos vaikka etävanhemmalla/lähivanhemmalla tai suvullaan on varaa kustantaa lapsi vaikka joka vuosi ulkomaanmatkalle. Tai varaa hankkia mopot, pelikonsolit, ynnä muut ja "toisen suvun" sisarukset jää ilman.. Silloin on vain pehmennettävä iskua ja selvittää asia sisaruksille. Elämä ei tosiaan ole aina tasapuolista. Edes siaruksille.

minusta on epäreilua, siis jos ei nyt teineistä ole kyse...alle koulu-ikäiset ja vielä eka-tokaluokkalaiset eivät minusta käsitä tuollaisia eroja, saattavat vielä uskoa joulupukkiinkin. tuolloin lahjamäärän minusta pitäisi olla kutakuinkin sama, pienet lapset eivät ymmärrä lahjojen arvoa tarkoitan siis hintaa joten vaikka sormivärit yhtenä lahjana voisivat olla kivat, tai saippuakuplapullo tms. edullista...
jos olisi kyse omista lapsistani niin toivoisin että myös etäperheessä lapsi saisi kokea lämpimän joulun...

Kyllä on lapsella hyvät lähtökohdat elämään, kun lähivanhempikin on jo sitä mieltä, että kakaralle tekee hyvää vierestä katsoa miten muita sisaruksia paapotaan, miten heistä tykätään ja heille annetaan. Oppivatko ne saavat sisarukset tästä toisen "kasvattamisesta" mitään? Onko tämä joku grand prize tälle vähemmän saavalle lapselle? Kasvattaa lasta tämmöisen kivun kautta? Elämässä tulee pettymyksiä... miten nämä saavat lapset tulevat suhtautumaan niihin? Huonosti nähtävästi, kun koulutus pitäisi aloittaa jo varhain. Turha silotella elämän tietä, kun kolhuja tulee muutenkin? Ovatko nämä ei-saavat lapset edes sen saman perheen lapsia näiden saavien sisarustensa kanssa?

Jos mua tarkoitat kirjoituksellasi, niin mitä sun mielestäsi sitten olisi pitänyt tehdä? Kun toisella lapsista ei ole isää, niin eikö toinenkaan olisi saanut isäänsä tavata ja tehdä isänsä kanssa kivoja asioita eikä isä olisi saanut ostaa lapselleen lahjoja? Miksi mun olisi pitänyt rangaista kuopusta siitä, että esikoisen isä kuoli? En mä pystynyt esikoiselle isäksi muuttumaan. On olemassa lapsia, joiden etävenhempaa lapsi ei kiinnosta. Lapsia, jotka eivät ehkä ole lainkaan tekemisissä etävanhempansa suvun kanssa. Jos uusperheessä toisella vanhemmista on edellisestä liitostaan lapsi, joka ei etävanhempaansa ja sen puolen sukua tapaa, ja toisella vanhemmista taas lapsi, joka ei ole erosta huolimatta menettänyt kummankaan vanhempansa sukua, niin pitäisikö menettää, ettei sille yhdelle tule paha mieli? Onhan nämä kipeitä ja rankkoja asioita, sitä en kiellä. Mutta sitä lapsen tietä nyt vaan ei aina ole mahdollista siloitella. Mitä isommaksi lapset tulevat, sitä enemmän niitä eroavaisuuksia on. Mä olen vain realisti ja myöskin kasvattanut aikuisiksi lapset, joista toisella on isä ja toisella ei.

[QUOTE="mie";22474067]Ihan OT, mutta mulle ei ole VIELÄKÄÄN selvinnyt tän palstauudistuksen myötä, minkä takia jotkut ketjut saa noita tähtiä :D Kuten nyt tämä ketju?!?!?[/QUOTE]
Ei mullekaan..just ihmettelin noita tähtiä.

mutta lapsetvoi opettaa siihen että tasaus tulee vuoden aikana. Esin jos on sanut mopon niin sitten ei saa jouluna niiin kalliita lahjoja. määrää ei tarvii välttämättä vähentää, halpoja lahjoja on eism hiustenhoitottuotteet, meikit, vartalovoiteet jne

No joo jos on kouluikäiset kyseessä, mutta ei pienemmät lapset kykene miettimään mitään, että no pekka sai nyt noin paljon enemmän lahjoja, mutta minä saan sitten 15 vuoden kuluttua mopon.

Yhteistyössä