Kilpirauhasen vajaatoiminta (epäily?), raskaus ja keskenmenon pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taidanpa olla siis neuvolaan yhteydessä...

En ikinä olisi uskonut, että tässä vielä keskenmenoa pelättäis, kun edellisien onnistuneiden raskauksien aikana en osannut edes keskenmenoa pelätä. Mutta niin se keskenmenokin näköjään jättää jälkensä.. siinäkin tapahtumassa oli niin ristiriitaiset tunteet, kun raskaus oli yllätys ja toisaalta olin kauhuissani mutta heti kun ajatukseen totuin, menikin kesken ja sitten koin valtavaa syyllisyyttä alun tunteista.

Toivotaan, että ei tällä kertaa menisi näin ja kaikki saataisiin kuntoon. Minusta on vain uskomatonta miten sitä potilas joutuu nähdä valtavasti vaivaa saadakseen hoitoa tai että edes otettaisiin vakavasti. Kun joka lääkärikäynnin jälkeen on tullut luulotautinen olo niin ei enää tiedä onko tässä omassa olossa mitään todellista. :(

Onko sinulla muuten mikä tuo TSH? Ymmärrän kyllä, että jotkut lääkärit ovat hieman nihkeitä aloittamaan lääkirystä pelkän t4v:n perusteella, jos se kuitenkin on viitearvoissa.. Mutta luulisi lääkäreidenkin sinua kuuntelevan kun kerran vointisi on lääkityksellä parantunut!

Mulla on tämäm asian suhteen tosi fiksu työterveyslääkäri ollut (itseasiassa sama kun nyt minulla neuvolassakin) hän sanoi, ettei koskaan pelkästään tuijota potilaiden kilpirauhasarvoja, vaan aina kuuntelee myös yleistä vointia (väsymystä yms.) koska nämä viitteelliset arvot ovat myös eri ihmisille yksilöllisiä.

Pystyisitkö kääntyä esimerkiksi yksityisen lääkärin puoleen jos et muualta saa apua? Neuvolassahan asiaa ei voida sivuuttaa, kyseessä on kuitenkin myös tulevan vauvan hyvinvointi! Mutta yksityiseltä puolelta olen itse saanut silloin apua kun en kuulunut nykyisen työterveyshuollon piiriin vielä, silloin kun opiskelin. Surullinen tosiasia vaan on, että esim. terveyskeskuksessa ei näitä kilpirauhasasioita oikein osata kokonaisvaltaisesti hoitaa..

[QUOTE="Miinu";30307061]Onko sinulla muuten mikä tuo TSH? Ymmärrän kyllä, että jotkut lääkärit ovat hieman nihkeitä aloittamaan lääkirystä pelkän t4v:n perusteella, jos se kuitenkin on viitearvoissa.. Mutta luulisi lääkäreidenkin sinua kuuntelevan kun kerran vointisi on lääkityksellä parantunut!

Mulla on tämäm asian suhteen tosi fiksu työterveyslääkäri ollut (itseasiassa sama kun nyt minulla neuvolassakin) hän sanoi, ettei koskaan pelkästään tuijota potilaiden kilpirauhasarvoja, vaan aina kuuntelee myös yleistä vointia (väsymystä yms.) koska nämä viitteelliset arvot ovat myös eri ihmisille yksilöllisiä.

Pystyisitkö kääntyä esimerkiksi yksityisen lääkärin puoleen jos et muualta saa apua? Neuvolassahan asiaa ei voida sivuuttaa, kyseessä on kuitenkin myös tulevan vauvan hyvinvointi! Mutta yksityiseltä puolelta olen itse saanut silloin apua kun en kuulunut nykyisen työterveyshuollon piiriin vielä, silloin kun opiskelin. Surullinen tosiasia vaan on, että esim. terveyskeskuksessa ei näitä kilpirauhasasioita oikein osata kokonaisvaltaisesti hoitaa..[/QUOTE]

TSH on ollut noin 2,07-2,3 välillä.

Varmasti pakko mennä yksityiselle jos ei neuvolasta tule apua, mutta labrat pakko saada julkiselta. Ei ole varaa maksaa yksityisen labroja.. :/

Minulle sanottiin, että tsh on hyvä pysyä siinä 2,0 kieppeillä, mieluusti hieman alapuolella raskaana olevilla. Ja tsh on juuri se mitä raskaudessa enemmän pidetään silmällä. Eli ei tuo sinun arvosi huolestuttavalta kuullosta, mutta lääkärihän näistä asioista enemmän tietää! :)

Kannattaa pyytää aluksi julkiselta puolelta labrat, ja pyytää sitten niitä tulostettavaksi paperille, ja tulosten kanssa sitten käydä vaikka siellä yksityisellä. Kun esim. terveyskeskuseen menee, minulla on ainakin riittänyt, että itse pyydän että arvot tsekattaisiin. Lääkärit ovat sitten heti laittaneet lähetettä labraan. Sitten olen soittanut ja kysellyt tuloksista. Eiköhän onnistu!

[QUOTE="Miinu";30308431]Minulle sanottiin, että tsh on hyvä pysyä siinä 2,0 kieppeillä, mieluusti hieman alapuolella raskaana olevilla. Ja tsh on juuri se mitä raskaudessa enemmän pidetään silmällä. Eli ei tuo sinun arvosi huolestuttavalta kuullosta, mutta lääkärihän näistä asioista enemmän tietää! :)

Kannattaa pyytää aluksi julkiselta puolelta labrat, ja pyytää sitten niitä tulostettavaksi paperille, ja tulosten kanssa sitten käydä vaikka siellä yksityisellä. Kun esim. terveyskeskuseen menee, minulla on ainakin riittänyt, että itse pyydän että arvot tsekattaisiin. Lääkärit ovat sitten heti laittaneet lähetettä labraan. Sitten olen soittanut ja kysellyt tuloksista. Eiköhän onnistu![/QUOTE]

Meillä ei onnistu noin helposti, lääkäri nimenomaan sanoi, että arvoja ei aleta tarkistelemaan uudelleen kun vasta vuoden päästä. :/

Ja kyllä kait vajaatoiminta voi olla vaikkei tsh nousekaan, käsittääkseni on olemassa erilaisia vajaatoiminnan muotoja. Tavanomaisessa tsh nousee sitä mukaan kun t4v laskee mutta toisessa muodossa ainoastaan t4v laskee. tms

Yhteistyössä