Eikö Suomessa ole varaa hoitaa lastansa kotona???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rakastava äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"rakastava äiti"

Vieras
Olen todella surullinen :( onko totta, etten saa/voi hoitaa lastani kotona vanhempainpäivärahakauden jälkeen? Minunko on pakko lähteä töihin ja viedä vasta 10 kk ikäinen lapseni vieraiden hoitoon? Rahan takia!
Eikö Suomessa pitäisi pystyä halutessa hoitamaan lapsensa kotona? Vai onko minulta jäänyt jotain huomaamatta?

Minusta lasta/lapsia pystyy taloudellisesti hoitamaan kotona vielä vanhempainrahakauden jälkeen. Toki haluaisin lisätä palveluja ja virikkeitä/harrastuksia joihin lasten kanssa voi kotoa osallistua edullisesti ja ehkä jonkun tyyppiset palvelut voisivat olla ilmaisia.

Oma valinta :)
Kyllä voi jäädä kotiin hoitamaan mutta jos luulet että saat automaattisesti saman elintason olemalla lapsen kanssa kotona kuin töissä ollessa niin......
Elämällä säästeliäästi ja priorisoimalla tärkeitä asioita lähes jokaisella on Suomessa varaa jäädä kotii hoitamaan lastaan siihen asti kun lapsi on 3v .

[QUOTE="rakastava äiti";23367291]Ai yksinhuoltajalla? 300 eurolla kk?[/QUOTE]

Yksinhuoltajan tulot ei todellakaan ole noin pienet...Näin aviossa olevalla ne tosiaan on noin pienet kun miehen tulot lasketaan (ja yhdessä kaikki maksetaan), mut yh:lla...? No ei todellakaan..

Yksinhuoltajanakin pystyy varmasti ennakoimaan tilanteita ja lasten elatuksesta kuuluisi huolehtia molempien vanhempien, joten lasten osuus tuskin on tuota 300 euroa. Myös kotihoidontuella voi ansaita, lapset on ehkä hidaste, mutta ei este.

yksinhuoltaja, jolla ei muita tuloja, saa todennäköisesti myös asumistuen, hoitolisän, yh-n korotuksen, elarin, mahdollisesti kuntalisän ja kenties myös toimeentulotukea. Nämä yhteensä ovat äkkiä melkeis samanverran on pienemmäntuloisen palkka.

Ja myös se yh on voinut varautua siihen hoitovapaseen säästämällä etukäteen. Jos herää vastaa silloin, kun vanheimpanrahakausi loppuu, niin....

Mä olen hoitanut meidän muksuja nyt 3 vuotta kotona..esikko oli pienenä hoidossa ennenkuin onnistuttiin vihdoin ja viimein tää kakkonen saamaan alulle ja hänestä jäin silloin äippälomalle ja nyt olen kodinhoidontuella molempien kanssa kotona paitti esikko käy eskaria päivällä muutaman tunnin. jään viellä vuodeksi ilman tukia kotiin kun esikko alottaa koulun syksyllä. säästöillä sitten mennään mutta mulle on tärkeetä olla kotona kun esikko alottaa koulutiensä

Laskepas uudestaan. Hoitolisä, kuntalisä, lapsilisät, elarit, asumistuki, yksinhuoltajakorotukset. Taisi olla aika alakanttiin laskettu sinun lukusi. Nimenomaan Suomen hulppeilla tuilla on varaa jäädä kotiin.

Totta hitossa on varaa jäädä jos on omaa pätäkää. Ei kai se oletusarvo ole että Suomen valtio maksaa sun lapsen hoitamisen yksinhuoltajana? Kuitenkin enemmän ja vähemmän vapaaehtoista tuo lisääntyminen eikä kai valtion kuulu sun yksinhuoltajuudesta maksaa (vaikka maksaakin...)

[QUOTE="mä";23367340]Sanoisin että juuri yh:lla on, muttei perheellisellä. Ainiin mutta palstahan käskee myymään talon ja autot, koska on itsekästä lapsen kannalta lyhentää lainaa ;)[/QUOTE]

On perheelliselläkin. Ja taloa ja autoa ei tarvitse myydä, mikäli alunperin on ottanut kohtuullisen lainan.

[QUOTE="mä";23367340]Sanoisin että juuri yh:lla on, muttei perheellisellä. Ainiin mutta palstahan käskee myymään talon ja autot, koska on itsekästä lapsen kannalta lyhentää lainaa ;)[/QUOTE]

Näin on...vaikka todellisuudessahan se pesämunan kartuttaminen (oman kodin maksaminenhan) on tulevaisuuden turvaa lapsellekin. Mutta eihän sillä tulevalla mitään väliä, pääasia on että muksu saa olla kotona 3 vuotiaaks ettei vallan kieroon kasva...Silti taloudelliset ongelmat on yksi suurimpia perheriitojen aiheuttajia, aiheuttavat paljon muitakin lieveilmiöitä. Vaan nehän ei lasta haittaakaan...

Voi höpöhöpö noita "kaikilla on varaa, olisit hoitanut asiasi kuntoon!" Mun tuntemat lässyttäjät asuvat vanhempiensa omistamassa asunnossa, ovat naimisissa 600e/kk tienaavan miehen kanssa tai elävät muiden verorahoilla.

Me saatiin pankista lyhennysvapaita pankista ja jatkettiin sen turvin kotona oloa.

Mä säästin usean vuoden etukäteen ja kituutin äitiysrahakaudella jo etten laittanut rahoja mihinkään turhuuksiin. Näin pystyn hoitamaan kotona 2 vuotiaaksi vaikka maksellaan asuntolainaa. Mies on töissä, mutta hänen palkkansa ei ole iso.

Toisilla on, toisilla ei. Toiset hoitavat pidempään, toiset vaikkapa siihen asti kun lapsi on omilla jaloillaan ja vähän puhuu. Ei tarvitse ajatella, että on vain kaksi vaihtoehtoa: hoitoon 10 kk:n tai 36 kk:n ikäisenä. Sinne väliin mahtuu paljon vaihtoehtoja.

Yhteistyössä