Eikö tässä tilanteessa jo kuuluisi saada lääkitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilpparinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kilpparinen

Vieras
Kävin siis lääkärissä koska epäilen että molemmin puolin suvuissani jylläävä kilpirauhasen vajaatoiminta on iskenyt myös minuun. Otettiin verikokeet, joiden tulokset olivat S-T4-V 11.78 ja S-TSH 5.00. Lääkäri sanoi että otetaan uusi verikoe puolen vuoden kuluttua ja katsotaan sitten...

Vaan kun en enää pärjää oireideni kanssa. Väsymys on vuosien saatossa muuttunut ihan uskomattomaksi (muita syitä väsymykseen ei ole löytynyt). Eilenkin menin nukkumaan klo 22:30 ja heräsin tänään klo 13. Sen jälkeen olen nukkunut kahdet puolen tunnin päiväunet ja nyt olen taas valmis nukkumaan. Voisin vain nukkua ja nukkua koko ajan, pää on ihan pöhnässä, ajatus ei kulje koskaan ja olen jotenkin "tyhmä" kaikessa mitä teen. Lisäksi minulla on huimausta, paniikkihäiriö, alakuloisuutta (vaikka elämäntilanne on mitä mainioin noin muuten), turvonneet yläluomet, olen lihonut puolessatoista vuodessa 20kg vaikka liikun säännöllisesti ja syön terveellisesti, enkä kykene laihduttamaan vaikka miten yrittäisin. Lisäksi minulla on kuumia aaltoja, vaikka vaihdevuosia ei ole ikänikään puolesta (hormonitoiminta muuten kunnossa). Toisaalta taas palelen herkästi, vaikka ennen olen kyennyt olemaan talvisinkin ulkona pitkiä aikoja. Nyt tuntuu että palellun hengiltä jo viidessä minuutissa. Iho on myöskin kuiva, ja rytmihäiriöt vaivaavat. Enempää ei juuri nyt tule mieleen mutta olipa oireita mitä hyvänsä, jokainen sopii kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Vaan lääkärin mielestä nuo tulokset eivät ole vielä sellaiset että lääkityksen tarvisin. Eniten minua itseä häiritsee tuo väsymys, kun olen kuitenkin neljän lapsen yksinhuoltaja, eikä apuja oikein saa, lasten isä on kuollut ja tukiverkko muutenkin olematon.

Kai tässä vain täytyy sitten pärjäillä...

Kyllä ehdottomasti tuollaisilla hypotyreoosin oireilla ja hypotyreoottisilla lab. arvoilla kuuluisi aloittaa lääkitys. Soita uudelleen tk:een (jos siellä siis asioit) ja vaadi lääkityksen aloitus. Tavoitteena oireettomuus sekä TSH noin 1-2.

Lääkitys kuuluisi ehdottomasti saada noilla arvoilla ja varsinkin oireilla! Suurin osa Suomen lääkäreistä ei tunne kilpparisairauksia vaan sanoo juuri noin, että katsellaan tilannetta. Huonompaan suuntaanhan se vain menee ellei lääkitystä aloiteta. Ei se siitä itsestään parane. Onneksi löytyy muutamia lääkäreitä, jotka katsovat lähinnä oireita ja määräävät niiden perusteella koelääkityksen. Paras on Antti Virkamäki Helsingissä Töölön Mehiläisessä. Itse kävin hänellä. Kirjaudu myös heti www.kilpirauhas.info palstalle, josta löydät satoja kilpparipotilaita ja suurimmalla osalla on samanlainen tausta kuin sinulla. Moni on käynyt kymmenellä lääkärillä tuloksetta ja vasta lopuksi ovat löytäneet asian osaavan lääkärin. Rupea heti hoitamaan asiaa eteenpäin, koska tilanne vain heikkenee ellet pääse hoitoon. Voimia ja tsemppiä!

Niin ja muista mennä lääkärille sen näköisenä, että itsekin säikähdät, kun peilistä katsot!! Silloin sua uskotaan paremmin, kuin että olet viimesenpäälle laitettu ja huoliteltu.

Nyt kävin yksityisellä koska tk:ssa en keväällä päässyt edes verikokeeseen. Eli jo kaksi lääkäriä on minut tyrmännyt asian suhteen... Mistähän sitä mahdollisesti löytää sen lääkärin joka ottaa tosissaan? Sehän tässä onkin kun olo vain huononee koko ajan.. Pystynkö kohta edes käymään töissä enää. Tällä hetkellä teen vain noin 4h päivässä kolmena päivänä viikossa töitä, vaan alkaa tuntua ylivoimaiselta sekin.

Mitäs sitten kun lääkitystä ei vaan verikokeista ja oireista huolimatta tipu : / Aina vaan katsellaan, katsellaan... loputtomiin. En ole enää aikoihin kyennyt työelämään kun en yksinkertaisesti JAKSA. Elämä on yhtä sumussa kulkemista päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen. Apua vaan ei jostain *****:n syystä saa :(

[QUOTE="vierailija";29294215]Mitäs sitten kun lääkitystä ei vaan verikokeista ja oireista huolimatta tipu : / Aina vaan katsellaan, katsellaan... loputtomiin. En ole enää aikoihin kyennyt työelämään kun en yksinkertaisesti JAKSA. Elämä on yhtä sumussa kulkemista päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen. Apua vaan ei jostain *****:n syystä saa :([/QUOTE]Katso tuo minun viestini hyvästä lääkäristä ja liittymisestä tuolle kilpparipalstalle!

Palstan virallisena lääkärinä teen sulle diagnoosin et tarvit lääkitystä. Soitan just sulle reseptin tonne apteekkiin. Oleppa hyvä. Lähetän laskun sulle sitten kotiin.

Varaa aika endokrinologille, ilman muuta sinun pitää saada ainakin koelääkitys. Itse sain lääkityksen kun TSH oli 3,5 , T4V 12. Ihan oireiden mukaan mentiin, eli lääkäri ei tuijottanut pelkkiin labratuloksiin (joita oli kilpparin osalta muitakin). Otettiinko sinulta muita kilpparikokeita?

[QUOTE="Kohtalotoveri";29295857]Katso tuo minun viestini hyvästä lääkäristä ja liittymisestä tuolle kilpparipalstalle![/QUOTE]

En ole koskaan ko. sivustolla käynyt ja silti minulle tuli teksti Olet pysyvästi porttikiellossa.

Keskustelufoorumin ylläpitäjltä saat tarvittaessa lisätietoja.

IP-osoitteesi on porttikiellossa.

Että se siitä. :)

Yhteistyössä